Kierowcy są w centrum uwagi kierownictwa Rabena
Transport to podstawowa działalność Grupy Raben, nic dziwnego zatem, że w czasie, kiedy na rynku brak kierowców, szuka się pomysłu na ich pozyskanie
Ponad rok temu spółka Raben Logistics Polska uruchomiła projekt poKIERUJ Karierą. Jego celem jest pozyskanie nowych kierowców oraz budowanie dobrych relacji z przewoźnikami. Jak przebiega proces, po co w ogóle jest realizowany i czy przynosi jakiekolwiek rezultaty? O tym i innych akcjach związanych z pracą kierowcy w Raben piszemy w poniższym artykule.
Transport to podstawowa działalność Grupy Raben, nic dziwnego zatem, że w czasie, kiedy na rynku brak kierowców, szuka się pomysłu na ich pozyskanie. W tym celu, poza tak zwaną penetracją rynku, jedna ze spółek Grupy Raben zaczęła szukać i pozyskiwać nowych kierowców wewnątrz obecnych struktur innych działów, wśród specjalistów i pracowników magazynowych.
Rotacja ujarzmiana
– Chcemy budować przewagę konkurencyjną firmy i naszych klientów a bardzo zależy nam na zapewnieniu odpowiedniej liczby kierowców do pracy w Raben oraz poprawie warunków pracy dla obecnych kierowców – komentuje Lucyna Komaniecka- -Wyskiel, HR Biznes Partner w Raben Logistics Polska. Firma Raben podeszła do tej kwestii wielowątkowo. Z jednej strony zaczęto przyglądać się jeszcze dokładniej przyczynom rotacji kierowców i przewoźników. Analiza przyczyn pozwoliła na wypracowanie pewnych rozwiązań i usprawnień przy współpracy z działami operacyjnymi. Dalej przyjrzano się dokładniej całemu procesowi rekrutacji kierowców, którzy chcieli pracować u przewoźników obsługujących Raben Logistics Polska. Tu kluczowe stało się wypracowanie standardu współpracy z działami HR i dzielenie się dobrymi praktykami. Ponadto elementem naboru stał się wywiad rekrutacyjny przeprowadzany przez Regionalnych Koordynatorów i Kierowników ds. Relacji z Przewoźnikami.
Potencjalni kierowcy są wśród nas
Kolejne kroki w projekcie to komunikacja kierowana do pracowników, którzy, choć mają odpowiednie uprawienia, nie podjęli nigdy pracy w charakterze kierowcy. Osoby te mają szansę spróbować swoich sił na tym odpowiedzialnym stanowisku i przez miesiąc sprawdzić, z czym związana jest taka praca. Po przepracowanym „za kółkiem” miesiącu sami pracownicy podejmą decyzję, czy praca kierowcy jest dla nich odpowiednia, czy też wolą wrócić do poprzednich obowiązków. – Chcemy wszystkim, którzy tego zechcą, pokazać ścieżki rozwoju w zawodzie kierowcy, czy też w roli przedsiębiorcy i przewoźnika. Łączymy siły i przy współpracy z regionalnymi koordynatorami ds. współpracy z przewoźnikami, z działami transportu i HR prowadzimy szereg działań, które mają na celu poprawę obecnej sytuacji. Zależy nam na promowaniu tej ścieżki rozwoju w organizacji i zatrzymaniu osób w strukturach Grupy. Dlatego dajemy możliwość przekwalifikowania się na stanowisko kierowcy innym pracownikom. Są pierwsze efekty takiego podejścia – dodaje Lucyna Komaniecka- -Wyskiel.
Są zadowoleni ze zmiany
– Pracowałem w firmie Raben mniej więcej trzy lata. Byłem magazynierem na hali nr 5 w Gądkach. Robota była w porządku, ale miałem już dość pracy na trzy zmiany. Cieszę się, że mogłem porozmawiać z ludźmi w firmie i z przewoźnikiem i zamienić pracę na wózku na pracę za kółkiem – relacjonuje Krystian Kubasik, kierowca. – Teraz zaczynam pracę o stałej porze – o 7 rano, a kończę w zależności od ilości zleceń o 14 lub 15, no czasem o 17. Popołudnia mam w końcu dla siebie i mogę więcej czasu po pracy poświęcać swojej żonie, która bardzo mnie wspiera w tym co robię w życiu. Mogę też spokojnie rozwijać swoje pasje. Gram w piłkę, regularne chodzę na treningi. Wcześniej przez pracę na zmiany było to utrudnione. Mam też większy kontakt z ludźmi. Lubię być w ruchu, przemieszczać się i poznawać nowych ludzi i nowe miejsca – dodaje.
Ręka w rękę z przewoźnikami
Realizując projekt PoKieruj Karierą, firma ma na celu nie tylko zapewnienie i utrzymanie stałej kadry kierowców, czy wykorzystanie w pełni potencjału swoich pracowników, ale i budowanie partnerskich relacji z przewoźnikami. Co ciekawe, w Raben Logistics Polska, stanowiska Regionalnych Koordynatorów i Kierowników ds. Relacji z Przewoźnikami utworzono w odpowiedzi na potrzeby przewoźników wyrażone podczas sesji dialogowych. Osoby te nie tylko dbają o interesy firmy Raben, ale co najważniejsze – są ambasadorami przewoźników. Dbają o nich. Między innymi dzięki nim kierowca i przewoźnik jest w centrum uwagi w organizacji. – Bardzo ważna jest ścisłą współpraca między HR („działem kadr”), a osobami z relacji. Wspólnie budujemy świadomość przewoźników jako pracodawców, dzielimy się wiedzą z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Badamy potrzeby szkoleniowe i organizujemy szkolenia dla przewoźników. Wprowadziliśmy nowy standard wdrożenia kierowcy oparty na praktyce. Staramy się, aby kierowcy pracujący dla Raben, a zatrudnieni u przewoźników otrzymywali te same benefity co nasi pracownicy – tłumaczy Lucyna Komaniecka-Wyskiel. – Jeśli mam porównać pracę na magazynie z pracą kierowcy – to każde z tych zajęć oczywiście ma swoje plusy i minusy. Jednak warto spróbować swoich sił za kółkiem. Nie ma czego się bać. Moim zdaniem ta praca jest po prostu fajniejsza i ciekawsza. Tu nie ma monotonii – podsumowuje Krystian Kubasik. Projekt poKIERUj Karierą trwa. Analizowane są kolejne wyzwania i poszukuje się nowych rozwiązań promujących zawód kierowcy. Czy działa? O tym świadczą chyba najlepiej malejące wskaźniki rotacji (firma odnotowała 5% spadek tego wskaźnika) oraz opinie kierowców i przewoźników, choć jak mówią sami pracownicy Raben – jeszcze wiele pracy przed nami.