Niedawno dobiegły końca roczne testy elektrycznych ciężarówek Fuso Canter E-CELL u wybranych klientów z Portugalii. W trakcie zorganizowanego w Lizbonie spotkania wicepremier Portugalii Paulo Portas, reprezentaci rządu, klienci oraz przedstawiciele Mitsubishi Fuso Truck Europe i Daimler Trucks pozytywnie ocenili codzienną wydajność innowacyjnego modelu.
Portugalski rząd współfinansował projekt badawczy poprzez IAPMEI – publiczną agencję ds. konkurencyjności i innowacyjności.
– Elektryczny Fuso Canter podkreśla nasze zaangażowanie w przyszłościowe myślenie i opracowywanie zrównoważonych, solidnych rozwiązań transportowych z korzyścią dla naszych klientów oraz dla całego społeczeństwa. Przeprowadzone testy dowiodły, że jesteśmy na właściwej drodze. Klienci ocenili Cantera E-CELL jako wydajną i niezawodną koncepcję, w pełni spełniającą potrzeby miejskiego transportu dostawczego” – powiedział Marc Llistosella, Prezes i Dyrektor Genrealny Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC).
W strukturach Daimler Trucks MFTBC pełni rolę centrum kompetencji w zakresie technologii hybrydowej. Bazując na tych doświadczeniach, należąca do Daimlera spółka była także odpowiedzialna za opracowanie Cantera E-CELL.
Pierwsze wnioski z testów ośmiu pojazdów wskazują, że ich możliwości okazały się wystarczające do codziennego użytku – transportu towarów na niewielkich dystansach, w obrębie miasta. Ciężarówki osiągały zasięg ponad 100 km, przekraczając tym samym przeciętny dzienny przebieg wielu ciężarówek dystrybucyjnych użytkowanych na krótkich odcinkach. Ładowność Cantera E-CELL wynosi 2 tony – dla użytkowników to wartość niezbędna do wydajnego korzystania z floty. Jednocześnie wstępne analizy wykazały, że jego eksploatacja przyniesie znaczne oszczędności. Przejechanie 10 tys. km jest tu o około 1.000 euro tańsze niż w przypadku konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym.
Lekkie ciężarówki z napędem elektrycznym zostały wystawione na próbę w zróżnicowanych warunkach. Służby komunalne w Lizbonie wykorzystały Cantera E-CELL do prac ogrodniczych i porządkowych, w Porto pojazd służył do zbierania odpadów nadających się do recyklingu, a w miejscowościach Sintra, Abrantes i Cascais – do utrzymywania terenów zielonych. Firma Transporta używała Cantera do realizacji usług dystrybucyjnych na krótkich dystansach, zaś dostawca energii REN – w celach transportowych, na potrzeby magazynów gazu w miastach Sines i Pombal. Kolejny egzemplarz pomagał narodowemu dostawcy usług pocztowych, firmie CTT, w przewożeniu towarów między centrami dystrybucji w Lizbonie i Coimbrze.
Ciężarówki Fuso Canter E-CELL zostały wyprodukowane w fabryce w Tramagal w Portugalii. Wytwarzane tam Cantery w 95% trafiają na eksport – sprzedawane są na około 30 europejskich rynkach, a także w Izraelu, Maroko i w Turcji. Od 2012 r. fabryka w Tramagal produkuje także hybrydową wersję ciężarówki: Fuso Canter Eco Hybrid.
Portugalskie zakłady należą do sieci produkcyjnej Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation. Główna fabryka, w Kawasaki, dostarcza tu panele karoserii, części osi, układy kierownicze i wentylacji, dwusprzęgłowe skrzynie biegów Duonic oraz podzespoły napędu elektrycznego dla Cantera Eco Hybrid. Około 50% części do Cantera pochodzi od 60 europejskich dostawców.