- Eberspächer specjalizuje się w produkcji klimatyzatorów postojowych. W czym urządzenia Cooltronic są lepsze od klasycznej klimatyzacji samochodowej, bardzo już przecież powszechnej?
Łukasz Kaliczak: Zasada działania w obu przypadkach jest podobna, ale nasze urządzenia są zasilane prądem z akumulatorów i to jest zasadnicza różnica. Standardowa klimatyzacja w samochodach osobowych czy ciężarowych zasilana jest od silnika pojazdu, a to oznacza, że nie będzie działała, jeśli go wyłączymy. Tymczasem klimatyzatory Cooltronic pracują niezależne od pracy silnika, dlatego są idealnym rozwiązaniem na czas postoju.
- Jakie korzyści daje zastosowanie takiego mechanizmu?
Najważniejsze są dwa aspekty: komfort kierowcy oraz oszczędności. Nasze rozwiązania są przeznczone głównie do samochodów ciężarowych. Cooltronic pracuje podczas postoju, kiedy potrzebny jest czas na odpoczynek. Proszę sobie wyobrazić, że kierowca samochodu ciężarowego zatrzymuje się latem na czas przerwy. Na zewnątrz jest 20-30 stopni Celsjusza, a w kabinie o 10 stopni więcej. W takich warunkach naprawdę trudno jest wypocząć. Nasza klimatyzacja ma za zadanie utrzymać komfortowe warunki w kabinie pojazdu. Dzięki temu kierowca jest wyspany i odprężony, a zatem bardziej skupiony na jeździe i bardziej wydajny.
- Ale komfort wypoczynku to nie tylko temperatura?
To prawda. Dlatego urządzenia Cooltronic niwelują też wilgoć wewnątrz pojazdu. Jeśli na przykład gotujemy w kabinie albo mamy zawilgocone wnętrze, włączenie klimatyzatora szybko pomoże. Każde z urządzeń typu Cooltronic posiada też pilota, co dodatkowo poprawia wygodę użytkowania. Dzięki temu, że klimatyzacja działa w obiegu zamkniętym, nie trzeba pozostawiać uchylonych szyb, co ma znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy, ale i jakości wypoczynku. W kabinie jest ciszej, nie ma owadów czy pyłków. A samo pracujące urządzenie wydaje tylko delikatny szum dmuchawy. Dzięki temu, że można wyłączyć silnik, jest ciszej i bezpieczniej, co też generuje konkretne oszczędności związane ze zużyciem paliwa. Dodając do tego konkurencyjną cenę śmiało mogę stwierdzić, że oferta Eberspächer wyróżnia się na rynku.
- Jakiego rzędu są oszczędności na kosztach paliwa?
Pobór paliwa na postoju przy pracującym silniku to nawet 3 litry na godzinę. Zatem przy jednym tylko pojeździe można zaoszczędzić ponad 3 tys. litrów paliwa rocznie, czyli prawie 3,5 tysiąca euro. Redukcja emisji CO2 w takim przypadku wynosi około 8.3 tony. Przy flocie 20 pojazdów to już ponad 63 tys. litrów paliwa, a więc blisko 70 tys. euro rocznie. Wszystko dzięki rezygnacji z pracy silnika i przejściu na zasilanie klimatyzacji z akumulatora podczas postoju pojazdu.
- A czy w takim przypadku nie ma możliwości rozładowania akumulatora?
Nasze urządzenia posiadają zabezpieczenia podnapięciowe, badające spadek napięcia na akumulatorze. Dzięki temu Cooltronic automatycznie wyłączy się, zabezpieczając w ten sposób akumulator przed uszkodzeniem albo całkowitym rozładowaniem.
- Jakie zastosowanie mają urządzenia Cooltronic i kto może szczególnie zyskać inwestując w nie?
Główne zastosowanie klimatyzacji postojowych Cooltronic to ciągniki siodłowe i samochody ciężarowe w których odpoczywają kierowcy podczas pracy. Mówimy tu o transporcie krajowym, dalekobieżnym i międzynarodowym lub o transportach specjalnych. Zakup klimatyzacji postojowych powinni rozważyć wszyscy operatorzy flot, dla których istotny jest komfort oraz bezpieczeństwo pracy kierowców. Chciałbym podkreślić, że nasza oferta - w porównaniu do konkurencji - jest bardzo szeroka i różnorodna. Mamy zarówno urządzenia „Hatch” do szybkiego montażu w szyberdachu, jak i klimatyzatory typu split, w których parownik montuje się w kabinie, a skraplacz na zewnątrz.
- Omówmy bliżej wersję „Hatch”, czyli do montażu w szyberdachu. Zapewniacie Państwo, że wystarczy kilka godzin, aby ją uruchomić. Jak to możliwe?
Urządzenia typu „Hatch” występują w pięciu wariantach, ale w każdym przypadku są jednoczęściowe i rzeczywiście charakteryzują się bardzo łatwym montażem. Klimatyzator jest napełniony czynnikiem chłodniczym, jest więc natychmiast gotowy do użycia. Musimy zatem zdemontować szyberdach, zamontować Cooltronic i podłączyć do akumulatora. Od wewnątrz montujemy panel podsufitowy i w zasadzie klimatyzacja jest gotowa do pracy. Potrzeba więc dosłownie kilku godzin. W urządzeniach typu „Hatch” mamy do wyboru wersję 1000 – nieco słabszą – i 1400 – przewidzianą na większe kabiny lub do pracy w cieplejszym klimacie, na przykład na południu Europy. Obie wersje występują w dwóch wysokościach: standardowej i slim. Jest jeszcze piąty rodzaj, czyli urządzenie dedykowane wyłącznie do pojazdów MAN TGX TGA z kabiną w wersji XLX. Większość tych pojazdów ma spojler, którego kształt uniemożliwiał nam dobranie urządzenia. Mieliśmy dużo pytań o takie rozwiązanie, dlatego powstała wersja Cooltronic stworzona specjalnie do tego auta.
- Oprócz wersji „Hatch” Eberspächer oferuje też urządzenia typu split. Czym one się różnią?
Są to klimatyzacje rozłączne, składające się z dwóch głównych komponentów. Jednym jest moduł parownika, który montujemy w kabinie, zazwyczaj przy jednej z leżanek. Druga część to montowany na zewnątrz moduł skraplacza. W wersji „Back” montaż przewidziano na tylnej ścianie kabiny, a w wersji „Top” - na dachu pojazdu. Po zamontowaniu urządzeń obie części należy połączyć wężami klimatyzacji i napełnić układ czynnikiem chłodniczym. Tu zatem montaż jest nieco bardziej skomplikowany, ale spokojnie można go wykonać w 6-7 godzin.
- Firma Eberspächer zapewnia, że urządzenia Cooltronic są w zasadzie bezobsługowe. Co to oznacza dla użytkownika?
W praktyce oznacza to tyle, że nie ma konieczności przeprowadzania okresowej obsługi takiej jak wymiana filtrów. Wystarczy cyklicznie włączać Cooltronic przynajmniej co kilka miesięcy. Jedyny warunek jest taki, że musi być powyżej 17 stopni Celsjusza. Przy okazji użytkowania warto wspomnieć, że Eberspächer ma mocno rozbudowaną sieć autoryzowanych serwisów zarówno w Polsce, jak i w Europie. Nasze urządzenia charakteryzują się bardzo niską awaryjnością, ale nawet gdyby coś się stało, będziemy w stanie szybko i sprawnie pomóc.