Firma Hengst (zakłady w Północnej Westfalii, w Niemczech) opracowała nowy system filtracji paliwa, pod nazwą Blue.maxx – poinformowali przedstawiciele Inter Cars. Użytkownicy samochodów ciężarowych i maszyn roboczych mogą zabezpieczyć układ paliwowy montując dodatkowy
filtr przedwstępnej filtracji paliwa. Dzięki zaawansowanym technologicznie komponentom, Blue.maxx jest trwałym filtrem paliwa do szerokiego zastosowania. Według producenta, zapewnia on wyższą wydajność w zakresie separacji cząstek wody w porównaniu z dostępnymi do tej pory na rynku systemami separatorów. Łatwiejsza obsługa oraz niska waga uzyskana dzięki innowacyjnej konstrukcji zapewniają wysoką wydajność pracy. Konstrukcja pre-filtra paliwa Blue.maxx opiera się na trzech elementach: wkładzie filtrującym serii Energetic (element wymienny), ręcznej pompce odpowietrzającej i obudowie filtra. W czasie serwisowania wymienić należy jedynie wkład filtra. Pokrywa wykonana z hybrydowego tworzywa i aluminiowa obudowa zawierająca wysokowydajny tłok pompki do ręcznego odpowietrzenia, pozostają zamontowane w pojeździe w trakcie całego okresu eksploatacji. Według producenta system skuteczniej niż konkurencyjne rozwiązania radzi sobie z zanieczyszczeniami oleju napędowego. Emulsje, parafiny, mikroorganizmy, sadze oraz inne nieczystości są lepiej separowane. Dzisiejsze paliwa zawierają większą ilość emulsji wodnej. Mniejsze krople wody i zwiększona trwałość emulsji powodują, że tradycyjne separatory wody nie dają sobie rady z ich odfiltrowaniem, co zwiększa ryzyko uszkodzenia nowoczesnych wysokociśnieniowych układów wtryskowych. Biodiesel posiada właściwości hydrofilowe co oznacza, że ma tendencje do wiązania cząsteczek wody. Woda obecna w paliwie powoduje jego niestabilność i zmniejsza właściwości smarne, co prowadzi do uszkodzenia wtryskiwaczy. W przypadku wody nierozpuszczonej w paliwie, wraz ze spadkiem napięcia międzyfazowego emulsja staje się bardziej stabilna a kropelki wody w niej zawarte są mniejsze – to z kolei oznacza malejące właściwości separacji wody. Dlatego, aby uzyskać wysoki stopień separacji, w materiałach filtra paliwa Blue.maxx łączy się mechanizm koalescencji i hydrofobowości. Dzięki koalescencji – przy określonej prędkości przepływu paliwa uzyskujemy stały rozkład wielkości kropli wody przed przejściem przez materiał hydrofobowy.