Scania AXL to najmłodszy członek rodziny pojazdów autonomicznych szwedzkiej marki. W ramach rozwoju bezzałogowych pojazdów ciężarowych grupa ekspertów Scanii z różnych dziedzin połączyła siły i opracowała koncepcyjny pojazd, w którym tradycyjną kabinę zastępuje nowy inteligentny moduł przedni. Ponieważ różne gałęzie przemysłu dążą do usprawnienia realizacji zleceń transportowych i starają się, aby były one bardziej zrównoważone, coraz częściej brane są pod uwagę pojazdy bezzałogowe. Kopalnie i duże, zamknięte place budowy to przykłady miejsc, w których sprawdzają się tego typu pojazdy, ponieważ są to lokalizacje dobrze kontrolowane. – Koncepcyjny pojazd ciężarowy Scania AXL to duży krok w kierunku inteligentnych systemów transportowych przyszłości, w których pojazdy bezzałogowe będą odgrywały istotną rolę. Stale tworzymy i testujemy pojazdy koncepcyjne, aby pokazać, co możemy zrobić, korzystając z technologii, które są dostępne już dziś – komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania. W przypadku pojazdów autonomicznych oprogramowanie jest pod wieloma względami ważniejsze niż sprzęt. Za kierowanie i monitorowanie pojazdu Scania AXL odpowiada inteligentne środowisko sterowania. – Klienci korzystają już z bezzałogowych pojazdów ciężarowych. Do tej pory było w nich jednak miejsce dla kierowcy, który w razie potrzeby mógł interweniować. Scania AXL nie posiada kabiny i to całkowicie zmienia zasady gry W pracach rozwojowych nad pojazdami bezzałogowymi poczyniono w ostatnich latach ogromne postępy. Dzięki pojazdom koncepcyjnym, takim jak Scania AXL, odkrywamy nowe możliwości – powiedział Claes Erixon, kierownik działu badań i rozwoju w Scania. Silnik spalinowy, który napędza pojazd koncepcyjny, jest przykładem połączenia tradycyjnej i nowej technologii – a zasilany jest biopaliwem ze źródeł odnawialnych. Pierwsza prezentacja pojazdu Scania AXL na żywo odbyła się podczas Dnia Innowacji Grupy TRATON, 2 października, w centrum demonstracyjnym Scania w Södertälje.