Zaprojektowany przez Mercedes-Benz prototyp ciężarówki napędzanej wodorem, GenH2 przeszedł pierwsze testy na dużych wysokościach. Podczas jazd próbnych przekroczył przełęcz Brenner, na jednym z głównych szlaków transportowych towarów w Europie. W 2019 roku blisko 40 milionów ton towarów przewieziono samochodami ciężarowymi tą czteropasmową drogą położoną na wysokości sięgającej niekiedy 1.370 m, na granicy Włoch i Austrii. Podczas testów, które trwały siedem dni, Mercedes GenH2, na 120-kilometrowym odcinku autostrady łączącej Bolzano (Włochy) z Innsbruckiem (Austria), kilkakrotnie przekraczał przełęcz Brenner z ładunkiem. Jednym z ważnych etapów testów był przejazd przez przełęcz Penser Joch, na wysokości 2.211 m. Włoska gmina Bolzano posłużyła jako baza do tych testów, ponieważ posiada stację wodorową zarządzaną przez H2 South Tyrol. Geograficzna konfiguracja regionu jest pożądana do oceny wydajności systemów wodorowych ogniw paliwowych na różnych wysokościach. Na rok 2023 planowane są również inne testy w terenach górskich. Mercedes-Benz kontynuuje w tym projekcie swoją podwójną strategię elektryfikacji swojego portfolio w oparciu o silniki akumulatorowe i wodorowe. Jego GenH2 jest przeznaczony do elastycznych, wymagających i długodystansowych zastosowań w sektorze transportu ciężkiego. Aby sprostać tym wymaganiom, niemiecki producent chce zapewnić pojazdowi zasięg co najmniej 1.000 km. Jego masowa produkcja rozpocznie się w latach 2025-2030. (z)