Producenci przystosowują dystrybucyjne ciężarówki do transportu międzynarodowego. Do takich propozycji należy Iveco Eurocargo z zabudową i przyczepą centralnoosiową Wielton, o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu – 35 t.
Nie zawsze w transporcie długodystansowym potrzebny jest zestaw 40-tonowy. W przypadku ładunków objętościowych ekonomicznym i rozsądnym rozwiązaniem jest lżejsza ciężarówka z przyczepą. Zwłaszcza że w obowiązujących od niedawna nowych opłatach drogowych w Niemczech przestała się liczyć granica 12 ton.
Oprócz dużej, sypialnej kabiny, w Eurocargo wprowadzono 12-biegową zautomatyzowaną przekładnię Eurotronic.
Przygotowany na długą podróż
Kabina jest bardziej aerodynamiczna niż w poprzednim modelu. Odpowiednie ukształtowanie atrapy, owiewek bocznych, zderzaka i świateł przednich pozwoliły poprawić współczynnik oporu powietrza Cx o 2 proc., co przyczynia się do zmniejszenia zużycie paliwa. W środku zapewniono większą swobodę ruchów: przejście z fotela kierowcy na fotel pasażera zostało ułatwione dzięki płaskiej, kompaktowej konsoli i ograniczonym wymiarom, obniżającego się z przodu tunelu silnika. Kierowca może łatwo wysiąść zarówno po lewej, jak i po prawej stronie. Nową kierownicę, taką samą jak w Stralisie, obłożono miękkim materiałem, jest przyjemna i wygodna w uchwycie, pogrubienia ułatwiają prowadzenie samochodu. Kolumnę kierownicy z regulacją pochylenia i wysokości można ustawić według preferencji szofera.
W kabinie jest sporo schowków i kieszeni. Oprócz dużych zamykanych schowków nad szybą czołową, m.in. pojemna półka nad górną leżanką. Obydwa fotele wyposażono w wielokierunkową regulację ustawienia. Wygodny fotel kierowcy z zawieszeniem pneumatycznym ma wydłużane siedzisko, można też ustawić nachylenie siedziska oraz podparcie pleców na kilku wysokościach. Kierowca ma bardzo dobrą widoczność – dolna linia okien poprowadzona jest nisko.
Nie jest tak komfortowo jak w Stralisie, co jest oczywiste, ale też nie ma powodów do narzekania nawet podczas wielodniowej podróży.
Napęd bez recyrkulacji spalin
Silnik o pojemności 6,7 litra w najmocniejszej, 320-konnej wersji, z wtryskiem wysokociśnieniowym common rail (HPCR). Nie korzysta z recyrkulacji spalin (EGR). Wykorzystanie do oczyszczania spalin technologii HI-SCR pozwala obniżyć zużycie paliwa oraz wydłużyć i uczynić bezpieczniejszą eksploatację filtra cząstek stałych (DPF). Aktywny DPF jest zbędny, układ nie wymaga ingerencji ze strony kierowcy ani okresowych przerw na wymuszoną regenerację filtra cząstek stałych.
Dzięki wdrożeniu nowej turbosprężarki oraz zwiększeniu stopnia sprężania zwiększono moment obrotowy przy prędkościach poniżej 1.200 obr./min. W efekcie samochód reaguje bardziej dynamicznie przy przyspieszaniu i uzyskuje się oszczędność paliwa sięgającą nawet 8 proc.
Skrzynia preferuje oszczędną jazdę
Zautomatyzowana 12-biegowa przekładnia Eurotronic ZF z systemem elektronicznego sterowania sprzęgłem to nowość w Eurocargo. Wybiera przełożenia preferując jazdę ekonomiczną, gładko, niemal niezauważalnie zmienia biegi.
Systemem służącym obniżaniu zużycia paliwa, wprowadzonym wraz z nową skrzynią, jest funkcja EcoRoll, która wykorzystuje bezwładność pojazdu na zjazdach, włączając bieg neutralny.
Adaptacyjny tempomat (ACC) daje kierowcy chwile wytchnienia. Warto z niego korzystać na autostradzie lub trasie ekspresowej. Automatycznie utrzymuje odległość od pojazdu poprzedzającego.
Kiedy robi się niebezpiecznie...
Oprócz poduszki powietrznej do wyposażenia standardowego należy m.in. system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS). Dzięki kamerze zamontowanej na szybie przedniej system rozpoznaje oznakowanie poziome na jezdni i uruchamia sygnał dźwiękowy, jeżeli pojazd zmienia pas ruchu, a kierowca nie włączył kierunkowskazu. Do tego dochodzi system kontroli stabilności (EVSC) i zaawansowany system wspomagania hamowania awaryjnego (AEBS). Jego działanie polega na mierzeniu odległości od pojazdu poprzedzającego, obliczaniu czasu do ewentualnej kolizji i włączaniu dwustopniowego alarmu przed rozpoczęciem automatycznego hamowania. Ostatecznie ma nie dopuścić do kolizji lub przynajmniej złagodzić jej skutki.
W wytracaniu prędkości pomaga hamulec silnikowy. Jest dość skuteczny, gdy jedziemy z małym ładunkiem. Z pełnym obciążeniem trzeba jechać przewidująco, wcześniej włączać hamulec i pomagać mu redukując biegi.
Pneumatyczne zawieszenie tylnej osi dobrze amortyzuje nierówności. Pojazd jest nisko zawieszony, ale jeśli trzeba przejechać np. przez krawężnik można podnieść i opuścić ramę, korzystając ze sterowania elektronicznego (regulacja w zakresie +120 / -75 mm). Stała wysokość podczas jazdy jest utrzymywana dzięki układowi automatycznej niwelacji (ECAS).
Iveco Eurocargo z kabiną sypialną i lekką zabudową oraz przyczepą (wykonane częściowo z elementów aluminiowych), o dmc 35 t jest ekonomiczną alternatywą dla typowych 40-tonowych zestawów międzynarodowych w przypadku transportu ładunków pojemnościowych. Zużywa mniej paliwa, ma dużą pojemność ładunkową, a kabina zapewnia dość dobre warunki pracy kierowcy w długiej trasie.
Podstawowe dane samochodu
Dopuszczalna masa całkowita/zestawu: 18.000/35.000 kg
Dopuszczalna ładowność: 9.370 kg
Zabudowa: Kurtynowa Wielton
Wymiary ładowni (wewn.) – długość/szerokość/wysokość: 7.745/2.480/2.875 mm
Rozstaw osi: 5.670 mm
Silnik: 6-cylindrowy, rzędowy, Tector 7 E32, 6,7 l
Moc maksymalna: 320 KM przy 2.500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 1.100 Nm przy 1.250 obr./min
Skrzynia biegów: 12-stopniowa zautomatyzowana
Zawieszenie: Teleskopowe amortyzatory hydrauliczne obu osi, stabilizatory dla obu osi, czteropiórowe resory paraboliczne dla osi przedniej, zawieszenie osi tylnej pneumatyczne.
Układ hamulcowy: Tarcze na przedniej i tylnej osi, elektroniczny korektor siły hamowania (EBL) na tylnej osi, hamulec silnikowy 160 KM
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: blokada tylnego mostu, LDWS, ESP, ACC, AEBS, długa sypialna kabina z wysokim dachem (MLL), poduszka powietrzna, dwa łóżka, reflektory ksenonowe, światła LED do jazdy dziennej, zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna, dwie leżanki, klimatyzacja, fotele z wszechstronną regulacją ustawienia, elektrycznie sterowane szyby
i lusterka, elektryczny szyberdach.
Podstawowe dane przyczepy
Typ: Centralnoosiowa Wielton z zabudową kurtynową
Długość/szerokość/wysokość (wewnętrzna): 7.745/2.480/2 930 mm (+400 mm z hydraulicznie podnoszonym dachem)