Naczepa Kögel Mega NOVUM, o masie własnej w wyposażeniu podstawowym około 6.130 kg, dysponuje ładownością większą o 170 kg w porównaniu do poprzedniej generacji
Jacek Portalski (Grupa DBK): – Odpowiedzią na zwiększenie zainteresowania pojazdami o większej kubaturze jest naczepa typu FLEXIUSE, uniwersalna, która posiada zarówno cechy naczepy standardowej jak i cechy naczepy mega
DBK oferuje też dwuosiową naczepę mega
Naczepa Mega Liner dostępna jest teraz z dwoma wysokościami szyi – 80 i 50 mm
Krone Mega Liner Automotive z plandeką boczną EasyTarp zapewnia jeszcze wydajniejszy transport ładunków objętościowych
Tomasz Kujawa (Pozkrone):– W Polsce od lat jesteśmy liderem w sprzedaży naczep plandekowych, w tym typu Mega i tak jest też od początku 2019 roku
Klasyczny zestaw przestrzenny Wesob o pojemności 114 m sześc. budowany jest zwykle na długim podwoziu trzyosiowym, najczęściej w układzie 6x2
Wesob ściśle współpracuje z niemiecką firmą Wecon, dlatego zakład w Strumieniu opuszczają produkty sygnowane tą marką
Wesob opatentował swój system dokowania wózka widłowego wewnątrz przyczepy
Marcin Topór (Wielton): – Curtainsider Mega wyposażono w Multiheight, rozwiązanie zapewniające możliwość jej użytkowania zarówno z ciągnikami standardowymi, jak i pojazdami typu mega
Naczepa Wielton Curtainsider Mega z Multiheigh posiada niską ramę o zmienionej konstrukcji (z podłużnicowej na poprzeczkową), wykonaną z wysokogatunkowej stali
Naczepy objętościowe (mega) i zestawy przestrzenne (
zabudowy na podwoziach plus przyczepa) stanowią atrakcyjne rozwiązanie na drodze poszukiwania oszczędności i optymalizacji kosztów związanych z obsługą łańcucha dostaw, co jest jednym z kluczowych wyzwań współczesnej branży logistycznej.
W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie klientów na rozwiązania zwiększające efektywność transportu, tworzone są pojazdy pozwalające w pełni wykorzystać dopuszczalną ładowność bez przekraczania dopuszczalnej wysokości zewnętrznej.
Naczepy tego typu stosowane są głównie w transporcie towarów o dużej objętości np. w branży motoryzacyjnej, eventowej lub w transporcie lotniczym. W najnowszych konstrukcjach zwracają uwagę m.in. coraz większe możliwości ładunkowe, jak i dostosowanie naczep do współpracy z ciągnikami różnego typu. Wraz ze wzrostem gospodarczym, który ma miejsce w ciągu ostatnich kilku lat, również naczepy o większej kubaturze przeżywają swoja hossę. Według Jacka Portalskiego, dyrektora sprzedaży naczep Koegel w Grupie DBK jeszcze 4-5 lat temu stosunek sprzedaży naczep typu mega względem naczep tradycyjnych był na poziomie 20/80, zaś obecnie wynosi 40/60. Naczepa typu mega pozwala na transport większej ilości towaru przy zachowaniu podobnych kosztów eksploatacji, co ma kolosalne znaczenie przy ciągle rosnącym popycie. Przedstawiciel DBK (Koegel) prognozuje, że obecny trend oraz wymogi rynku sprawią, iż stosunek naczep typu mega do naczep tradycyjnych może wynieść nawet 50/50. – Obecnie naczepa typu mega posiada wyposażenie bardzo zbliżone do tradycyjnej naczepy i to dlatego też widzimy ciągły wzrost zainteresowania tego typu naczepami – dodaje J. Portalski. Rozwój rynku naczep mega potwierdza Tomasz Kujawa, dyrektor handlowy Pozkrone. O ile sprzedaż zestawów przestrzennych od lat jest ustabilizowana, o tyle rynek naczep objętościowych, w Krone nazywanych MEGA Liner, z roku na rok się nieznacznie powiększa i jest to jeden z najważniejszych produktów w portfolio tego producenta.
Rośnie pojemność i ładowność
Kögel na ostatnich targach samochodów użytkowych IAA zaprezentował naczepę Mega generacji NOVUM. Ten pojemny pojazd został wyposażony we wszystkie udoskonalenia generacji NOVUM, tj. w zoptymalizowaną ramę zewnętrzną i w ulepszone nadwozie. Z ładownością większą o 170 kg w porównaniu do poprzedniej generacji, masa własna naczepy Mega w wyposażeniu podstawowym wynosi około 6130 kg. Wysokość wewnętrzna wynosi trzy metry, co sprawia, że może być ona polecana dla przewoźników z branży motoryzacyjnej, wykonujących transporty zaplanowane dokładnie na czas. Hydrauliczny mechanizm podnoszenia dachu, który wchodzi w skład seryjnego wyposażenia naczepy, umożliwia załadunek i rozładunek trzech ustawionych piętrowo skrzyniopalet. Zwiększa on boczną wysokość przeładunkową z przodu o kolejne 600 mm, a z tyłu o 500 mm, dzięki czemu przekracza ona teraz trzy metry. Poza znanymi zaletami generacji NOVUM, jak np. nowa konsola złączy powietrznych i elektrycznych na przedniej ścianie, która przenosi siły na ramę wzdłuż bocznego wspornika, nowa rama zewnętrzna ułatwiająca dostęp do punktów mocowania Vario-Fix oraz kieszenie na listwy z możliwością rozmieszczenia na wiele sposobów, Mega posiada bogate wyposażenie seryjne. 13 par pierścieni mocujących dołączanych seryjnie wyposażono teraz w boczne haki mocujące, ułatwiające obsługę. Wytrzymują one działanie siły rozciągającej o wartości 2.500 kg. Naczepa posiada certyfikat zabezpieczenia ładunków wg normy DIN EN 12642 Code XL. Wyposażenie dodatkowe obejmuje m.in. listwy ograniczające palety ze stali oraz podwojenie ściany czołowej ze sklejki antypoślizgowej o grubości 12 mm i wysokości 1.250 mm. Nowe nadwozie Strong & Go łączy innowacyjną zabudowę generacji NOVUM z integralną plandeką dachową z pasami usztywniającymi. Dzięki temu ekonomicznemu rozwiązaniu podczas transportu palet kratowych i ładunków wiązanych zgodnie z normą DIN EN 12642 Code XL oraz wytycznymi Daimler 9.5 nie jest konieczne stosowanie listew bocznych. W przypadku małych palet zgodnie z wytycznymi Daimler 9.5 wymagane są jednak listwy boczne. Nowość w Mega to też tylne lampy zespolone Kögel LUXIMA oraz skrzynia do przechowywania 24 europalet. Dzięki zoptymalizowanej wysokości skrzyni możliwa jest teraz odległość od podłoża 100 mm. W celu zwiększenia bezpieczeństwa transportu oraz aby zapobiec wypadkom podczas skrętów, naczepa jest wyposażana w opcjonalne boczne światła sygnalizacyjne. Dzięki modułowej konstrukcji uniwersalnego nadwozia Kögel FlexiUse, można je również stosować w wersji Mega generacji NOVUM. Konstrukcja ta posiada ośmiostopniową regulację co 25 mm z przodu i czterostopniową regulację co 50 mm z tyłu, co pozwala na niezależną regulację wysokości nadwozia o 200 mm z przodu i z tyłu. Umożliwia to transport towarów o wysokości wewnętrznej od 2.850 mm do 3.050 mm z przodu i z tyłu. Naczepę Mega generacji NOVUM można też zamówić z dwoma osiami 10-tonowymi. Odstęp między osiami wynosi 1.810 mm i gwarantuje stabilną jazdę. Wersja ta ma dodatkowo niższy ciężar własny i pozwala obniżyć koszty eksploatacji i paliwa. Dla naczepy Mega generacji NOVUM dostępnych jest wiele różnych opcji wyposażenia. Należą do nich m.in. różne zestawy do zabezpieczenia ładunku, wyposażenie RoRo, burty, podwójna kodyfikacja kolejowa i rynna do transportu stali. Cała rama pojazdu jest chroniona przed korozją przy użyciu technologii nanoceramicznej oraz powłoki KTL, a następnie pokrywana jest warstwą lakieru UV. – Obecny trend, który zauważamy wśród naszych klientów, to naczepa mega dwuosiowa – ujawnia Jacek Portalski, dyrektor sprzedaży naczep Koegel w Grupie DBK. – Marka Koegel w swoim portfolio posiada taką naczepę i cieszy się ona coraz większą popularnością. Naczepy dwuosiowe typu mega prezentowaliśmy ostatnio podczas naszej corocznej Gali Ambasadorów marki Koegel. Aktualnie dysponujemy tego typu naczepą w wersji DEMO, którą mogą testować klienci rozpatrujący zakup tego modelu. Po sprawdzeniu naczepy na tzw. polu walki klient może zadecydować, czy warto inwestować w tego typu pojazd. Odpowiedzią na zwiększenie zainteresowania naczepami o większej kubaturze jest naczepa typu FLEXIUSE. Jest to bardzo uniwersalna naczepa, która posiada w swojej specyfikacji zarówno cechy naczepy standardowej jak i cechy naczepy mega, jeśli klient akurat potrzebuje takiego rozwiązania. Ta uniwersalność sprawia, że również naczepy FlexiUse z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Jak widać, Koegel, jeden z czołowych producentów naczep na świecie jest bardzo otwarty na wszelkie wymogi rynku i szybko dostosowuje się do zmieniających trendów.
Dla różnych ciągników
Dzięki niskiemu podwoziu naczepa Krone Mega Liner mieści 100 m3. Jest wyposażana w wydajny hydrauliczny dach podnoszony, który umożliwia błyskawiczny załadunek i rozładunek. Naczepa Mega Liner dostępna jest teraz z dwoma wysokościami szyi – 80 i 50 mm. Pozwalają one na uzyskanie wysokości wewnętrznej ładowni 3.000 mm – pierwsza w przypadku zastosowaniu ciągnika o wysokości siodła 885 mm, a druga przy współpracy z ciągnikiem o wysokości zaczepiania 915 mm. Producent zwraca uwagę na prostą obsługę hydraulicznego dachu podnoszonego oraz zdejmowanych kłonic środkowych, które wyposażone są w regulację wysokości. Także łatwa w obsłudze regulacja wysokości nadwozia z przodu umożliwia dostosowanie wysokości całkowitej do różnego rodzaju ciągników siodłowych. W poprzecznicy dachowej znajdują się zamknięcia dla pięciu różnych regulowanych wysokości nadwozia. W wersji standardowej dostępne są trzy ustawienia. Mega Liner Coil łączy w sobie elastyczność w transportach wielkogabarytowych, dzięki specjalnie wzmocnionemu podwoziu oraz zagłębieniu na zwoje o długości 7.236 mm przeznaczonemu do transportu zwojów stalowych w jednym pojeździe. Naczepa Mega Liner jest także dostępna z wyposażeniem Huckepack do transportu kolejowego, dla wagonów kieszeniowych Mega2 i T5 marki Hupac, wagonów typu Sail-Waggon oraz wersji Sail-Waggon T3000, a także wagonu przegubowego z podwójnymi kieszeniami TWIN marki AAE. Naczepa Mega Liner Typ SDP 27 eLG4-CS, o masie własnej ok. 6.470 kg, dysponuje ładownością techniczną ok. 32.530 kg (ciężar własny w wersji Ultra wynosi tylko 5 950 kg). Wysokość wewnętrzna wynosi 2860 mm lub 3000 mm. Chcąc zapewnić długoterminową elastyczność floty oraz utrzymać wysoką wartość, rozwiązaniem jest dostosowanie wysokości zaczepiania do aktualnych potrzeb, co zaproponowano w Mega Liner Multos. Już przy tradycyjnym sposobie regulacji wysokości jazdy dach montowany seryjnie w naczepie Mega Liner można obniżyć z wysokości wewnętrznej wynoszącej 3.000 mm w trzech krokach o maksymalnie 150 mm. Za pomocą dodatkowych adapterów w module przesuwnym można ustawić wysokość mniejszą o kolejne 150 mm, jeśli naczepa będzie holowana przez standardowy ciągnik siodłowy o wysokości zaczepiania 1.150 mm. Maksymalna dopuszczalna wysokość całkowita pozostaje przez cały czas zachowana. Multos otwiera nowe możliwości, ponieważ uzyskuje się wysokość wewnętrzną nadwozia od 2.700 do 3.000 mm. Decydująca zaleta dla firm transportowych: naczepę można stosować przy wszystkich typowych ciągnikach z wysokością zaczepiania 965, 1.050 oraz 1.150 mm – a to oznacza maksymalną elastyczność floty. – W Polsce od lat jesteśmy liderem w sprzedaży naczep plandekowych, w tym typu Mega – komentuje Tomasz Kujawa, członek zarządu, dyrektor handlowy Pozkrone. – I jest to także niezmienne od początku 2019 roku. Nasz Mega Liner spełnia wszystkie oczekiwania w zakresie transportu, a nawet więcej. Wrażenie robi nie tylko jego przestrzeń ładunkowa. W ciągu ostatnich lat nieustannie rozwijaliśmy ten model naczepy. To innowacyjny pojazd o dużej ładowności - naszpikowany nowoczesną technologią. Wprowadzając nowe rozwiązania, nieustannie wyznaczamy nowe standardy. Przykładowo model Mega Liner Automotive jako idealnie dopasowane rozwiązanie spełniające wysokie wymagania w przemyśle motoryzacyjnym. Praktyczne wyposażenie, takie jak plandeka boczna EasyTarp, zapewniają jeszcze wydajniejszy transport ładunków objętościowych. Naczepy objętościowe jak sama nazwa wskazuje trafiają przede wszystkim do klientów, którzy przewożą ładunki o dużej kubaturze. Ideą naczep mega jest lekki ładunek objętościowy. Jednak nasza naczepa ma uniwersalne zastosowanie. W związku z tym, że w obecnym czasie klienci wymagają od nas uniwersalności naczepy typu Mega, musimy ją tak konstruować aby była zdolna podołać wszystkim wyzwaniom od ładunków objętościowych po ciężkie ładunki paletowe, z naciskiem na coraz lżejsze naczepy typu Light.
114 metrów sześciennych robi nie tylko wrażenie
Firma Wesob od ponad 23 lat specjalizuje się w produkcji zabudów i zestawów przestrzennych oraz systemów BDF. Od początku Wesob ściśle współpracuje z niemiecką firmą Wecon. Dlatego zakład w Strumieniu k/Pszczyny opuszczają produkty sygnowane tą marką. Dzięki wspólnej dokumentacji, jednolitym procesom i dostępowi do zachodnich rynków zbytu oraz bogatej sieci serwisowej we wszystkich krajach UE, firma dostarcza do odbiorców ponad 1.800 jednostek rocznie. Tak znakomity wynik to zasługa m.in. zespołu ponad 150 wysoko wykwalifikowanych konstruktorów, inżynierów i pracowników produkcji. Dbałość o detale, nieustanny kontakt z użytkownikami i wykorzystywanie ich doświadczeń eksploatacyjnych owocują wysokospecjalizowanymi produktami oraz ciekawymi rozwiązaniami autorskimi chronionymi patentami. Potwierdzeniem wysokiej jakości śląskich wyrobów jest wieloletnia współpraca z dużymi przewoźnikami, firmami spedycyjnymi, kurierskimi i produkcyjnymi. Ciekawym elementem działalności Wesobu jest realizacja wspólnych projektów z importerami z grupy tzw. Wielkiej Siódemki. Produkcja interesujących pojazdów demonstracyjnych, które potem trafiają do oferty dealerskiej jest dowodem na najwyższą jakość zabudów i przyczep sygnowanych marką Wecon. Flagowym produktem Wesobu są zabudowy przestrzenne w różnorodnych konfiguracjach i odsłonach. Ich pojemność większa o kilkanaście metrów sześciennych od naczep typu MEGA jest atrakcyjna dla wielu przewoźników. Klasyczny zestaw przestrzenny o pojemności 114 m sześc. budowany jest zwykle na długim podwoziu trzyosiowym, najczęściej w układzie 6x2. Do tego proponowane są lekkie przyczepy centralnoosiowe. W celu uproszczenia konstrukcji, zabudowy na podwoziu i przyczepie mają zwykle identyczne wymiary i budowę. Elementem nośnym kontenera jest rama pomocnicza wykonana ze stalowych profili kapeluszowych, pomiędzy którymi zamocowana jest sklejka antypoślizgowa o grubości 27 mm. Takie rozwiązanie umożliwia zminimalizowanie wysokości podłogi, czyli zwiększenie wysokości wnętrza, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej nośności podłogi. Dopuszczalny jest załadunek wózkiem widłowym o nacisku na oś aż 5.460 kg. Na życzenie przewoźnika zestawy przestrzenne wyposażone mogą być w pomosty do przejazdu pomiędzy przyczepą a samochodem czy windy hydrauliczne. Przyczepa centralnoosiowa to konstrukcja własna marki Wecon. DMC 18 ton najbardziej popularnej wersji przyczepy, przekłada się na ponad 12 ton ładowności. Dzięki wprowadzeniu wielu nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych oraz odpowiednich materiałów standardowy zestaw osiąga niemal 23 t ładowności. Funkcjonalność zabudów znajduje uznanie u kierowców, którzy chwalą sobie łatwość przygotowania zabudowy do załadunku czy pracę mechanizmu unoszenia dachu własnej konstrukcji. Dbałość o szczegóły przejawia się np. w praktycznej skrzynce na deski zabudowy, która umocowana jest poprzecznie pomiędzy osiami przyczepy. Odpowiednie wyprofilowanie panelu z gniazdami do podpinania przewodów przyczepy, pokazuje, że ważne są wszystkie drobiazgi, które składają się na obraz całości zabudowy. Wszystkie zabudowy typu firanka spełniają surowe wymagania niemieckiego certyfikatu bezpiecznego zabezpieczenia ładunku VDI2700 zgodnego z wytycznymi DIN EU 12642 Code XL. Certyfikat ten jest coraz częściej wymagany podczas załadunków. Firma posiada również certyfikat do przewozu opon. Liczne punkty mocowania ładunku uzupełniono systemem „Safety Lock”, który pozwala na wybranie dowolnego miejsca zapięcia pasów mocujących wzdłuż całej długości krawędzi kontenera. Rama pomocnicza zabudowy jak i przyczepy w całości zabezpieczane są antykorozyjnie poprzez cynkowanie ogniowe, natomiast elementy zabudowy, takie jak słupy narożne, słupki środkowe, segmenty ściany przedniej po śrutowaniu malowane są kataforetycznie, a następnie kryte lakierem proszkowym. Wesob jest autorem opatentowanego systemu dokowania wózka widłowego wewnątrz przyczepy. To rozwiązanie szczególnie przydaje się przewoźnikom operującym w krajach takich jak Włochy, Austria czy Szwajcaria, gdzie długość zestawu wraz z wózkiem musi mieścić się w 18,75 m. Coraz chętniej zamawiane są także zestawy przestrzenne w systemie BDF. Przy zachowaniu pełnej funkcjonalności zestawów przestrzennych (pojemność 114 m3), możliwe stało się dostosowanie systemu pracy do wymagań wielu firm spedycyjnych czy produkcyjnych. W porównani do zabudowy klasycznej – stałej, system BDF jest nieco cięższy ze względu na konieczność zastosowania opuszczanych podpór i rygli mocujących. Mimo to ładowność zabudów BDF sięga 13 t. Zwarta konstrukcja elementów łączących nadwozie z samochodem pozwala na zachowanie podłogi na porównywalnej z zabudową stałą wysokości.
W wielu wariantach
Wielton oferuje do transportu objętościowego naczepę Curtainsider Mega z Multiheigh. Jak poinformował Marcin Topór, product manager Wielton S.A. naczepa posiada niską ramę o zmienionej konstrukcji (z podłużnicowej na poprzeczkową), wykonaną z wysokogatunkowej stali i wyposażoną w wielopunktowe mocowania ładunku typu safety- -lock. Modyfikacji uległa także ściana przednia i tylny portal, które posiadają dodatkowe pozycje ustawienia stelaża. Całość konstrukcji została zabezpieczona antykorozyjnie z wykorzystaniem technologii malowania kataforetycznego, która zapewnia trwałość i zwiększoną żywotność pojazdu nawet w najcięższych warunkach użytkowania. – Curtainsider Mega wyposażono w Multiheight, czyli rozwiązanie z portfolio firmy Wielton, które zwiększa funkcjonalność naczepy poprzez możliwość jej użytkowania zarówno z ciągnikami standardowymi, jak i pojazdami typu mega – wyjaśnia Marcin Topór. – Wyróżnikiem naczepy jest także uniwersalna wysokość siodła w zakresie 950-1.200 mm oraz funkcjonalne rozwiązania ułatwiające codzienną obsługę pojazdu: nacisk na podłogę do 7,5 tony w standardzie i kąt otwarcia drzwi wynoszący 270 stopni. Wysokość wewnętrzna naczepy mieści się w przedziale 2.700-3.050 mm. Curtainsider Mega może być dostępna na kołach 22,5 cala z oponami klasy ekonomicznej i większymi tarczami hamulcowymi, zapewniającymi zwiększone bezpieczeństwo. Wielton oferuje szeroką listę opcji dla naczepy Curtainsider Mega, co umożliwia dostosowanie produktu do indywidulanych potrzeb klientów. Naczepa może zostać wyposażona w najnowsze rozwiązania dostępne na rynku, które zwiększają: bezpieczeństwo (kamera cofania, podłoga o podniesionym współczynniku tarcia, tarcza hamulca 430 mm), funkcjonalność (adaptery mocowania ładunku, krótkie klamry plandeki) i efektywność (osie 22,5’, ogumienie o profilu 385/55/22,5), przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa (pakiet aerodynamiczny, możliwość obniżenia przedniej korony, ogumienie o niskich oporach otoczenia).