Producenci opon wprowadzają w tym roku na rynek sporo nowych modeli ogumienia. Nowe „obuwie” ciężarówek zapewnia dłuższe przebiegi, mniejsze opory toczenia, czyli wyższą efektywność paliwową oraz, w wielu przypadkach, wyższą sprawność w warunkach zimowych.
Poprawia się także wytrzymałość opon, zwiększa ich poziom bezpieczeństwa i niezawodności w różnych warunkach użytkowania. Ciekawostką są zupełnie nowe niskoprofilowe opony Goodyear, którymi ten producent chce zrewolucjonizować ofertę ogumienia ciężarówek przeznaczonych do transportu ładunków tzw. pojemnościowych.
Barum – nowy rozmiar
Oferta opon Barum przeznaczonych do regionalnego i dalekobieżnego transportu dystrybucyjnego została poszerzona o modele BF 200 R na oś prowadzącą oraz BD 200 R na oś napędową w rozmiarze 315/70 R 22.5. Produkty linii 200 R charakteryzują się wydłużonym okresem eksploatacji oraz wysoką wytrzymałością. Dzięki zastosowaniu udoskonalonej mieszanki gumowej i nowej rzeźby bieżnika opony te zapewniają długą eksploatację zarówno na długich trasach, jak i w transporcie regionalnym.
W obu oponach zastosowano nową geometrię bieżnika. Pozwoliło to uzyskać efektywne zużycie paliwa oraz zachować pełne właściwości jezdne nawet podczas jazdy w trudnych warunkach pogodowych. Nowa mieszanka bieżnika pozwala na bezpieczne prowadzenie na mokrej nawierzchni. Ponadto model BF 200 R wyróżnia homologacja M+S, natomiast opona BD 200 R oprócz oznaczenia M+S posiada symbol 3MPSF (trzech szczytów górskich i płatka śniegu), co oznacza, że może uzyskać lepsze osiągi na błocie czy śniegu.
Ponadto cała gama Barum 200 R dzięki wzmocnieniu stalowego opasania odznacza się wyjątkową wytrzymałością. Natomiast bieżnikowalny karkas pozwala na wydłużenie okresu eksploatacji opon.
Nowość w gamie Conti Hybrid
Continental uzupełnił gamę opon przeznaczonych do regionalnego transportu dystrybucyjnego o nową Conti Hybrid HT3 385/55 R 22.5. Rodzina opon Conti Hybrid to produkty charakteryzujące się wydłużonym okresem eksploatacji, wysoką wydajnością oraz obniżeniem zużycia paliwa o 6 proc. w porównaniu do modeli poprzedniej generacji.
Przeznaczona do naczep opona Conti Hybrid HT3 385/55 R 22.5 jest uzupełnieniem serii ogumienia Conti Hybrid. Została zaprojektowana specjalnie pod kątem użytkowania zarówno na drogach regionalnych, jak i na trasach szybkiego ruchu. Oprócz wydłużonych przebiegów i bardzo niskiego zużycia paliwa, charakterystycznych dla opon z tej serii, nowy model ma zapewniać optymalne właściwości jezdne po mokrej nawierzchni. Dzięki przewidywalnemu zachowaniu podczas hamowania na mokrej drodze oraz uzyskaniu oszczędności na paliwie, opona została zakwalifikowana do unijnej kategorii „B” w zakresie zużycia paliwa.
Udoskonalona mieszanka bieżnika zapewnia wyższe o 20 proc. przebiegi. Co więcej, dzięki optymalnej kombinacji mieszanki gumowej bieżnika i ściany bocznej oraz udoskonalonej geometrii rowków, uzyskano 6 proc. redukcję zużycia paliwa w porównaniu do modelu poprzedniej generacji.
Podobnie jak pozostałe opony w serii Conti Hybrid, opona HT3 385/55 R 22.5 nadaje się do ponownego bieżnikowania. Wprowadzone po raz pierwszy w tym modelu specjalne wskaźniki umieszczone w profilu bieżnika, dodatkowo ułatwiają właściwe przeprowadzenie procesu bieżnikowania.
Continental dzięki linii Conti Hybrid, oferuje odpowiednie opony do coraz szerszej gamy pojazdów ciężarowych o dużej ładowności. Poszczególne rodzaje opon zostały zaprojektowane tak by sprawdzać się zarówno w transporcie regionalnym, jak i długodystansowym. Produkty należące do tej serii zapewniają maksymalne przebiegi, zoptymalizowane opory toczenia oraz znacznie niższe zużycie paliwa. Dzięki takim właściwościom, operatorzy flot mogą zoptymalizować koszty eksploatacji taboru i zapewnić mu wysoką wydajność kosztową.
Rodzina opon Conti Hybrid obejmuje także charakteryzujące się wysoką nośnością i niewielką średnicą zewnętrzną ogumienie do naczep, które zostało zaprojektowane specjalnie pod kątem transportu wielkogabarytowego.
Dunlop – nowa linia opon ciężarowych
Przystosowanie do każdego rodzaju drogi jest główną cechą nowych opon Dunlop letnich i zimowych przeznaczonych do przewozów długodystansowych i regionalnych, które charakteryzują się długimi przebiegami oraz wysoką wydajnością paliwową.
Dunlop wprowadza całkowicie nową linię opon ciężarowych, które, jak zapewnia producent, są lepiej niż kiedykolwiek przystosowanie do każdego rodzaju drogi. Portfolio marki zostało wzbogacone o produkty na oś kierowaną – SP346, oś napędową – SP446 oraz do naczep – SP246. Nowe ogumienie zapewnia nie tylko przebiegi dłuższe nawet o 10% oraz poprawioną efektywność paliwową w stosunku do poprzedników, lecz także wysoką sprawność w zimowych warunkach. Wersje na oś kierowaną i napędową oznaczono symbolem trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF) jak również znakiem M+S, co potwierdza, że spełniają one surowe europejskie wymagania stawiane ciężarowym oponom na śnieg.
Nowa linia opon klasy premium Dunlop przeznaczona jest dla flot, które działają we wszystkich sektorach drogowego transportu towarowego. Nowe opony zapewniają przebiegi dłuższe nawet o 10% przy transporcie typu dystrybucyjnego oraz niskie zużycie paliwa podczas przewozów długodystansowych. Zapewniają utrzymanie mobilności pojazdów również w zimowych warunkach drogowych, ponieważ ogumienie na oś kierowaną i napędową spełnia surowe wymagania klasyfikacji 3PMSF oraz oznaczenia M+S. Umożliwia to flotom realizację działań operacyjnych w warunkach zimowych we wszystkich krajach Europy, które stawiają wymóg uzyskania powyższych homologacji.
Nowa opona Dunlop SP346 na oś kierowaną charakteryzuje się dłuższymi przebiegami i niższym zużyciem paliwa niż poprzedniczka SP344. Według producenta – także doskonałą trakcją w każdych warunkach. Innowacyjna konstrukcja bieżnika zapewnia osiągi, za sprawą których ogumienie spełnia surowe regulacje dla unijnej homologacji opon zimowych dla pojazdów ciężarowych, jak również wymagania oznaczenia M+S. Lamele, pogłębione w stosunku do modelu SP344, są tutaj kluczowym elementem, ponieważ zwiększają elastyczność bloków bieżnika i umożliwiają wydajniejsze zbijanie śniegu. Konstrukcja lameli i ich gęstość zostały dobrane w taki sposób, aby zapewniać jednocześnie wolne zużycie opony, sprawność zimą i wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni. Charakterystyka zużycia utrzymuje właściwości bieżnika przez cały okres eksploatacji, aż do chwili gdy opona będzie gotowa do nacinania. Aby pomóc w utrzymaniu wydajności operacyjnej pojazdów, od których wymaga się zwiększonej nośności, nowa opona SP346 na oś kierowaną jest w niektórych rozmiarach dostępna w wersji High Load. Ogumienie na oś kierowaną pomaga kompensować zwiększone obciążenia osi przedniej, na przykład dodatkowym osprzętem wymaganym przez normę Euro VI.
Podobnie wersja Dunlop SP446 na oś napędową oferuje dłuższe przebiegi przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa w porównaniu z poprzednim modelem SP444. Ogumienie to, według zapewnień producenta, charakteryzuje się również doskonałą trakcją w każdych warunkach. Jednym z najważniejszych elementów dających przewagę pod względem osiągów jest podstawa lameli, która kształtem przypomina kroplę deszczu. Specjalna konstrukcja pomaga spełnić wymogi oznaczeń M+S i 3PMSF, jednocześnie zmniejszając obciążenie spodniej części lameli. Kolejną zaletą lameli jest trwałość w warunkach przewozów regionalnych. Rozmiar bloków bieżnika i szerokość rowków równomiernie rozkłada sztywność bieżnika, co wydłuża przebiegi i zwiększa przyczepność w mokrych warunkach drogowych.
Dodatkową właściwością jest nowa technologia dwuwarstwowa. Zewnętrzna warstwa bieżnika jest wysoce odporna na ścieranie, natomiast wewnętrzna zmniejsza opór toczenia dzięki niskiej histerezie. Rozwiązania te wydłużają przebiegi oraz poprawiają efektywność paliwową, utrzymując niskie opory toczenia przez cały okres eksploatacji opony. Wzór bieżnika w kształcie litery V zmniejsza poziom hałasu i dodatkowo wydłuża przebiegi. Dzięki temu bloki wchodzą w strefę styku stopniowo, co ogranicza hałas. Taka konstrukcja przyczynia się również do wydłużenia żywotności opony dzięki poszerzeniu bieżnika i wyższej wartości wskaźnika netto-brutto. Dzięki tym właściwościom opona ma większą objętość gumy przy niezmienionym rozkładzie sztywności w blokach bieżnika. Łączniki poprzeczne zwiększają sztywność bieżnika i ograniczają uślizg bloków w momencie przechodzenia przez strefę styku. Podobnie jak produkty na oś kierowaną SP346, nowa SP446 zapewnia wysoki poziom przyczepności przez cały okres eksploatacji aż do chwili bieżnikowania.
Nowe ogumienie do naczep Dunlop SP246 z oznaczeniem M+S, wprowadzane w rozmiarach 385/55R22.5 160 (158) i wersji 385/65R22.5 164 (158) HL (High Load), umożliwiającej obciążenie osi przedniej do 10 ton, co pozwoli zwiększyć ładowność użytkową.
Wszystkie nowe opony Dunlop można bieżnikować i nacinać. Jednocześnie z wprowadzeniem nowych produktów, Dunlop udostępnia bieżnikowane na gorąco opony TreadMax SP446 i TreadMax SP246.
Goodyear – niskoprofilowe opony KMAX
Goodyear chce zrewolucjonizować ofertę opon ciężarowych, wprowadzając na rynek zupełnie nowe niskoprofilowe opony: KMAX S na oś kierowaną w rozmiarze 375/45R22.5 oraz KMAX D na oś napędową w rozmiarze 315/45R22.5. Nowe wersje długodystansowych opon ciężarowych marki odgrywają kluczową rolę w optymalizacji wydajności flot, ponieważ pozwalają na zwiększenie pojemności naczep do ponad 100 m3. Innowacyjny produkt jest efektem współpracy z producentem pojazdów ciężarowych DAF nad specjalnym obniżonym ciągnikiem Low Deck i początkowo będzie dostępny wyłącznie jako ogumienie fabryczne ciągników DAF CF i XF Low Deck.
Do tej pory wielu operatorów flot, aby zwiększyć pojemność przewozową do ponad 100 m3, wykorzystuje naczepy mega o wysokości wewnętrznej 3 metrów. Nowe opony rozwiązują problemy, które często utrudniają lub uniemożliwiają taką optymalizację. Ponadto warto zauważyć, że rozmiar 375/45R22.5 jest nowością w branży i został dodany przez Europejską Organizację Techniczną ds. Opon i Obręczy (ETRTO) do listy standardowych rozmiarów. To kolejny przykład innowacyjnych działań marki Goodyear.
Nowe ogumienie na oś napędową KMAX D zmniejsza wysokość platformy załadunku, obniżając piąte koło o 5-6 centymetrów, do wysokości 91 centymetrów, natomiast KMAX S obniża przednią oś o około 2 do 3 cm. Umożliwia to utrzymanie wystarczającego odstępu między ciągnikiem a naczepą podczas manewrowania. W praktyce oznacza to, że przy maksymalnej wysokości pojazdu wynoszącej 4 metry możliwe jest podłączanie naczepy o wewnętrznej wysokości 3 metrów, co pozwala uzyskać ponad 100 m3 pojemności załadunku. Opony umożliwiają także obciążenie osi ciężarem odpowiednio 8 i 11,6 ton i stanowią alternatywę dla opon 355/50R22.5 na oś kierowaną i 295/55R22.5 na oś napędową. Nowe opony początkowo będą dostarczane wyłącznie marce DAF na wyposażenie fabryczne i jako części zamienne.
Połączenie niskiego profilu z wysokim indeksem nośności stanowiło techniczne wyzwanie. Aby osiągnąć wyznaczony cel, Goodyear zastosował szereg metod i technologii inżynieryjnych. W oponie KMAX na oś kierowaną dostosowano m.in. szerokość żeber barkowych opony, jak również geometrię i kolejność ułożenia lameli. Zastosowano konstrukcję składającą się z sześciu żeber i dopasowano układ IntelliMax Ribs (żeber obwodowych łączonych poprzecznie). Z kolei w produkcie KMAX D na oś napędową zoptymalizowano V-kształtną rzeźbę bieżnika. Ponadto w obu oponach zastosowano technologię Interlaced Strip – innowacyjne, opatentowane przez Goodyeara wzmocnienie opasania w części szczytowej opony. Dzięki niemu ogumienie może przenosić większy ciężar, a przy tym osiąga lepszą charakterystykę zużycia, co wydłuża potencjalne przebiegi.
Najnowsze opony KMAX S i D pomagają marce DAF sprostać wymaganiom projektu TelliSys, w ramach którego samochody ciężarowe mogą przewozić kontenery o wewnętrznej wysokości 3 metrów przy 4-metrowej wysokości pojazdu.
Pirelli – regionalna opona Triathlon R: 01
Pirelli Industrial wybrał Reifen, targi oponiarskie w Essen 2016, na miejsce premiery R: 01 Triathlon, nowej gamy opon regionalnych dla europejskiego rynku samochodów ciężarowych. Firma zaprezentowała również TR: 01 Triathlon Novateck, oponę Pirelli do samochodów ciężarowych bieżnikowaną metodą na zimno.
Kluczowe cechy opony regionalnej serii R: 01 Triathlon to zwiększone przebiegi, niskie opory toczenia i wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności w każdych warunkach użytkowania, co sprawia, że przeznaczona jest również do transportu dalekobieżnego.
Seria R: 01 Triathlon jest bardzo dobrze przystosowana do wykorzystania podczas miesięcy zimowych ponieważ oznaczona jest symbolem M+S oraz symbolem trzech szczytów i płatka śniegu (3PMSF) powyżej, zarówno na oponach na oś kierującą jak i napędową, zgodne z przepisami Unii Europejskiej. Dodatkowo zmniejszony został opór toczenia, co w konsekwencji oznacza obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2.
W celu zapewnienia maksymalnej wszechstronności, bezpieczeństwa oraz obniżenia oporów toczenia, inżynierowie Pirelli opracowali unikalne wzory bieżnika zarówno dla opon na oś sterującą, jak i napędową, charakteryzujące się specyficzną konstrukcją bloku, która gwarantuje trakcję i przyczepność również na śniegu, przy jednoczesnej poprawie i tak imponującej przyczepności na mokrej nawierzchni.
Kierunkowe opony FR: 01 Triathlon mają cztery zygzakowate kanały, z dużymi podłużnymi blokami, które redukują drogę hamowania oraz zwiększają odprowadzanie wody, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu trzymania się drogi i precyzji prowadzenia. Ponadto barki opony zostały zaprojektowane tak, aby maksymalnie zwiększyć powierzchnię styku, utrzymywać równomierne zużycie i przedłużyć żywotność opony. Projekt został opatentowany przez Pirelli.
Głębokie bloki bieżnika są zaprojektowane tak, aby poprawić trakcję w każdych warunkach, w tym podczas jazdy zimą, natomiast dna rowków zostały specjalnie ukształtowane tak, aby zapobiec zatrzymywaniu kamieni w bieżniku.
Opony TR: 01 Triathlon na oś kierującą charakteryzują się zupełnie nową konstrukcją. Cechują się zoptymalizowaną geometrią bloków bieżnika i poprzecznymi rowkami, co zapewnia im dłuższą żywotność, zmniejszenie oporu toczenia, lepszą trakcję, równomierne zużycie i bardziej efektywne usuwanie kamieni. Lamele 3D zapewniają stałą przyczepność i trakcję nawet w śnieżnych warunkach, przy jednoczesnej poprawie przyczepności zarówno w mokrej, jak i na suchej nawierzchni. Lamele 3D działają na zasadzie otwierania się i łapania śniegu, co zapewnienia wysoki poziom adhezji typu śnieg-śnieg, dzięki czemu samochód ciężarowy jest bardziej sterowny nawet w najbardziej skrajnych warunkach. Jednak podczas normalnego użytkowania, konstrukcja właściwie ogranicza ruch bloku i usztywnia bieżnik, zapewniając większą trwałość opony i bardziej równomierne zużycie. Konstrukcja ta zapewnia również komfort akustyczny, a także przyczynia się do zmniejszenia oporów toczenia.
Ponadto Pirelli Industrial pracowało nad powierzchnią styku opony z nawierzchnią, aby zmaksymalizować powierzchnię kontaktu z drogą, co pomaga przedłużyć żywotność opon i zwiększyć trwałość.
Producent opracował nowe mieszanki, które odgrywają kluczową rolę w przedłużaniu żywotności opony oraz zmniejszeniu oporów toczenia. Pomaga w tym również technologia podwójnej warstwy mieszanki bieżnika, poprzez zastosowanie różnych mieszanek na wewnętrznej i zewnętrznej jego części. Technologia ta ma również dodatkową korzyść – zwiększa żywotność opony i przyczepność, bez względu na warunki pogodowe. Mieszanka zewnętrzna gwarantuje wytrzymałość i przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, podczas gdy mieszanka wewnętrzna (która jest wykonana w 100% z krzemionki) pozwala na utrzymanie niskiej temperatury pracy i zminimalizowanie oporów toczenia.
Dokonano również ulepszenia struktury opony, która stała się mocniejsza dzięki zastosowaniu wysokiej rozciągliwości stalowego kordu w warstwie pasa. Wykorzystanie opatentowanego nowego projektu czyni Triathlon bardziej elastyczną i wygodną.
Pirelli prezentuje również pierścień TR: 01 Triathlon, który powiększa zakres bieżnikowania na zimno Novateck. Pieścień ten stanowi najbardziej zaawansowane rozwiązanie techniczne jeśli chodzi o bieżnikowanie na zimno. W ten sposób, jak zapewnia producent, identyczny poziom jakości jest gwarantowany dla każdego życia opony. Novateck TR: 01 Triathlon oferuje również możliwość bieżnikowania pierścienia, a R: 01 Triathlon także bieżnikowania z opasaniem.
Sava rozwija produkty do transportu drogowego
Sava wprowadza na rynek opony ciężarowe – Avant 4Plus na oś kierowaną oraz Orjak 4Plus na oś napędową do całorocznej eksploatacji, spełniające wymogi stawiane oponom zimowym. Zapewniają przebiegi wydłużone nawet o 10%, w porównaniu z wcześniejszym modelem i dostępne są w większej gamie rozmiarów.
Profil bieżnika opony Sava Avant 4Plus, dostępnej w siedmiu rozmiarach, na oś kierowaną zapewnia, według producenta, optymalną powierzchnię styku z nawierzchnią, a tym samym równomierne zużycie i długie przebiegi. Ta cecha, w połączeniu z geometrią lameli bieżnika pomaga odkształcać bieżnik, co poprawia zachowanie opony zimą na mokrych i oblodzonych drogach. Między innymi dzięki tym właściwościom, nowe opony kwalifikują się do oznaczenia symbolem trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF) przyznawanego oponom zimowym, a jednocześnie spełnia wymogi oznaczenia M+S. Ponadto produkty oferowane w rozmiarze o największej szerokości – 385/55R22.5 i 385/65R22.5 – posiadają teraz sześć żeber, co daje większą elastyczność niż poprzednia konstrukcja, która wyposażona była w pięć żeber. To dodatkowo poprawia sprawność zimą, a także polepsza charakterystykę zużycia. Nowe opony na oś kierowaną Avant 4Plus są trwalsze i oferują przebiegi dłuższe nawet o 10% w porównaniu z poprzednim modelem.
Nowa linia opon Orjak 4Plus na oś napędową obejmuje pięć rozmiarów i wyróżnia się głębszym bieżnikiem, co przekłada się na dłuższe przebiegi. Zmodyfikowana część barkowa poprawia trakcję i zwiększa stabilność, co dodatkowo pozytywnie przekłada się na zachowanie opony zimą. Oznaczenia M+S i 3PMSF potwierdzają, że opony Orjak 4Plus również spełniają wymogi typowych europejskich warunków zimowych.
Nowe opony ciężarowe Sava będą stopniowo wprowadzane do oferty do września 2016.
Nowe opony w rodzinie Semperit Runner
Semperit wprowadził do gamy opon Runner dwie nowości w rozmiarze 315/70 R 22.5. Oferta została wzbogacona o oponę na oś prowadzącą Runner F2 oraz na oś napędową Runner D2 – obie przeznaczone są do użytku w łączonym transporcie regionalnym i dalekobieżnym.
Nowe produkty zapewniają dłuższy okres eksploatacji i znaczną oszczędność paliwa, a także gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa jazdy, nawet na mokrej nawierzchni. Ogumienie Runner zostało zaprojektowane do użytku w samochodach ciężarowych i autobusach. Kompletna rodzina opon, łącznie z oponą Runner T2 na oś naczepową, została po raz pierwszy zaprezentowana na targach Commercial Vehicle Show 2016 w Birmingham.
Nowe opony wyróżniają się kompaktowym wzorem bieżników, ze zoptymalizowanymi rowkami. Ponadto specjalnie opracowane mieszanki gumowe zapewniają uzyskanie wyjątkowo wysokich przebiegów.
Opony Semperit Runner, dzięki inteligentnej geometrii lameli, gwarantują bezpieczną jazdę nawet po mokrej nawierzchni. Nowość Runner D2 315/70 R 22.5 wyróżnia zarówno homologacja M+S, jak i symbol 3MPSF (trzech szczytów górskich i płatka śniegu), co oznacza, że rodzaj bieżnika i zastosowane materiały pozwalają oponie uzyskać lepsze osiągi na błocie czy śniegu. Natomiast Semperit Runner F2 315/70 R 22.5 oprócz oznaczenia M+S, charakteryzuje się wysokim indeksem nośności spełniającym wymogi normy Euro 6. Wzmocniona w obu oponach stopka pozwala znosić zróżnicowane obciążenia a ich równomierne zużywanie, poprawia komfort jazdy.
Seria opon Semperit została uzupełniona także o oponę naczepową Runner T2 385/65 R 22.5, która jest właśnie wprowadzana na rynek. Dzięki wykorzystaniu ulepszonej mieszanki gumowej oraz nowej rzeźby bieżnika, opona pozwala na długie przebiegi i gwarantuje większą odporność na przecięcia.
Karkasy Semperit serii Runner w pełni nadają się do bieżnikowania zarówno w technologii na zimno, jak i na gorąco.