Europejski kabotaż - przypomnienie
• 3 przewozów w ciągu 7 dni, liczonych od daty całkowitego rozładowania towaru wwiezionego do kraju na liście CMR do całkowitego rozładowania towaru przewożonego w ramach ostatniego przewozu kabotażowego;
• 1 przewozu w ciągu 3 dni, liczonych od daty wjazdu do kraju bez towaru do całkowitego rozładowania towaru przewożonego w ramach przewozu kabotażowego. Dodatkowo art. 8. ust. 3. rozporządzenia nakłada obowiązek, aby kierowca posiadał przy sobie dokumenty potwierdzające „przewóz w przychodzącym ruchu międzynarodowym oraz każdy kolejny wykonany przewóz kabotażowy.”. Ze zleceń transportowych często wynika, że przewoźnik musi przesłać zleceniodawcy oryginalne listy przewozowe CMR w terminie 7 lub 14 dni od rozładunku towaru w przewozie międzynarodowym. To powoduje, że kierowcy wysyłają je z Niemiec lub Francji, pozbawiając się tym samym dokumentów potwierdzających rozładunek towaru w przychodzącym ruchu międzynarodowym. To z kolei uniemożliwia im dokumentowanie wykonania takiego przewozu przy drugim lub trzecim kabotażu. W takich przypadkach służby kontrolne przyjmują, że przewoźnik wjechał do kraju bez ładunku i zgodnie z art. 8 ust. 2 (patrz: powyżej) ma prawo do wykonania tylko jednego przewozu kabotażowego - sankcje finansowe za przekroczenie limitu kabotażowego są tutaj oczywiste. Rozporządzenie wprowadziło jeszcze jedną ważną regulację. Zgodnie z art. art. 9 ust. 1, wykonywanie przewozów kabotażowych podlega przepisom ustawowym, wykonawczym i administracyjnym przyjmującego państwa członkowskiego w następujących kwestiach:
• zasad dotyczących umowy przewozu;
• masy i wymiarów pojazdów drogowych;
• wymogów związanych z przewozem określonych kategorii rzeczy, w szczególności rzeczy niebezpiecznych, szybko psujących się artykułów żywnościowych oraz żywych zwierząt;
• czasu prowadzenia pojazdu i okresów odpoczynku kierowcy;
• podatku od wartości dodanej (VAT) od usług transportowych.”
Przewoźnicy powinni zatem znać nie tylko warunki wykonywania przewozów kabotażowych określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1072/2009, lecz również lokalne przepisy normujące ich prawa i obowiązki oraz kształtujące ich odpowiedzialność za ewentualne szkody, do których może dojść w czasie wykonywania takich przewozów.
Normy kabotażowe w wybranych krajach UE
• od nadawcy A do jednego miejsca należącego do odbiorcy B;
• od nadawcy A do trzech miejsc należących do tego samego nadawcy A;
• od nadawcy A do trzech miejsc należących do jednego odbiorcy B.
Natomiast przewozy wykonane na jednej trasie przejazdu (w ramach jednego przejazdu):
• od jednego nadawcy A do trzech różnych odbiorców B, C i D;
• od trzech różnych nadawców A, B i C do jednego odbiorcy D oraz
• od trzech różnych nadawców A, B i C do trzech różnych odbiorców D, E i F, będą traktowane jako trzy przewozy kabotażowe. Odmienne unormowania zostały przyjęte w Danii. Według duńskich wytycznych, przewóz kabotażowy oznacza „... krajowy przewóz rzeczy z miejsca załadunku towarów do miejsca ich wyładunku u odbiorcy wskazanego w liście przewozowym. Przewóz kabotażowy może obejmować albo kilka miejsc załadunku, albo kilka miejsc rozładunku”. Normy stosowane w Danii były przedmiotem skargi Komisji Europejskiej, która podniosła, że definicja określona w pkt. 3 wytycznych (dokładnie chodziło o zdanie drugie – przypis JR) narusza postanowienia rozporządzenia nr 1072/2009. Trybunał Sprawiedliwości orzekł jednak, że Dania nie uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej z mocy art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia nr 1072/2009. Reasumując postanowienie TSUE, można postawić wniosek, że według przepisów obowiązujących w Danii, jednym przewozem kabotażowym (w ramach jednego przejazdu) będzie przewóz wykonany: • od nadawcy A do kilku miejsc należących do tego samego nadawcy A;
• od nadawcy A do kilku miejsc należących do jednego odbiorcy B;
• od nadawcy A do trzech różnych odbiorców B, C i D (odmiennie niż w Niemczech i Francji);
• od nadawcy A do pięciu różnych odbiorców B, C, D, E i F (odmiennie niż w Niemczech i Francji);
• od trzech nadawców A, B i C do jednego odbiorcy D (odmiennie niż w Niemczech i Francji).
Natomiast przewóz wykonany na jednej trasie przejazdu (w ramach jednego przejazdu), od trzech różnych nadawców A, B i C do trzech różnych odbiorców D, E i F będzie traktowany jako… trzy przewozy kabotażowe. W tej konfiguracji zasada stosowana w Danii jest taka sama jak w Niemczech i Francji. Wątpliwości, co do spełnienia normy określonej w art. 8 ust. 2 rozporządzenia nr 1072/2009, może budzić fakt wykonywania większej liczby przewozów kabotażowych niż trzy w ciągu 7 dni przewidzianych przepisem w sytuacji, gdy środek transportu w trakcie ich wykonywania opuszcza teren kraju i wjeżdża z powrotem z towarem przywiezionym z zagranicy. Taki scenariusz transportowy może wyglądać następująco:
PONIEDZIAŁEK
• Niemcy (kabotaż): załadunek dwóch przesyłek w A z przeznaczeniem do B i C, dostarczenie i rozładowanie obu przesyłek w B i C (2 przewozy kabotażowe);
• załadunek towaru w C w Niemczech i wyjazd do Holandii na liście CMR.
WTOREK
• Niemcy (kabotaż): załadunek w A i rozładunek w B, załadunek w B i rozładunek w C, załadunek w D i rozładunek w E (3 przewozy kabotażowe);
• załadunek towaru w F w Niemczech i wyjazd do Francji na liście CMR.
ŚRODA
• Niemcy (kabotaż): załadunek trzech przesyłek w A z przeznaczeniem do B, C i D, dostarczenie i rozładowanie ich w B, C i D (3 przewozy kabotażowe);
• Niemcy: załadunek towaru w D w Niemczech i wyjazd do Polski na liście CMR.
CZWARTEK
• Niemcy (kabotaż): załadunek dwóch przesyłek w A z przeznaczeniem do B i C należących do A, rozładunek jednej przesyłki w B i pobranie nowej przesyłki, dostarczenie i rozładowanie obu przesyłek w C (2 przewozy kabotażowe);
• Niemcy: załadunek towaru w C w Niemczech i wyjazd do Holandii na liście CMR.
PIĄTEK
• Niemcy (kabotaż): załadunek w B i rozładunek w C, załadunek w C i rozładunek w D (2 przewozy kabotażowe);
• Niemcy: załadunek towaru w E i wyjazd do Polski na liście CMR.
***
Powyższe wskazuje jak ważna jest znajomość norm wynikających z Rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 z dnia 21.10.2009 r. przy wykonywaniu przewozów kabotażowych na terenie krajów Unii Europejskiej. Wykonując takie przewozy należy również wiedzieć jakiemu lokalnemu prawu podlega wykonywany przewóz, gdyż przepisy prawa przewozowego obowiązujące w krajach wykonywania przewozów kabotażowych są różne i różnie kształtują zarówno prawa i obowiązki przewoźnika oraz jego odpowiedzialność. O tych aspektach w kolejnym artykule.
ekspert ds. prawa przewozowego, oceny ryzyka w transporcie i ubezpieczeń transportowych
CDS Kancelaria Brokerska
www.cds-odszkodowania.info
www.oc-przewoźnika.info