Firma Gniotpol znana jest przede wszystkim z produkcji niezawodnych, najlżejszych na rynku europejskim zestawów gabarytowych, przeznaczonych do transportu dalekobieżnego. Najlepsze osiągnięcia w tym zakresie wypracowała nie tylko budując pojazdy z wysokogatunkowych stali, lecz przede wszystkim dzięki produktom w wersji Prestige, czyli tym budowanym w głównej mierze z komponentów aluminiowych.
Takie też produkty są najchętniej wybieranymi przez kontrahentów z Europy Zachodniej, a nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak bardzo wymagającym jest tamtejszy rynek. Po statystykach sprzedaży widać wyraźnie, jak trafionym jest obrany przez Gniotpol kierunek budowania z aluminium. W tym kierunku już wcześniej poszły takie branże, jak choćby lotnicza czy kolejowa. Między innymi te branże pomogły przełamać stereotypowe, błędne myślenie jakoby aluminium pękało. Gniotpol również udowodnił, iż pojazdy bazujące na tym materiale mają długą żywotność. Oczywiście należy pamiętać, iż do zastosowania materiałów aluminiowych niezbędna jest wiedza na temat różnych gatunków aluminium, dzięki czemu ich odpowiedni dobór gwarantuje uzyskanie wysokiego współczynnika bezpieczeństwa dla konstrukcji. Dodatkowym atutem konstrukcji aluminiowych z Gniotpolu jest technologia ich wykonania. Są one spawano-skręcane, co pozwala na ich korzystną pracę, nie doprowadzając do zjawiska przesztywnienia. Najlepszą rekomendacją jakości i trwałości tych produktów jest fakt, że z dużym powodzeniem sprzedają się do liczących się na trudnym i wymagającym rynku przewoźników niemieckich. Rynek ten, poza najwyższą jakością, duży nacisk kładzie na ekonomikę i ekologię, co bezpośrednio przekłada się na producentów pojazdów poprzez wymuszanie na nich osiąganie coraz lepszych wyników w tych kwestiach.
Lżejsze i pojemniejsze
Wydawało by się, że o ile w zakresie modernizacji i poprawy aerodynamiki kabin samochodowych, jak również poprawy uzyskiwanych wyników spalania przez nowsze i wydajniejsze silniki i całe układy jezdne można jeszcze coś osiągnąć, o tyle kwestia samej zabudowy i przyczepy jest już zamknięta, ponieważ niewiele można było w tym temacie wymyślić nowego. Tutaj jednak inżynierowie firmy Gniotpol potraktowali temat dwukierunkowo. Właściciel firmy postanowił wytyczyć kierunek zarówno obniżania masy własnej zabudów i przyczep, jak również zwiększenia ich przestrzeni ładunkowej w ramach obowiązujących na sztywno przepisów dopuszczających maksymalną szerokość zewnętrzną zabudów i przyczep, wynoszącą 2550 mm. To nowe spojrzenie na temat ekologii i ekonomiki zaowocowało powstaniem ładowni pojazdów ciężarowych o szerokości wewnętrznej wynoszącej 2504 mm, która jest o 24 mm większa od dotychczas występujących na rynku ładowni (2480 mm). System GNIOTPOL 2504, bo tak nazywa się cała konstrukcja, jest zupełnie nową jakością na rynku transportu gabarytowego, chronioną od 2012 roku zgłoszeniem patentowym. Nosi nazwę „Systemu”, ponieważ uzyskanie tej szerokości wewnętrznej wiąże się z opracowaniem całego szeregu komponentów, przygotowanych specjalnie dla tego standardu w taki sposób, aby uzyskać tę szerokość wewnętrzną w pełnym świetle zabudowy, na całej jej długości i wysokości.
Cała konstrukcja jest opracowana we wszystkich występujących wariantach i opcjach zabudów i zestawów, pozwala więc na wybór konfiguracji z drzwiami lub bez, dachami stałymi lub rozsuwanymi, zestawy mogą być wyposażone w trapy przejazdowe. A wszystko to budowane w oparciu o własne, chronione wzorami zastrzeżonymi, rozwiązania aluminiowe.
Wspominając najważniejsze z kilkudziesięciu autorskich rozwiązań, należy przytoczyć przede wszystkim profile samonośnych podłóg aluminiowych, których unikatowy sposób łączenia nie wymaga spawania, a zamykanie konstrukcji podłogi obrzeżem o zastrzeżonym wzorze uwalnia niekorzystne naprężenia. Wspomniane podłogi są produkowane w trzech segmentach wagowych, aby w sposób optymalny dopasować się do tonażu zabudowywanych pojazdów, dając możliwość budowania najlżejszych zestawów w pełnym segmencie, zaczynając od ZP12 (12 t DMC zestawu), poprzez najbardziej aktualne w chwili obecnej ZP29 (29 t DMC zestawu), aż po najcięższe ZP40.
Te ostatnie najczęściej występują w wersji z trapem przejazdowym, który również produkowany jest przez Gniotpol. Trap o nośności 5 ton wyposażony jest w specjalny system wspomagania, który pozwala na otwieranie i zamykanie go przy użyciu niewielkiej siły, nawet jedną ręką.
Użytkownicy oszczędzają na paliwie
Jeśli ktoś szuka argumentu, dla którego powinien zainwestować około 10% wartości zestawu więcej, warto, aby obliczył, ile paliwa rocznie zaoszczędzi, jeśli każdy pojazd wyposażony w zabudowę w aluminiowej wersji prestige pozwoli uzyskać potwierdzone badaniami spalanie niższe aż o 1 litr na 100 km. Mniejsza masa własna całego pojazdu to mniejsze zużycie paliwa przy obsłudze tych samych frachtów lub większy zarobek przy obsłudze cięższych ładunków. Zaś posiadanie we własnej flocie pojazdów z Systemem GNIOTPOL 2504 daje uprzywilejowaną pozycję w pozyskiwaniu zleceń transportowych u producentów takich materiałów jak styropian, pianka, automotive czy puszka, gdzie towar pakowany jest na nietypowych paletach wymagających ładowni w szerokości wewn. minimum 2500 mm.
Warto nie wydawać na paliwo więcej niż to konieczne. Warto nie płacić mandatów za przeładowanie. Warto obsługiwać cięższe frachty. Warto nie spóźnić się z taborem dostosowanym do nowego standardu.