W roku 2015 firma MAN Truck & Bus Polska ponownie została liderem rynku pojazdów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton. W segmencie ciężkich pojazdów, ponad 16-tonowych, prym wiedzie DAF.
Według statystyk Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2015 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 22.158 ciężarówek o DMC ponad 6 ton, w tym 4.183 nowe pojazdy ciężarowe MAN. Udział niemieckiej marki w rynku wyniósł 18,9%. Na drugim miejscu w tym rankingu uplasował się DAF (3.902 pojazdy, 17,6 proc. udziału w rynku), na trzecim Mercedes-Benz (3.555 sztuk, 16%), na czwartym Scania (3.538, 16%), dalej Volvo (3.303, 14,9%), Iveco (2.341, 10,6%) i Renault Trucks (1.232, 5,6%).
Jeśli chodzi o pojazdy najcięższe, o DMC ponad 16 t, układ czołówki jest odwrotny. Udział prowadzącej firmy DAF wzrósł w ubiegłym roku do 18,9%, przekraczając sprzedaż 3.820 sztuk. MAN plasuje się na drugim miejscu, ze sprzedażą 3.695 sztuk (udział rynkowy – 18,3 %). Na kolejnych miejscach: Scania (3.358 pojazdów, 17,5% udział w rynku), Volvo (3.294 i 16,3%), Mercedes-Benz (3.244, 16%), Iveco (1.444, 7,14 %) i Renault Trucks (1.168, 8,8%)
Powrót MAN na pozycję lidera
– Ten doskonały wynik cieszy nas szczególnie z dwóch względów. Po pierwsze po trzyletniej przerwie powróciliśmy na pierwsze miejsce sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce. Po drugie umocniliśmy naszą pozycję w ramach koncernu, stając się trzecim rynkiem na świecie. To właśnie w Polsce, po Niemczech i Francji, MAN sprzedaje najwięcej swoich pojazdów – powiedział Piotr Stański, Prezes Zarządu MAN Truck & Bus Polska. – Sukces rynkowy MAN w roku 2015 zawdzięczamy zarówno doskonałemu produktowi, jakim jest niezawodna i ekonomiczna ciężarówka MAN jak również dopasowanym do potrzeb rynku ofertom sprzedażowym i obsłudze serwisowej.
Systematycznie rosła sprzedaż pojazdów MAN z kontraktami serwisowymi. Aktualnie co czwarta ciężarówka tej marki sprzedawana jest z tą usługą (w 2015 r. – 1.136 sztuk, czyli 28,5%). Aktualnie na rynku jest 2.720 pojazdów objętych kontraktami.
Rośnie też zainteresowanie klientów systemem telematycznym MAN Telematics. Na koniec 2015 r. już 1.070 pojazdów było włączonych w nadzór sprawowany za pośrednictwem tego systemu (obejmuje m.in. informacje o danych pojazdu, portal danych przeglądowych i naprawczych).
W roku 2015 firma MAN Truck & Bus Polska kontynuowała promocję usług oferowanych w autoryzowanej sieci serwisowej. Proponowane były pakiety serwisowe w atrakcyjnych cenach jak również oryginalne części zamienne serii ecoline oraz oferta Dobre roczniki skierowana do użytkowników starszych pojazdów ciężarowych, które cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród klientów. W roku 2015 wystartował także program „Rok to za mało”, w którym oryginalne części zamienne MAN, zakupione w sieci serwisowej objęte zostały dwuletnią gwarancją.
Sprzedaż części zamiennych w sieci MAN w ujęciu wartościowym rośnie systematycznie z roku na rok o około 9-11 proc – w 2015 roku przekroczyła pułap 140 mln zł. Na rok 2016 szacowana jest sprzedaż zbliżona do 160 mln zł (wzrost o ok. 10%).
Sprzedaż całkowita serwisu MAN w Polsce również systematycznie rośnie o 3-6 proc. W 2015 r. zbliżyła się do 26 mln zł, a na rok 2016 przewiduje się obroty na poziomie ok. 26,5 mln zł.
W minionym roku MAN, już po raz czwarty z rzędu z w raporcie TÜV, został nagrodzony jako producent najbardziej bezawaryjnych ciężarówek. Nie dziwi więc, że sprzedaż pojazdów używanych tej marki od kilku lat utrzymuje się na dobrym poziomie. W roku 2015 wyniosła 844 sztuki, odnotowując wzrost o 20%.
Firma planuje w bieżącym roku rozwijać ofertę handlową w takich obszarach jak środki smarne, części do naczep i zabudów oraz szeroko rozumiane akcesoria.
DAF wzmacnia swoją pozycję na rynku
Udział firmy DAF w polskim rynku ciężkich pojazdów ciężarowych (powyżej 16 t) wzrósł do 18,9% w 2015 roku.
– Odnotowaliśmy wzrost udziału we wszystkich głównych segmentach rynku – mówi Renaud Dehillotte, Dyrektor Zarządzający DAF Trucks Polska Sp. z o.o. – Nasze pojazdy Euro 6 udowodniły swoją przewagę jakościową i kosztową, co zaowocowało coraz bardziej dynamicznym procesem wymiany taboru u przewoźników międzynarodowych, napędzając wzrost polskiego rynku.
Rok 2015 pokazał znacznie bardziej dynamiczny wzrost niż był prognozowany. Ciężki segment (pow. 16 t DMC) wzrósł o 31,6%, osiągając 20.236 rejestracji nowych pojazdów ciężarowych (15.373 w 2014). Rejestracje marki DAF osiągnęły dynamikę większą o 0,8% osiągając 18,9% rynku (18,1% 2014) – 3.823 pojazdów (wobec 2.785 w 2014).
Rynek ciężkich ciągników siodłowych wzrósł o 31,9% osiągając 17.005 rejestracji (2014 – 12.890). Firma DAF dostarczyła 3.435 ciągników (2014 – 2.486) osiągając 20,2% udziału (wobec 19,3% w 2014), czyli osiągając wzrost 38,2%.
W lekkim segmencie odnotowano spadek ilości rejestracji o 7,1% z wynikiem 1.893 sztuk (2014 – 2.038). 78 pojazdów marki DAF znalazło nabywców, co dało wynik 4,1% udziału w rynku.
Rok rekordów
Rok 2015 okazał się też rokiem obfitującym w rekordy w niemal każdym aspekcie biznesu DAF w Polsce. Sprzedaż kontraktów serwisowych DAF Multisupport osiągnęła rekordową ilość 1.751 sztuk, co stanowi też rekordowy udział 44,9%, zwiększając tym samym portfolio aktywnych kontraktów do 2.970. Wynik 766 sfinansowanych pojazdów jest kolejnym rekordowym wynikiem w czteroletniej historii działalności Paccar Financial Polska, co przełożyło się na 19,6% udziału w całkowitej sprzedaży DAF w Polsce.
Kolejne rekordy to sprzedaż części na poziomie 38,7 mln euro, z czego aż 8,3 mln euro (21%) przypada na części dostępne w ramach katalogu TRP. Jest to również efektem wzrostu ilości punktów sprzedaży, działających pod logiem TRP do czterech, z których trzy dysponują warsztatem.
Dział After Sales zarejestrował również kilka rekordowych wskaźników, z których najważniejsze to pomoc na drodze w czasie nie dłuższym niż 6 godzin w 92% przypadkach zgłoszeń do ITS (92,2% w przypadku PTS), co jest również najlepszym wynikiem wśród wszystkich europejskich przedstawicielstw DAF.
W październiku 2015 r. firma DAF rozpoczęła też akcję masowego szkolenia kierowców w ramach programu DAF EcoDrive+. W ramach tego programu każdy klient odbierający nowy pojazd serii CF i XF model roku 2015 u uczestniczących dealerów otrzymał voucher uprawniający do nieodpłatnego przeszkolenia z ekonomicznej jazdy jednego kierowcy. 437 kierowców zostało przeszkolonych w ramach programu uczestnicząc w jednym ze 139 zorganizowanych szkoleń i osiągając poprawę wyników zużycia paliwa o 18%, jednocześnie zwiększając średnią prędkość przejazdu o ponad 1%.
Sieć dealerska DAF osiągnęła rekordową liczbę punktów serwisowych – 27 – dzięki otwarciu nowego obiektu w Opolu.