Na rynku naczep, przyczep i zabudów budowlanych oraz służących do przewozu pokrewnych ładunków ostatnio pojawiło się sporo nowości.
Feber pochwalił się nową naczepą-wywrotką typu coilmulda, systemem ważenia naczep oraz lekką „złomiarką”, KH-Kipper zmodernizowanymi zabudowami budowlanymi i systemem kontroli przechyłu, a Kögel nową naczepą Multi.
Coilmulda i system ważenia od Febera
Nowa, stalowa naczepa i system ważenia przewożonego towaru to letnie nowości firmy Feber. Nowym produktem w ofercie sieradzkiego producenta jest kolejna naczepa-wywrotka, tym razem jako pojazd specjalny, tzw. coilmulda.
Stalowa naczepa służy do przewozu towarów w zwojach lub kręgach np. stali, drutów czy papieru. Dzięki specjalnej budowie podłogi istnieje możliwość przewożenia kręgów o średnicy 900-1.900 mm. Dodatkowo demontowalne belki rozporowe oraz punkty mocujące (3-tonowe) sprawiają, że towar jest pewnie osadzony, co pozwala na stabilny i bezpieczny transport.
Od niedawna w naczepach firmy Feber dostępne jest nowe wyposażenie, montowane na życzenie nabywcy – dedykowany pod wywrotkę, pokładowy system ważenia – urządzenie o wysokiej dokładności.
System sprawdza się w trudnych warunkach, przy transporcie złomu czy pasz. Dzięki niemu kierowca ma świadomość wagi przewożonego towaru i wie, że jest przepisowo załadowany. Wysoka dokładność urządzenia pomaga zapobiec przeciążeniu poprzez pomiar masy ładunku, minimalizując uszkodzenia podwozia, opon i układu hamulcowego. Pozwala także uchronić firmy przed wysokimi karami finansowymi nakładanymi za przeładowanie pojazdu.
Zalety systemu ważenia:
• System podaje wagę netto, brutto, wagę ładunku i obciążenie osi
• Wysoka dokładność +/- 0,5% FSD
• Alarm przeciążenia (dźwiękowy lub wizualny)
• Integracja z systemem GPS / GPRS
• Przy ładowności 24 t dokładność +/- 120 kg!
Szczegółowych informacji o urządzeniu udzielają Regionalni Managerowie Sprzedaży firmy Feber.
Nowa, lekka „złomiarka” z Sieradza
Zainteresowanie naczepami do przewozu złomu stale rośnie. Producenci naczep-wywrotek prześcigają się w projektowaniu pojazdów, które łączą w sobie niską wagę i dużą wytrzymałość. Im lżejszy pojazd, tym więcej ładunku może transportować – co daje duże oszczędności biorąc pod uwagę cały cykl życia produktu.
Producent pojazdów Feber jest dobrze znany z produktów o wysokiej jakości i z innowacyjnych rozwiązań. Aby być jak najbardziej konkurencyjnym na rynku za jeden z celów firma postawiła sobie opracowanie naczepy, która obniży zużycie paliwa a jednocześnie zwiększy jej ładowność. W efekcie współpracy konstruktorów firmy Feber z firmą SSAB – producenta stali konstrukcyjnych o wysokiej wytrzymałości, Feber oferuje nową naczepę do przewozu złomu.
Tzw. złomiarka posiada ściany boczne o grubości 3 mm (górna część) /4 mm (dolna część) spawane laserowo, zintegrowane z górnym obrzeżem. Wszystkie części skrzyni, łącznie z podłogą są wykonane ze stali Hardox 450. Rama pojazdu wykonana jest ze stali Strenx 700.
– Zmiana projektu naczepy na spawaną laserowo z zintegrowanym obrzeżem górnym zwiększyła wytrzymałość i sztywność skrzyni. Tym samym zaoszczędzono na wadze ok. 250-300 kg w zależności od wielkości skrzyni, co zwiększyło ładowność pojazdu. W związku z mniejszą ilością elementów do składania skrzyni pojazdu, zmniejszono ilość spoiny o ok. 22 mb – informuje Marek Majchrowski, główny konstruktor firmy Feber.
Atutem produktu jest bezawaryjność, jakość wykonania i pełne dostosowanie do oczekiwań zamawiających. Lekka i zwarta konstrukcja wykonana z najlepszych komponentów dostępnych na rynku plasuje ten produkt jako jeden z najlżejszych w swojej klasie. Wyważony kompromis między wagą a kubaturą oraz nieugięte restrykcje co do wytrzymałości konstrukcji, dopełniają całość, jeśli chodzi o niezawodność.
– Wieloletnie doświadczenie w branży oraz konstruktywny feedback ze strony użytkowników naszych produktów, przeniósł nas na zupełnie inny poziom rozwiązań i innowacji. Nasze produkty są regularnie ulepszane w trybie natychmiastowym o szereg poprawek i rozwiązań dając im jeszcze większą sprawność i skuteczność. Opinie dotychczasowych klientów i wpływające zamówienia na kolejne produkty upewniają nas w przekonaniu, że klienci otrzymują w pełni funkcjonalny pojazd, dedykowany pod specyficzne, a zarazem wymagające warunki przemysłu ciężkiego jakim jest recykling stali – podsumowuje Daniel Sikorski, konstruktor firmy Feber.
Zmodernizowane zabudowy budowlane KH-Kipper
Dla firmy KH-Kipper obecnie głównym rynkiem zbytu jest Europa Zachodnia. Największą popularnością w Niemczech cieszą się budowlane zabudowy trójstronne na 2- i 3-osiowych podwoziach.
Kielecka firma co roku wprowadza wyższy standard swoich konstrukcji.
Obecnie podłoga zabudów budowlanych do transportu ciężkiego wykonywana jest w standardzie wyłącznie ze stali trudnościeralnej HARDOX 450. W coraz większej gamie produktów stosowana jest również stal STRENX. Stale wysokojakościowe pojawiają się nawet w małych wywrotkach – zarówno podłoga, jak i boki mogą być wykonane ze stali HARDOX 450. Sprawia to, że konstrukcja jest lekka i wytrzymała.
Wyposażone w burtę hydrauliczną zabudowy W3H do transportu budowlanego są lżejsze i o większej ładowności od poprzedniczek. Nowy system plandekowy pozwala na rozłożenie plandeki bez konieczności wspinania się na zabudowę.
Zmodernizowana zabudowa trójstronna W3F, przeznaczona do transportu lekkiego uzyskała przede wszystkim większą ładowność. Podłoga została wykonana z wysokojakościowej stali STRENX. Zastosowanie cieńszych stali korzystnie wpłynęło na zwiększenie ładowności pojazdu. Nowe wspomaganie sprężynowe burt, liczne uchwyty na podłodze, mocowania pasów transportowych pod podłogą czy nowy model drabinki z podestem zapewniają bezpieczny i wygodny transport. Zabudowę wyróżnia również wysoka szczelność skrzyni oraz nowy design. Zabudowa trójstronna W3F to produkt przeznaczony nie tylko dla budownictwa. Specjalny proces malowania oraz możliwość dodatkowego wyposażenia umożliwiają jej wykorzystanie również w branży komunalnej.
Wywrotki kopalniane zamiast wozideł?
Największą zaletą wywrotek kopalnianych na podwoziach samochodów ciężarowych są znacznie mniejsze koszty zakupu, serwisu i oszczędność paliwa. Po odpowiednim przygotowaniu drogi transportowej takie pojazdy z powodzeniem zastępują tradycyjne wozidła.
Zabudowa KH-Kipper W1M to konstrukcja specjalnego przeznaczenia – do pracy w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych panujących w kopalniach. Brak bocznego użebrowania korzystnie wpływa na obniżenie wagi skrzyni, a co za tym idzie na zwiększenie jej ładowności. Dzięki wykorzystaniu sprężystych właściwości nowoczesnych stali, energia kinetyczna uderzenia, nawet przy załadunku kamieni o dużej frakcji, jest dobrze rozpraszana. Skrzynia posiada charakterystyczną skrzynię z podniesioną w tylnej części podłogą oraz duży dach chroniący kabinę przed kamieniami.
Stosowany w zabudowach tylnozsypowych kieleckiego producenta siłownik hydrauliczny nowej generacji HYVA ALPHA zapewnia krótszy o około 20% czas podnoszenia i opuszczania skrzyni. Lżejszy, a zarazem mocniejszy system hydrauliczny wpływa także na zwiększenie ładowności wywrotki. Przy wielokrotnie powtarzanych cyklach nowe rozwiązanie pozwala na zagospodarowanie zaoszczędzonego czasu na większą ilość cykli, a tym samym na przetransportowanie większej ilości ładunku.
Skrzynia kopalnianej zabudowy W1U Heavy-Duty, dzięki specjalnej konstrukcji, charakteryzuje się dużą objętością i jednocześnie wysoką ładownością. Przy projektowaniu zabudowy duży nacisk położono na optymalizację czasu kiprowania. 70 ton ładunku pojazd rozładowuje w ciągu zaledwie 40 sekund. Uzyskanie tak dobrego wyniku zapewnił dedykowany układ hydrauliczny i unikatowy kształt skrzyni w kształcie litery? (omega). Charakterystyczny kształt zapobiega przyleganiu ładunku o wysokiej lepkości w trakcie wyładunku, takiego jak rudy niklu, boksytu czy glina.
Konstrukcja z nisko położonym środkiem ciężkości podnosi dzielność terenową pojazdu. Podwójny system siłowników podpodłogowych i stabilizator nożycowy mają na celu uzyskanie maksymalnej stabilizacji wywrotki podczas kiprowania. Operacja podnoszenia wywrotki zintegrowana jest z systemami bezpieczeństwa. Za pomocą guzika w kabinie uruchamia się przebiegająca samoczynnie cała procedura kiprowania. Dzięki temu operator nie musi wykonywać kilku operacji jak w konwencjonalnych wywrotkach. Nie bez znaczenia dla wytrzymałości pozostaje konstrukcja tylnej burty oparta na podwójnym zawiasie z automatycznym systemem otwierania za pomocą stalowych lin.
Wyładunek z systemem kontroli przechyłu
KH-Kipper przedstawił też nowe rozwiązanie: nowoczesny system kontroli przechyłu (ang. stability control system). Głównym zadaniem urządzenia jest zapewnienie bezpieczeństwa przy wyładunku materiału z wywrotki. System na bieżąco kontroluje takie parametry jak kąt nachylenia pojazdu oraz temperaturę i ciśnienie oleju.
Plac budowy czy kopalnia to często nieutwardzony teren z licznymi przeszkodami. Kierowca wywrotki codziennie musi mierzyć się z jazdą w grząskim terenie i wyładunkiem na nieutwardzonej, niestabilnej powierzchni. Niekiedy wiąże się to z pewnym ryzykiem. Niestety w przypadku wywrotek budowlanych czy kopalnianych takich sytuacji nie można uniknąć. Podnoszenie skrzyni na nierównym lub zbyt pochyłym terenie grozi wywróceniem pojazdu, a w ślad za tym licznymi negatywnymi następstwami, wśród których wystarczy tylko wymienić uszkodzenie pojazdu, cudzego majątku, uszczerbek na zdrowiu kierowcy, a w drastycznych przypadkach nawet śmierć kierowcy lub innych osób, które znajdowały się w pobliżu rozładowywanej wywrotki. Takie sytuacje są szczególnie niebezpiecznie, jeśli pojazd pracuje w zaludnionych miejscach, na przykład przy budowie osiedli mieszkalnych zlokalizowanych w obszarze miast.
Elektroniczny system składa się z minikomputera, czujnika przechyłu pojazdu, czujników temperatury i ciśnienia oleju oraz kolorowego wyświetlacza umieszczonego w kabinie. Komunikacja między minikomputerem a wyświetlaczem odbywa się drogą radiową. Wyeliminowanie konieczności stosowania problematycznego okablowania, które w czasie pracy wywrotki mogłoby ulec uszkodzeniu, pozwala na zaoszczędzenie czasu i kosztów związanych z naprawami. System na bieżąco informuje kierowcę o istotnych dla niego parametrach towarzyszących wyładunkowi zarówno do tyłu, jak i w bok: kącie nachylenia pojazdu oraz temperaturze i ciśnieniu oleju w układzie hydraulicznym. Pomiar i wyświetlanie trzech parametrów odbywa się w sposób ciągły. Przekroczenie bezpiecznych parametrów podczas wyładunku uruchamia sygnał dźwiękowy i wizualny, m. in. czerwone lub zielone miganie diod oraz odpowiednie ostrzeżenia głosowe. W zależności od kraju, w którym pojazd pracuje, ostrzeżenia głosowe podawane są w j. polskim, angielskim, niemieckim lub rosyjskim. Proste menu umożliwia w każdym momencie zmianę i wprowadzenie indywidualnych ustawień. System może być także rozbudowany o dowolne inne czujniki pomiarowe.
Kąt pochylenia pojazdu informuje kierowcę o niebezpieczeństwie przewrócenia wywrotki, co pozwala na zaprzestanie dalszych czynności. Informacja o zbyt wysokiej temperaturze lub ciśnieniu oleju pozwala uniknąć kierowcy niebezpieczeństwa związanego z uszkodzeniem układu hydraulicznego.
W czasie jazdy system na bieżąco wyświetla wszystkie parametry, dzięki czemu jest pomocny także w jeździe po trudnym, nierównym terenie. Wskazując aktualne przechylenie pojazdu, przejmuje tym samym rolę przechyłomierza, który często jest niezbędny w jeździe off-roadowej.
Rozwiązanie proponowane przez KH-Kipper jest unikatowe w skali zarówno polskich, jak i europejskich producentów zabudów. W Europie podobnego rodzaju system stosują jedynie najwięksi producenci wywrotek. Autorski system został starannie opracowany i przetestowany przez doświadczonych inżynierów kieleckiej firmy.
Światowa premiera nowego rozwiązania odbyła się na targach Bauma. Klienci w Polsce mogli zapoznać się z nowością m.in. podczas branżowych imprez, takich jak ogólnopolski wiosenny cykl pokazów pojazdów – Scania Test Tour 2016 oraz na Targach Autostrada-Polska, Rotra w Kielcach. System jest prezentowany na wywrotkach tylnozsypowych.
Kögel prezentuje naczepę Multi
Firma Kögel wprowadza na rynek naczepę Multi do przewozu materiałów budowlanych oraz ładunków, które trzeba chronić przed wpływem warunków atmosferycznych.
Naczepa Multi może być wyposażona na życzenie nabywcy w blokady kontenera. Dla firm spedycyjnych korzystna jest zwiększona elastyczność zastosowania, gdyż oprócz towarów na paletach oraz ładunków ponadwymiarowych możliwy jest teraz transport kontenerów 20-stopowych i 40-stopowych, co pozwala na wykluczenie pustych transportów.
Nowy pojazd ma wzmocnione podwozie, co umożliwia jego zastosowanie w warunkach budowy i do przewozu kontenerów. Opcjonalne blokady kontenerów wpuszczone w podłogę ładunkową umożliwiają transport dwóch 20-stopowych lub 40-stopowych kontenerów. Ponadto naczepa Multi nadaje się do transportu różnego rodzaju materiałów budowlanych takich jak maty stalowe, towar na paletach i elementy betonowe. Jest ona dostępna ze ścianą przednią o wysokości 1.200 do 2.600 mm ze stali lub aluminium. Oprócz tego można ją wyposażyć w cztery do pięciu par opuszczanych burt z aluminium z kotwą o wysokości 600, 800 lub 1.000 mm. Opuszczana ściana tylna posiada trzy kotwy, zamki z uchwytem T oraz dwie składane stopnice od strony wewnętrznej.
Do zastosowania na niewielkich budowach, gdzie jest mało miejsca, naczepę Multi można wyposażyć w przegubową tylną oś skrętną.
W przypadku transportu towarów o ponadwymiarowej szerokości, takich jak np. elementy domów prefabrykowanych, rusztowania stalowe, maty betonowe lub ze stali konstrukcyjnej, można szybko i łatwo, bez użycia narzędzi, zdemontować burty oraz belki mocujące. Na naczepie może być zamontowana skrzynia do przechowywania dziesięciu burt oraz wszystkich belek mocujących. Aby przy załadunku i rozładunku nie nastąpiło porysowanie burt, zaczep jest wyposażony w nakładkę ochronną.
Powierzchnia ładunkowa naczepy Multi pozwala na bezpieczny transport ładunków o ponadwymiarowej szerokości. Przeznaczone do tego rodzaju zastosowań opcjonalne wysuwane odblaskowe tablice ostrzegawcze z przodu i z tyłu oraz tylne światła obrysowe zapewniają bezpieczeństwo transportu ładunków ponadgabarytowych. We wnętrzu podłużnicy można zabudować osiem par kieszeni na kłonice wpuszczonych w ramę zewnętrzną, jak również dodatkowe osiem par tych elementów, dzięki czemu możliwe jest elastyczne i szybkie zabezpieczanie ładunków długich oraz krótkich. Na życzenie możliwe jest zabudowanie dodatkowych ośmiu listew do kłonic w powierzchni ładunkowej. Są one wyposażone w pięć kieszeni na profile pomiędzy ramą zewnętrzną a lewą i prawą podłużnicą i dziesięć kieszeni na profile między podłużnicami w środku pojazdu, co pozwala na elastyczne umieszczanie wsuwanych kłonic z rurki kwadratowej. W ramie zewnętrznej ze stali Vario-Fix znajdują się nawet 24 pary pierścieni mocujących o sile rozciągającej 2.000 lub 4.000 kg na pierścień, zaś na przedniej ścianie ze stali dwie pary pierścieni mocujących. Naczepa Multi posiada certyfikat dla materiałów budowlanych zgodny z normą DIN EN 12642 Code XL.
W naczepie Kögel Multi cała rama pojazdu jest trwale chroniona przed korozją za pomocą powłoki nanoceramicznej oraz powłoki KTL pokrytej dodatkowo lakierem UV.