Rynek samochodów ciężarowych w ocenie Marcina Kardasa z EurotaxGlass's Polska Sp. z o.o.
Przełom roku charakteryzował się względnie stabilną sytuacja na rynku samochodów ciężarowych. Nowe pojazdy sprzedają się w Polsce wciąż bardzo dobrze. Do sierpnia włącznie sprzedaż osiągnęła poziom 13.396 szt., co oznacza wzrost aż o 25,3% r/r! Na tle całej Unii Europejskiej to wynik znacznie powyżej przeciętnej: Niemcy + 1,1% (58.197 szt.), Wielka Brytania + 38,4% (27.624 szt.), Francja +7,7% (27.011 szt.), a cała UE + 16,6% (175.546 szt., wszystkie dane ACEA). Pozwolił on zachować Polsce czwarte miejsce na kontynencie. Wydaje się, że skumulowały się dwa czynniki: cykliczna wymiana flot, tym razem z lat 2011-2012, dobrych pod względem sprzedaży po okresie kryzysu z lat 2008-2009, oraz wprowadzenie do niemieckiego myta normy Euro 6, coraz większe zaufanie do nowej technologii i potwierdzone już niższe zużycie paliwa nowych silników.
Na tym tle blado wypada rynek wtórny, na którym popyt jest zmienny i na umiarkowanym poziomie. Miesiące wakacyjne tradycyjnie były okresem słabszym, kolejne zaowocowały nieznacznym wzrostem zainteresowania pojazdami używanymi. Wciąż poszukiwane są ciągniki siodłowe z niewielkimi przebiegami, osiągające znacznie wyższe wartości od samochodów eksploatowanych standardowo. Pojawił się też popyt na ciągniki typu Low Deck, ale będzie miał zapewne charakter chwilowy.
Po wprowadzeniu w Niemczech myta na lżejsze samochody dystrybucyjne wyraźnie widać odejście przewoźników od zestawów o DMCZ 11,99 t. Na rynku pojawiło się sporo ofert sprzedaży. Trudno zawyrokować, na jakie pojazdy lub zestawy zostaną wymienione. Najprawdopodobniej będą to pojazdy o większej DMC – 15 i 18 t, być może doposażone w przyczepy. Natomiast popularność samochodów o DMC 7,5 t, już i tak mała, spadnie jeszcze bardziej.
Rynek pojazdów budowlanych wciąż przeżywa stagnację. Pomimo dużych nadziei importerów nie widać większego ożywienia. Ze względu na bardzo małą ilość ofert na rynku wtórnym, pojazdy te stopniowo drożeją. Od listopada br., zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego, wzbogacone zostaje wyposażenie standardowe nowych ciężarówek. W zależności od DMC i rodzaju zawieszenia w nowych samochodach ciężarowych pojawiają się EABS (EBS wyposażony w system awaryjnego hamowania) oraz LDWS (system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu). Oznacza to wprowadzenie zaawansowanych systemów podnoszących bezpieczeństwo, ale również wzrost cen nowych pojazdów.