Podpisanie umowy; od lewej: Waldemar Wlazło, dyrektor sprzedaży regionu południowo-zachodniego, Solaris Bus & Coach sp. z o.o., Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej, Solaris Bus & Coach sp. z o.o., Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola, Małgorzata Stelnicka, zastępca prezydenta Opola, Tadeusz Stadnicki, prezes MZK sp. z o.o. w Opolu, Łukasz Wach, członek zarządu MZK sp. z o.o. w Opolu Fot. MZK Opole
Firma Solaris Bus & Coach sp. z o.o. dostarczy Miejskiemu Zakładowi Komunikacyjnemu sp. z o.o. w Opolu osiem autobusów elektrycznych, w tym sześć dwunasto- i dwa osiemnastometrowe. Obie firmy niedawno podpisały stosowną umowę. Przedmiotem wygranego przetargu jest również dostawa i montaż urządzeń infrastruktury ładowania. To kolejna już inwestycja Opola w bezemisyjny transport publiczny. Sześć Urbino 12 electric i dwa Urbino 18 electric zostaną dostarczone wraz z infrastrukturą ładowania, która będzie zamontowana na terenie zajezdni przy ul. Luboszyckiej oraz stacją ładowania pantografowego, przewidzianą na pętli autobusowej przy ul. Kazimierza Pużaka. Pierwsze dostawy do Opola zostały zaplanowane na połowę 2023 roku.
75 i 110 pasażerów
Wybrane przez MZK w Opolu e-busy to nowoczesne, komfortowo wyposażone autobusy miejskie. Te w wersji dwunastometrowej pomieszczą około 75 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących, zaś osiemnastometrowe autobusy przegubowe – około 110 pasażerów, w tym 36 na miejscach siedzących. Standardem opolskim jest już głosowa informacja pasażerska, system elektronicznych tablic, biletomat i kasowniki elektroniczne. Pasażerowie będą mogli korzystać z gniazd ładowania USB. Na poręczach zostaną zamontowane dezynfekatory. O komfort termiczny zarówno w zimnych, jak i w gorących dniach, zadba klimatyzacja z funkcją grzania pompą ciepła. Klimatyzacja będzie wspierana systemem zwalczania wirusów, który wykorzystuje technologię UV. Do zwiększonego bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i pasażerów przyczyni się system Mobileye Shield+, zapewniający kierowcy lepszą widoczność dzięki kamerom umieszczonym na zewnątrz pojazdu. Asystent hamowania CMS (Collision Mitigation System) pozwoli zainicjować automatyczne hamowanie w sytuacjach zagrożenia ewentualnego zderzenia czołowego.
Energia z pantografu i ze złącza kablowego typu plug-in
Autobusy wyposażone są w nowoczesne baterie High Energy i centralny napęd elektryczny W ciągu dnia, szybkie uzupełnianie magazynów energii będzie mogło się odbywać poprzez pantograf „odwrócony”. To urządzenie, które opuszcza się na dach autobusu z masztu ładowarki pantografowej. W nocy z kolei, na terenie zajezdni MZK, będzie odbywało się podstawowe ładowanie za pomocą standardowego złącza kablowego typu plug-in. E-busy zaplanowane do Opola zostaną również wyposażone w system prekondycjonowania termicznego podczas ładowania. Pozwoli to zwiększyć zasięg pojazdów po naładowaniu baterii, a także skrócić czas pomiędzy startem autobusu a osiągnięciem optymalnej dla przewożenia pasażerów temperatury wewnątrz. Dodatkowo, dzięki procesowi rekuperacji, możliwe będzie przekształcanie energii kinetycznej powstającej w czasie hamowania pojazdu na energię elektryczną.
Zeroemisyjne od 2021 roku
Współpraca firmy Solaris Bus & Coach z miastem Opole została zawiązana w 2019 roku, wraz z pierwszym zamówieniem na 10 niskopodłogowych Urbino 12. Dwa lata później, w 2021 roku, wspólne działania zostały rozszerzone również w obszarze napędów zeroemisyjnych – miasto zamówiło wtedy pięć pierwszych autobusów elektrycznych, wraz z infrastrukturą ładowania. Po zrealizowaniu najnowszego zamówienia Opole będzie dysponowało flotą 13 bezemisyjnych e-busów. Solaris Bus & Coach już od dziewiętnastu lat jest samodzielnym liderem polskiego rynku autobusów miejskich. Firma dotychczas zrealizowała dostawy na łącznie ponad 7.000 pojazdów, z czego 550 to już autobusy elektryczne. (z)