LOTOS rozszerza ofertę dla firm i małych przedsiębiorców poprzez tworzenie dedykowanych produktów dla tego segmentu klientów
Łukasz Brzostek (UNIMOT)
Stacja AVIA Port Wiskitki
Port Kopytkowo ze stacją BP to największy port drogowy w Polsce, z parkingiem na 250 zestawów i myjnią dla ciężarówek
Dr Magdalena Kandefer-Kańtoch (BP)
Stacje BP w Polsce usytuowane są w głównych miastach i na trasach przelotowych
Grzegorz Klonowski (Circle K Polska)
Wszystkie paliwa z oferty Circle K zawierają pakiet dodatków uszlachetniających
W drugim kwartale tego roku na stacjach Circle K wystartował nowy koncept sklepów, z nowym wystrojem i rozszerzeniem oferty gastronomicznej
Adam Pawłowicz (LOTOS Paliwa)
Gwarancją jakości paliw na stacjach w barwach MOYA jest niezależny program badania paliw – TankQ
Paweł Grzywaczewski (MOYA)
Rafal Molenda (Shell Polska)
Obecnie Shell w Polsce posiada 418 stacji, z których ponad 100 jest dostosowanych do obsługi transportu ciężkiego
W Hamburgu już działa stacja Shell LNG dla ciężarówek; wkrótce podobna placówka ma być otwarta w Polsce
Rośnie oferta sieci stacji paliw w Polsce, zarówno pod względem liczby placówek, jak i coraz bardziej różnorodnych produktów i usług przydatnych kierowcom ciężarówek.
Kolejne stacje pojawiają się m.in. przy nowo wybudowanych drogach i w miejscach obsługi podróżnych. Ich oferta coraz częściej uwzględnia potrzeby kierowców zawodowych, zarówno pod względem dostępnych paliw, parkingów, myjni, pryszniców, gastronomii, sklepów jak i innych usług, którymi zainteresowani są przewoźnicy i kierowcy pojazdów użytkowych. Właściciele stacji coraz więcej uwagi przykładają do wzbogacenia placówek gastronomicznych, jako że truckerzy coraz mniej skłonni są do pichcenia w kabinach ciężarówek i coraz częściej wolą zjeść posiłek w barze czy restauracji. Interesujące są także plany budowy stacji oferujących gaz ziemny, w świetle rozwoju rynku pojazdów zasilanych paliwem LNG i CNG.
Szwajcarska sieć franczyzowa
AVIA to szwajcarska sieć stacji paliw założona w 1927 roku w Zurichu. Aktualnie sieć liczy ponad 3150 stacji w 15 krajach Europy, w tym 46 w Polsce. W Polsce sieć rozwijana jest na zasadach franczyzy przez firmę UNIMOT S.A., notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i specjalizującą się w imporcie paliw płynnych. Plan rozwoju stacji AVIA w Polsce zakłada osiągnięcie 100 stacji pod koniec roku 2020 oraz około 200 stacji pod koniec roku 2023. – UNIMOT bezpośrednio importuje do polski olej napędowy wysokiej jakości, który można kupić na stacjach AVIA w dwóch wersjach: podstawowej oraz w formule paliwa premium AVIA Diesel Gold, które charakteryzuje się wyższą liczbą cetanową odpowiedzialną za cichą pracę silnika, jego łatwiejszy rozruch oraz ograniczenie cząstek stałych w spalinach – informuje Łukasz Brzostek, dyrektor ds. marketingu i PR (UNIMOT). Sieć AVIA w Polsce charakteryzuje się dużą różnorodnością, od małych stacji przy drogach powiatowych, po większe przy drogach wojewódzkich i krajowych. Stacje obecne są także w dużych miastach takich jak Warszawa, Wrocław, Kraków, Poznań, Szczecin, Radom, Lublin i Częstochowa. Większość dużych stacji AVIA akceptuje międzynarodowe karty flotowe UTA i DKV. – Flagową i największą stacją w sieci AVIA w Polsce jest AVIA Port Wiskitki, zlokalizowana przy skrzyżowaniu Autostrady A2 (Warszawa- Łódź) z drogą krajową nr 50 ( Sochaczew- -Żyrardów) – dodaje Łukasz Brzostek. – Stacja oferuje oddzielną wiatę do tankowania samochodów ciężarowych z dodatkowymi dystrybutorami AdBlue, trzy stanowiska myjni dla samochodów ciężarowych oraz stację serwisową do jednoczesnej naprawy 10 samochodów typu TIR. Stacja posiada także duży parking na kilkadziesiąt samochodów ciężarowych oraz sklep z bogatą ofertą gastronomiczną. Na stacji akceptowane są karty flotowe: UTA, DKV, EuroWag oraz E100.
Stawiają na jakość paliwa i bezpieczeństwo
BP jest wiceliderem na rynku paliw, co rok powiększa sieć o ok. 20-30 stacji. – Rośniemy sukcesywnie od dekady i mamy ambicje, żeby takie tempo utrzymywać – mówi dr Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy BP w Polsce. – Jeżeli chodzi o własne obiekty utrzymujemy stabilne tempo. BP chce się stale rozwijać, korzystając z tego, że rośnie polska gospodarka, bogaci się polskie społeczeństwo, powiększa się sieć dróg szybkiego ruchu, ale również ze względu na rosnący tranzyt przez Polskę. Dla kierowców i firm transportowych ogromne znaczenie mają nasze paliwa, oferta sklepowa czy gastronomiczna, ważne są dobra lokalizacji i oferta dla transportu: jakość paliwa, bezpieczne, monitorowane parkingi, dobry wjazd/wyjazd, dystrybutor HS (HiSpeed) dedykowany dla pojazdów TIR, Ad- Blue dostępny z dystrybutora, duża przestrzeń umożliwiająca manewrowanie dużymi ciągnikami z naczepami, prysznice i restauracje dla kierowców. W przypadku firm transportowych i kierowców aut ciężarowych ogromnym atutem są nasze karty flotowe, bo oszczędność czasu i pieniędzy, bezpieczeństwo, wygoda to fundamentalne korzyści dla nich. Korzyści korzystania z naszych kart paliwowych, to nie tylko specjalna cena, ale przede wszystkim pakiet produktów i usług połączonych z nimi. Ważne jest to, że w ramach jednej karty zaspokajane są wszystkie potrzeby kierowcy i właściciela firmy. Oprócz płatności za paliwo, naszą kartą można regulować opłaty autostradowe, przewozy promowe, przejazdy płatnymi tunelami i mostami. Dodatkowa możliwość korzystania ze specjalistycznych narzędzi informatycznych, korzystanie ze specjalistycznego raportowania kosztów paliwowych oraz drogowych, to tylko próbka wybranych produktów i usług stowarzyszonych z kartą. Naszym celem jest dostarczenie gotowych rozwiązań pakietowych, które będą wspierać menadżerów transportu w codziennej ich pracy. Każda firma transportowa ma swoją specyfikę i naszym zadaniem jest dotarcie do tego obszaru. Chcemy szczegółowo poznać te indywidualne i specyficzne potrzeby firm. Firmy transportowe i kierowcy są dla nas ważni. Port Kopytkowo ze stacją BP to największy port drogowy w Polsce, spełniający potrzeby kierowców pojazdów ciężarowych i osobowych. Oprócz stacji BP znajduje się tu parking na 250 tirów, cztery stanowiska myjni dla tirów, stanowisko do ładowania elektrycznego, hotel, lekarz, a nawet spa. – BP jest wyjątkowe dzięki trzem czynnikom wyróżniającym naszą ofertę na rynku – dodaje Magdalena Kandefer-Kańtoch. – Pierwszym z nich jest paliwo. Klientom zależy oczywiście na tym, by płacić mniej, ale chcą być pewni jakości tankowanego paliwa. Dzięki naszemu rozległemu programowi badawczo-rozwojowemu (B+R) możemy zaoferować paliwo najwyższej jakości. Stacja BP to też wielkoformatowy punkt usługowy. Klienci oczekują, że będą mogli kompleksowo zrealizować na stacji coraz więcej swoich potrzeb w jednym miejscu. BP rozwija własny format sklepów typu convenience z kompleksową ofertą dla klientów, w tym atrakcyjną ofertę dla kierowców samochodów ciężarowych i autobusów, która obejmuje zarówno Polskę jak i pozostałe kraje europejskie. Na każdej stacji mogą kupić żywność, napoje, środki higieniczne, prasę, akcesoria i kosmetyki samochodowe i wiele innych produktów. Na stacjach tej marki dostępna jest strefa produktów dla samochodu, gdzie kierowcy znajdą najważniejsze produkty dla samochodu potrzebne w drodze. Proponowane są także akcesoria samochodowe oraz produkty premium, takie jak oleje czy płyny do spryskiwaczy bez metanolu, oleje BP i Castrol, wycieraczki do szyb, linki holownicze i wiele innych – wszystko, co ważne z punktu widzenia kierowcy. Oferta gastronomiczna jest bardzo istotna dla kierowców. Polacy coraz chętniej jedzą poza domem. Dlatego też cały czas BP rozwija na swoich stacjach ofertę restauracyjną pod marką Wild Been Cafe - podobną jest do tego, jak wygląda oferta kawiarni w centrach dużych miast (tu też atrakcją są kawy sezonowe). – Najważniejszą zmianą w obrębie oferty gastronomicznej, jest program barista, w ramach którego uczymy naszych pracowników profesjonalnego przyrządzania kawy – informuje Magdalena Kandefer-Kańtoch. – W porze lunchu na naszych stacjach autostradowych serwujemy dania obiadowe. Hot dogi w ofercie gastronomicznej na stacji stanowią jedną z najważniejszych kategorii. Stawiamy na świeżość, autentyczność i indywidualne podejście do klienta. Dlatego też, w naszej kawiarence przygotowujemy na oczach klienta kanapki. Pieczywo do nich jest wypiekane na stacji, wszystkie komponenty są przetwarzane i dodawane na miejscu. Wszystkie obiekty BP są odpowiednio oświetlone i posiadają monitoring pozwalający kontrolować to, co na bieżąco dzieje się na stacji, a także archiwizować materiał filmowy. Trzecim obszarem, w którym wyróżnia się BP, według przedstawicielki firmy, jest zdolność do przygotowywania najwyższej klasy ofert lojalnościowych i bonusowych. – W ramach programu PAYBACK wciąż wzmacniamy świadomość klienta, że za wszystkie produkty zakupione na stacji może zapłacić punktami – zapewnia Magdalena Kandefer-Kańtoch. – Ta forma płatności cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Od 1997 roku udostępniamy na rynku karty paliwowe, które są idealnym rozwiązaniem dla każdej firmy dbającej o optymalizację kosztów zarządzania flotą bez względu na rodzaj i liczbę posiadanych pojazdów. BP w swojej ofercie ma zarówno karty paliwowe BP PLUS w systemie Routex o zasięgu polskim, karty paliwowe BP + Aral o zasięgu europejskim, jak i karty przedpłacone i podarunkowe - Karty BP Komfort Prepaid i Karty BP SuperCard. Z oferty kart paliwowych BP+Aral Routex, będącej zestawem usług i narzędzi dla firm transportowych, można korzystać na ponad 20 tys. stacji zrzeszonych w porozumieniu Routex w całej Europie oraz na ponad 4 tys. stacji Total, jak również na ponad 700 stacjach TNK BP oraz Rosnieft w Rosji. Dodatkowo karty BP zapewniają dostęp do pełnej gamy usług i opłat drogowych włącznie z odzyskiwaniem podatku VAT na atrakcyjnych warunkach. W Polsce karty BP Plus umożliwiają dostęp do pełnej gamy produktów i usług oferowanych na ponad 550 stacjach BP oraz na około 355 stacjach CircleK. Stacje BP w Polsce usytuowane są w głównych miastach i na trasach przelotowych; znaczna część placówek przystosowana jest do obsługi samochodów ciężarowych (szybkie nalewaki, AdBlue z dystrybutora, bezpieczne parkingi), większość z nich wyposażono w kawiarenkę Wild Bean Cafe, pozostałe stacje posiadają bistro lub restauracje; prawie 250 stacji BP wyposażonych jest w nowoczesne myjnie automatyczne, a ponad 150 w myjnie ręczne. – Każdy litr paliwa, który klienci tankują, posiada gwarancję jakości, potwierdzoną licznymi kontrolami – zapewnia nasza rozmówczyni. – Współpracujemy wyłącznie z wiarygodnymi dostawcami, stosującymi system wewnętrznego audytu na stacjach. Mamy zabezpieczenia gwarantujące odpowiednie warunki przechowywania paliw, a ich bezpieczny transport zapewniamy dzięki zaplombowanym cysternom; wszystkie stacje są całodobowe i monitorowane; na każdej stacji BP obowiązują ujednolicone i bardzo restrykcyjne procedury dotyczące bezpieczeństwa i jakości; cała sieć stacji BP jest podłączona do systemu online, co zapewnia bieżący monitoring wszystkich transakcji oraz możliwość szybkiego zablokowania karty w przypadku kradzieży.
Dla profesjonalnych kierowców
Stacje paliw, w tym stacje tranzytowe, to nierzadko kompleksowe punkty obsługi podróżnych. Circle K stara się, by stacje były preferowanym wyborem profesjonalnych kierowców, dzięki odpowiedniej i dostosowanej do ich potrzeb infrastrukturze, ofercie produktowej oraz dodatkowym udogodnieniom. – Dla zawodowych kierowców jakość tankowanego paliwa ma pierwszorzędne znaczenie – mówi Grzegorz Klonowski, starszy dyrektor ds. sprzedaży B2B w Circle K Polska. – Na stacjach Circle K kierowcy mają dostęp do najwyższej klasy paliw - oferta premium pod nazwą milesPLUS® obejmuje produkty zwiększające osiągi silnika, skutecznie czyszczące jego podzespoły i chroniące je przed zanieczyszczeniami, dzięki czemu silnik pracuje płynniej i zwiększa się jego żywotność. Wszystkie paliwa z naszej oferty zawierają pakiet dodatków uszlachetniających opracowanych tak, aby móc dojechać do 3% dalej na każdym litrze. Wyniki przeprowadzonych testów jednoznacznie potwierdziły, że paliwa te są bardziej ekonomiczne. Z kolei w okresie zimowym oferujemy specjalistyczne paliwo o niskotemperaturowych parametrach milesPLUS® diesel arktyczny, które umożliwia rozruch silnika, nawet gdy temperatury sięgają 32 stopni poniżej zera. Na wybranych stacjach dla pojazdów ciężarowych dostępne są pompy szybkiego tankowania, a dla samochodów wyposażonych w system SCR oferujemy specjalnie dedykowane wyspy z dystrybutorami AdBlue. Kolejną, równie ważną motywacją do korzystania z danej sieci stacji dla właścicieli flot są oszczędności finansowe. – W Circle K dysponujemy trzema różnymi rozwiązaniami w zależności od wybranego systemu zarządzania flotą – wyjaśnia Grzegorz Klonowski. – Karty flotowe z odroczoną płatnością Circle K Polska i Circle K Europe, działające w ramach porozumienia Routex, umożliwiają zakupy na 700 stacjach w Polsce i ponad 18 tys. stacji w 29 krajach w Europie. Wybór zakresu produktów i usług, za które można płacić kartą paliwową, leży po stronie właściciela danej floty. Z kolei karta Circle K Easy Card pozwala na dostęp do rabatów na paliwo, myjnie, ofertę gastronomiczną i zakupy w sklepie, zapewnia bezpieczeństwo poprzez możliwość nałożenia dowolnych limitów kwotowych, a także ułatwia rozliczenie zakupów poprzez jedną, zbiorczą fakturę w miesiącu. Circle K Easy Card posiada również funkcję karty przedpłaconej. Specjalnie dla kierowców pojazdów ciężarowych przygotowaliśmy także specjalną promocję „Tranzyt 10”, w ramach której przy zatankowaniu minimum 200 litrów oleju napędowego można otrzymać rabat w wysokości 10 złotych na zakupy w sklepie lub 500 punktów w programie lojalnościowym EXTRA Club. Dla przewoźników bardzo ważnym elementem stacji paliw jest parking znajdujący się przy stacji, który ze względu na duże gabaryty pojazdów jest jednym z kluczowych aspektów przy wyborze miejsca na zatankowanie i odpoczynek. – Z myślą o zawodowych kierowcach i ich zdrowiu oraz bezpieczeństwie, we współpracy z Fundacją Truckers Life otworzyliśmy siłownie plenerowe w dwóch Miejscach Obsługi Podróżnych (Machnacz i Lubień) – dodaje Grzegorz Klonowski. Istotna dla przewoźników jest też oferta gastronomiczna, przyjazna obsługa oraz możliwość odpoczynku na stacji. – W drugim kwartale tego roku wystartowaliśmy z zupełnie nowym konceptem sklepów, który charakteryzuje się nie tylko zmianą wystroju, ale także rozszerzeniem oferty gastronomicznej i większą przestrzenią do odpoczynku dla gości – informuje Grzegorz Klonowski. – W naszej ofercie są, już kultowe wśród kierowców, hot dogi, a także świeże, przyrządzane na miejscu kanapki, wrapy, burgery i wrapoburgery. Na naszych stacjach można znaleźć świeże, wypiekane na miejscu przez siedem dni w tygodniu pieczywo i ciastka, a do dalszej drogi pobudzi aromatyczna kawa z kącika Simply Great Coffee, którą kierowcy mogą przygotować wedle własnego uznania, korzystając z ulubionych dodatków.
Szeroko rozumiane bezpieczeństwo
Poza tworzeniem nowych możliwości i produktów dla klientów, spółka LOTOS Paliwa w 2019 roku planuje oddanie do użytku 10 nowych stacji CODO w formacie Premium oraz sześciu nowych stacji CODO w formacie MOP. Stacje w formacie MOP zlokalizowane będą w miejscach, gdzie spółka wygrała przetargi organizowane przez GDDKiA. Spółka planuje w 2019 r. otwarcie także kilkunastu stacji franczyzowych w nowych lokalizacjach tak, by na koniec roku mieć ponad 195 stacji franczyzowych. – Największą i najbardziej atrakcyjną dla transportu TIR jest nowobudowana stacja w Godzieszowie – informuje Adam Pawłowicz, wiceprezes zarządu ds. handlu w spółce LOTOS Paliwa. – Będzie to pierwsza stacja LOTOS po wjeździe autostradą A4 do Polski. Na stacji budowane są miejsca parkingowe dla 70 TIR, restauracja z menu dla kierowców z grill barem, prysznice, strefy odpoczynku dla kierowców. Bezpośrednio przy stacji znajduje się salon DAF wraz z serwisem. W bezpośredniej bliskości znajduje się Specjalna Strefa Ekonomiczna Wykroty. Planowane uruchomienie stacji w sierpniu 2019 r. Rozwój sieci stacji paliw LOTOS koncentrować się będzie w oparciu o uzupełnianie tzw. luk lokalizacyjnych oraz o pozyskiwanie i uruchamianie lokalizacji gwarantujących ponadprzeciętny potencjał sprzedażowy. W transporcie ciężkim najistotniejsze kryteria wyboru stacji to cena, bezpieczeństwo i dogodne lokalizacje stacji. – Bezpieczeństwo rozumiane jest bardzo szeroko – wyjaśnia Adam Pawłowicz. – Składa się na nie wysoka jakość paliwa, niwelująca ryzyko awarii i przestoju (co ma szczególne znaczenie dla przewoźników wykonujących zlecenia od klientów pracujących w modelu just- in-time); wyposażenie stacji zapewniające komfortowe tankowanie i odpoczynek kierowcy oraz wykwalifikowana załoga stacji dbająca o poprawny przebieg transakcji kartami paliwowymi. Od liczebności sieci stacji ważniejsze są dogodne dla transportu ciężkiego lokalizacje oraz projekty stacji ułatwiające bezkolizyjny wjazd, manewrowanie na jej terenie i bezpieczny wyjazd w dalszą trasę. Dla kierowców ciężarówek ważne jest, aby stacja była nie tylko źródłem paliwa, ale także, by zapewniła wysoki standard odpoczynku. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, staramy się ciągle poprawiać standard stacji i wprowadzać udogodnienia dla kierowców. W ostatnich latach zauważa się także wzrost wymagań dotyczących jakości usług gastronomicznych na stacjach. Coraz więcej kierowców wybiera jako miejsce posiłku stację z atrakcyjną ofertą gastronomiczną zamiast przydrożnych barów. Dużym zainteresowaniem cieszą się nasze stacje z konceptem Subway, dlatego pojawia się on w coraz większej ilości lokalizacji. Warto też pamiętać o komforcie pracy kierowców – dużym powodzeniem cieszą się prysznice. Wraz z unowocześnianiem taboru w firmach transportowych na znaczeniu zyskała dostępność na stacji produktu AdBlue (NOxy), zwłaszcza w postaci sprzedaży z dystrybutora. Z uwagą wsłuchujemy się w uwagi kierowane do nas przez przewoźników i przedstawicieli stowarzyszeń transportowych. Staramy się reagować na zgłaszane przez nich potrzeby, aby stacje LOTOS stawały się obowiązkowymi przystankami w długiej trasie. – Pomimo koniunktury i wciąż rosnącej sprzedaży detalicznej w Polsce, podjęliśmy dodatkowe działania, mające na celu stworzenie narzędzi i produktów zachęcających do korzystania z sieci stacji LOTOS, które mają wymierny wpływ na wzrost sprzedaży i większą lojalność naszych klientów wobec marki LOTOS – dodaje Adam Pawłowicz. – Podstawowe działanie skupione było na rozszerzeniu oferty dla firm i małych przedsiębiorców poprzez stworzenie dedykowanych produktów dla rzeczonego segmentu Klientów. Warto tu wyróżnić produkt, jakim jest karta LOTOS Biznes, po raz trzeci uznana za najlepszą w Polsce kartę paliwową w Polsce. To karta skierowana do firm oraz instytucji posiadających samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe oraz inne środki transportu bez względu na rozmiar floty. To idealne rozwiązanie zarządzania wydatkami samochodowymi w firmie – od atrakcyjnych rabatów na paliwa, pełnego dostępu on-line do podglądu wszystkich transakcji po zbiorcze fakturowanie raz w miesiącu. Karta LOTOS Biznes daje możliwość rozliczenia produktów oraz usług dostępnych na stacjach oraz usług dodatkowych wspierających transport – ViaToll, opłaty za przejazdy płatnymi autostradami (odcinki na autostradzie A1, A2 i A4). Karta jest akceptowana na niemal 500 stacjach LOTOS i LOTOS Optima w Polsce, w tym 20 stacjach MOP (Miejsce Obsługi Podróżnych) przy autostradach A1, A2, A4, A6 i przy trasach S3 i S7. Karta LOTOS Biznes akceptowana jest również na 409 stacjach Shell. Międzynarodowy zasięg zapewnia Karta LOTOS Esso, która jest akceptowana na ponad 8000 stacjach w Europie. Dodatkowe świadczenia w ofercie międzynarodowej to serwis naprawczy, usługa zwrotu zagranicznego podatku VAT, uczestnictwo w systemach automatycznego poboru opłat za przejazdy drogami i autostradami w Europie, a także możliwość opłaty za przejazdy wybranymi tunelami.
Dynamiczny rozwój sieci
Sieć stacji paliw MOYA w tym roku obchodzi dekadę aktywności na polskim rynku. Z kolei spółka Anwim, która jest operatorem sieci MOYA i hurtowym dostawcą paliw, w tym roku świętuje 27. rocznicę istnienia. – Bogate doświadczenia, jakie zebraliśmy przez ten czas, pozwoliły nam na ugruntowanie pozycji na rodzimym rynku – mówi Paweł Grzywaczewski, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju sieci MOYA, członek zarządu Anwim S.A. – Dziś sieć stacji paliw MOYA obejmuje już 218 obiektów w całej Polsce. Do końca bieżącego roku zakładamy nie mniej niż 250 stacji w całej Polsce, a na koniec 2023 r. nasza strategia rozwoju zakłada sieć składającą się co najmniej z 350 punktów MOYA. Oznacza to, że rocznie będziemy uruchamiać ok. 40 nowych placówek, co pozwoli nam na zachowanie pozycji rynkowego lidera pod względem dynamiki rozwoju. Między innymi w tym celu pozyskaliśmy linię kredytową od Banku Gospodarstwa Krajowego w wysokości 140 mln zł. Stacje MOYA obecne są we wszystkich województwach przy głównych trasach tranzytowych, drogach lokalnych i w miastach. Oferujemy przede wszystkim sprzedaż najwyższej jakości paliw – benzynę 95, 98, LPG oraz olej napędowy w wersji standardowej oraz premium – ON MOYA Power. Kierowcom pojazdów ciężarowych i dostawczych oferujemy dystrybutory zapewniające szybkie tankowanie paliw oraz dostęp do coraz popularniejszego płynu AdBlue. Część naszych stacji wyposażona jest dodatkowo w parkingi dla samochodów ciężarowych. Warto też podkreślić, że stacje działające w ramach sieci spełniają najwyższe standardy obsługi i jakości. Gwarancją jakości paliw na stacjach w barwach MOYA jest niezależny program badania paliw – TankQ. Rozwijamy także koncept gastronomiczny CAFFE MOYA, w którym można zjeść wysokiej jakości hot-dogi i zapiekanki oraz wypić świeżo mieloną kawę. Kierowcom oferujemy również dobrze zaopatrzone sklepy oraz korzystny program flotowy MOYA Firma. Co więcej, użytkownikom kart flotowych oferujemy unikalną na polskim rynku aplikację mobilną MOYA Firma. Rozwiązanie to umożliwia realizację płatności za transakcje flotowe bez użycia fizycznej karty. Aplikacja zapewnia zarówno właścicielom flot, jak i kierowcom wgląd w czasie rzeczywistym w stan finansów, pozwalając zwiększyć kontrolę nad wydatkami oraz ułatwiając dokonywanie transakcji. Jest to świetne rozwiązanie dla kierowców pojazdów ciężarowych i dostawczych. Najlepszym przykładem stacji dostosowanej do potrzeb kierowców samochodów ciężarowych jest stacja MOYA zlokalizowana w Porcie Radomsko, przy DK1 przez którą każdego dnia przejeżdża kilkaset samochodów ciężarowych. Jeśli chodzi o plany rozwojowe, marka Moya skupia się przede wszystkim na powiększaniu zasięgu sieci. – Staramy się o pozyskanie zarówno pojedynczych stacji, jak również małych sieci – dodaje Paweł Grzywaczewski. – Budujemy także zupełnie nowe obiekty. Cały czas wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i to pod ich wymagania dostosowujemy zakres obsługi na naszych stacjach. Moya na razie nie planuje dużych inwestycji, jeśli chodzi o dostępność paliw CNG czy LNG, biorąc pod uwagę liczbę pojazdów wykorzystujących te źródła energii. – Jeżeli jednak nastąpi gwałtowny wzrost zainteresowania alternatywnymi paliwami, to sytuacja może ulec zmianie – uzupełnia P. Grzywaczewski. – Zaletą naszej firmy jest elastyczność i możliwość szybkiej reakcji na zmieniające się warunki rynkowe. Jeżeli taka luka na rynku się pojawi, na pewno będziemy starać się ją wypełnić.
Zatankować i dobrze zjeść
Obecnie Shell w Polsce posiada 418 stacji, z których ponad 100 jest dostosowanych do obsługi transportu ciężkiego. – Kierowcy mogą na nich znaleźć wiele udogodnień – informuje Rafał Molenda, dyrektor działu stacji paliw i rozwoju sieci detalicznej w Shell Polska. – Przykładowo, na naszej stacji w Świecku, która powstała przy jednym z najważniejszych europejskich szlaków komunikacyjnych łączących wschód i zachód, jaką jest trasa E30, znajdziemy: 89 miejsc parkingowych dla pojazdów TIR, 29 miejsc dla samochodów osobowych, 39 kamer monitorujących teren, bezpłatne Wi-Fi na terenie całego parkingu, prysznice, kantor 24h, kompresor dla TIR-ów, zrzut nieczystości dla autobusów, market „Drive Shop” oraz nowoczesną myjnię dla TIR-ów. W innych punktach Shell dostosowanych do potrzeb kierowców transportu ciężkiego, kierowcy znajdą również zadaszone wyspy dla ciężarówek, które są wyposażone w system szybkiego tankowania (HGV) oraz dystrybutory z płynem AdBlue. Jeżeli chodzi o ofertę produktową stacji, Shell zapewnia asortyment, którego szukają kierowcy ciężarówek. Są to zarówno produkty samochodowe, jak i oferta gastronomiczna. – Z myślą o kierowcach ciężarówek na wybranych stacjach wprowadziliśmy również nowy format restauracji Quick Service Restaurant, który obecnie jest dostępny przede wszystkim na MOP-ach zlokalizowanych przy autostradach oraz drogach szybkiego ruchu – wyjaśnia Rafał Molenda. – Jest to rozszerzony format gastronomiczny, w którym klienci znajdą pełną ofertę śniadaniową i obiadową, np. jajecznicę, pierogi, kotlety schabowe czy żurek, a także dania bezmięsne. W wielu przypadkach są one dostępne w niższej cenie dla klientów tankujących określoną ilość paliwa. W wybranych punktach dostępne są również myjnie dla TIR-ów – nowoczesne obiekty wyposażone w zaawansowane systemy automatycznych bram myjących oraz wykorzystujące wyłącznie atestowane środki czyszczące renomowanych firm. Usługa tych myjni jest dostępna 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. – Dodatkowym atutem są karty flotowe Shell Card – dodaje Rafał Molenda. – To rozwiązanie jest przede wszystkim gwarancją bezpieczeństwa i oszczędności, a także stanowi niezastąpione narzędzie w trasie dla każdego kierowcy. Każda karta chroniona jest chipem i indywidualnym numerem PIN. Ciekawa oferta, atrakcyjne ceny zakupu paliw, duży wachlarz usług, możliwość dokonywania transakcji kartą Shell Card oraz przejrzyste raporty powodują, że karty flotowe Shell należą do najczęściej używanych w Europie. Karta gwarantuje, m.in.: lepszą ochronę, większe bezpieczeństwo, monitoring wydatków, bezgotówkowy zakup paliwa, szybki zwrot VAT i akcyzy, regulowanie opłat drogowych, które obowiązują w prawie każdym kraju europejskim, a także za przeprawy promowe, przewóz pojazdów ciężarowych koleją czy przejazdy mostami i tunelami. Kartą można również płacić za usługę myjni. Wdrażamy również nową aplikację do zarządzania kartami, której obsługa będzie możliwa także z poziomu telefonu. Jest ona wyposażona w funkcję alertów SMS-owych, które informują o podejrzanych transakcjach. Przedstawiciele Shell uważają, że Polska ma ogromny potencjał w rozwój rynku gazu ziemnego, zwłaszcza LNG (skroplonego gazu ziemnego). Czynnikami, które o tym decydują jest położenie geograficzne, stały wzrost gospodarczy, duża flota ciężkiego transportu i ambicja przekształcenia się w regionalny węzeł transportowy. Polski sektor transportu ładunków jest europejskim liderem w zakresie międzynarodowych usług spedycyjnych z największą flotą w UE. Ponad 1,5 mld ton ładunków jest transportowanych drogą lądową, a liczba polskich ciężarówek i furgonetek może sięgnąć nawet 4 mln sztuk do 2020 roku. Nowoczesna flota zasilana LNG jest kluczowa, aby sprostać wyzwaniom klimatycznym i może stać się znaczącą konkurencją dla lokalnego sektora transportowego. – Z powyższych względów polski rynek jest bardzo atrakcyjny dla Shell pod kątem przyszłych inwestycji w błękitne paliwo – uważa Rafał Molenda. – Pod koniec 2018 roku Shell został jednym z partnerów projektu BioLNG EuroNet. Każdy z podmiotów konsorcjum [DISA, Scania, IVECO, CNH Industrial Capital Europe (IVECO Capital), Nordsol, Shell], podejmie własne działania, które zaowocują m.in. dodatkowymi 39 stacjami LNG w Europie, z czego 10 jest planowanych w Polsce. Obiekty te będą rozmieszczone co około 400 km wzdłuż głównych korytarzy sieci drogowej od Hiszpanii, Holandii po Polskę. Dotychczas otworzyliśmy siedem stacji LNG dla samochodów ciężarowych w Holandii, a w maju tego roku otworzyliśmy pierwszą taką stację w Belgii, w mieście Herstal w prowincji Liège. Nowa stacja może zaopatrywać w LNG 150 samochodów ciężarowych dziennie. Oprócz tego w zeszłym roku otworzyliśmy stację LNG w Hamburgu. Obecnie pracujemy nad uruchomieniem pierwszej stacji tankowania LNG w Polsce. W zależności od tempa prac oraz terminów otrzymania niezbędnych pozwoleń otworzymy ją w ciągu nadchodzących kilku miesięcy. O szczegółach będziemy informować na bieżąco. Karty LNG są jednak już wydawane pierwszym klientom Shell.