Wraz z wprowadzeniem diesli Euro VI dla całej gamy pojazdów użytkowych Mercedes-Benz, na rynku zadebiutowała kompletnie przeprojektowana generacja terenowej wersji Unimoga - z silnikiem przesuniętym o metr do tyłu.
Umożliwiło to montaż osprzętu niezbędnego do spełnienia normy Euro VI, ale również bezpośredni odbiór mocy z silnika. Oznacza to, że dodatkowe urządzenia mogą pracować niezależnie od tego, czy pojazd jest w ruchu. Równocześnie, do dyspozycji nadal pozostaje przystawka odbioru mocy od skrzyni biegów.
Wydajne silniki
Montowany według nowej koncepcji silnik to wysokoprężna jednostka Euro VI o oznaczeniu OM 934 BlueTec 6. 4-cylindrowy diesel o pojemności 5,1 litra osiąga moc 170 kW (231 KM) i maksymalny moment obrotowy 900 Nm, dostępny w zakresie 1200-1600 obr./min. Prędkość maksymalna 90 km/h wystarczy, by odbywać dłuższe podróże i korzystać z autostrad.
Mimo dodatkowego osprzętu odpowiadającego za spełnienie normy Euro VI i ograniczenia emisji spalin, nowy terenowy Unimog nadal wyróżnia się niskim zapotrzebowaniem na paliwo, wysoką niezawodnością i trwałością oraz długimi okresami międzyprzeglądowymi. Poza chłodzonym układem recyrkulacji gazów wydechowych, system kontroli emisji spalin wykorzystuje zamknięty filtr cząstek stałych, wtrysk AdBlue oraz katalizator SCR. Teorię potwierdza praktyka: nowy Unimog zgodny z Euro VI zużywa do 3% mniej oleju napędowego, a jednocześnie jego jednostka napędowa emituje o 90% mniej spalin i cząstek stałych od poprzednika.
Krótszy czas zmiany biegów
Przekładnia nowego Unimoga została usprawniona. Szybciej zmienia biegi i wymaga rzadszych przeglądów. Do jej obsługi służy dźwignia na kolumnie kierownicy - ta sama, która wykorzystywana jest również do sterowania funkcją szybkiej zmiany kierunku jazdy (EQR). Podobnie jak wcześniej, kierowca ma do dyspozycji osiem przełożeń do jazdy w przód i sześć biegów wstecznych, a także opcjonalny zestaw off-roadowy do jazdy w terenie z prędkościami od 2,5 do 35 km/h.
Także pod względem bezpieczeństwa Unimog reprezentuje jeszcze wyższy standard: nowy, podwójnie zsynchronizowany dekompresyjny hamulec silnikowy w przypadku motoru OM 934 generuje moc hamowania do 180 kW. Na każdy cylinder przypada tu osobna jednostka hamulca silnikowego. Wysoka sprawność hamowania. Do standardowego wyposażenia należy terenowy ABS.
Tak jak we wszystkich pojazdach użytkowych Mercedes-Benz, oznaczenie nowego Unimoga informuje o mocy silnika: w tym przypadku to człon "23". Pierwsze dwie cyfry w nazwie symbolizują rodzaj pojazdu. Największa różnica między modelami U 4023 oraz U 5023 dotyczy osi i ram, a co za tym idzie - obciążenia osi oraz dopuszczalnej masy całkowitej. W przypadku U 4023 wynosi ona 10,3 tony, a U 5023 - 14,5 t.
Klasyczna kabina, więcej przestrzeni
Kabina Unimoga odwołuje się do klasycznej koncepcji, która obowiązuje już od 1974 roku. Standardowa wersja jest o 120 mm dłuższa od poprzednika i nieco od niego wyższa. W połączeniu ze sterowaniem przekładnią przeniesionym z konsoli środkowej na kolumnę kierownicy pozwoliło to wygospodarować we wnętrzu więcej przestrzeni. Unimog oferuje również bogatszy zakres wyposażenia, w tym m. in.: wielofunkcyjną kierownicę, z regulowaną kolumną, panel wskaźników z dużym wyświetlaczem oraz wydajniejszy układ wentylacji. Nowa lokalizacja wielu instrumentów - w górnej konsoli - sprawia, że kierowcy łatwiej przesiadać się na prawy fotel. Same siedzenia zamontowano w miejscu o ograniczonych wibracjach, za przednią osią. W połączeniu z nowym sposobem zamocowania silnika zwiększa to komfort jazdy, zwłaszcza w warunkach terenowych.
Ustawianie ciśnienia w ogumieniu na ekranie
System kontroli ciśnienia w oponach Tirecontrol plus został przeprojektowany. Wstępny, dostosowany do warunków eksploatacji poziom ciśnienia można teraz szybko i wygodnie ustawić na wyświetlaczu, wybierając odpowiedni program: "Road", "Sand" i "Rough Terrain" (droga, piach i wymagający teren).
Lampy zapewniają lepszą widoczność - generują szerszy i dłuższy snop, mają też wbudowane światła do jazdy dziennej. Na życzenie dostępny jest system kamer zapewniający podgląd sytuacji wokół pojazdu. To rozwiązanie przydatne np. podczas używania wciągarki lub podłączania narzędzi z przodu.
Możliwość podniesienia kabiny znacząco ułatwia przeprowadzanie prac konserwacyjnych i napraw. W nowej serii modelowej terenowy Unimog nadal jest fabrycznie dostępny z charakterystyczną, podwójną kabiną, zapewniającą przestrzeń nawet dla siedmiu osób.
Jeszcze dzielniejszy w terenie
Pod niektórymi względami nowa generacja modelu może pochwalić się jeszcze większą sprawnością terenową od uznanego poprzednika. Spawana rama z rurowymi poprzecznicami gwarantuje wytrzymałość w terenie i elastyczność skrętną do 600 mm. Dzięki wykorzystaniu technologii rur teleskopowych w połączeniu ze sprężynami śrubowymi wykrzyżowanie osi wynosi do 30 stopni. Rurę teleskopową z przegubem kulowym zastosowano tu, by połączyć osie z przekładnią. Osie portalowe i niski środek ciężkości pieczętują zdolności Unimoga - kąt natarcia: 44 st., kąt zejścia: 51 st., kąt rampowy: 34 st., zdolność pokonywania wzniesień: 45 st., nachylenie zbocza: 38 st. W ekstremalnych warunkach, podczas jazdy z uruchomionym napędem na obie osie, pomocne są też blokady dyferencjałów oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu. Tradycyjnie, Unimog jest wyposażony w pojedyncze opony - tylne koła precyzyjnie podążają śladem przednich, korzystając z ubitej przez nie nawierzchni.
Wysokie zdolności przewozowe
Unimog to solidny pojazd skonstruowany z myślą o długoletniej eksploatacji. Spawana rama i zabudowane elementy podwozia wskazują, że konstrukcja ma sprostać najwyższym obciążeniom. Osie zostały wzmocnione, a wszystkie kluczowe podzespoły są chronione przed uszkodzeniami lub zlokalizowane w miejscach nienarażonych na kontakt z przeszkodami - co potwierdza głębokość brodzenia na poziomie 1,20 m. A jeśli Unimogowi przyjdzie walczyć z pożarami, przed nadmierną temperaturą zabezpieczą go montowane opcjonalnie, specjalne osłony termiczne. Osłaniają one wszystkie kluczowe przewody, zbiornik AdBlue, katalizator, akumulator oraz elementy układu hamulcowego.
Do wymagających zadań
Odśnieżanie dróg położonych wysoko w górach, gaszenie pożarów lasów, pomoc ofiarom katastrof, operacje dźwigowe, budowy rurociągów, dalekie wyprawy, a także transport pasażerski - to dla terenowego Unimoga chleb powszedni. Naturalne środowisko U 4023 oraz U 5023 zaczyna się tam, gdzie kończą się utwardzone drogi. Szereg specjalistycznego wyposażenia i firmy zajmujące się budową niestandardowych nadwozi pomagają dostosować ten model do najbardziej zróżnicowanych wymagań.
Choć to unikalny typ pojazdu, korzysta z rodzinnych powiązań z ciężarówkami Mercedes-Benz. Powierzenie jego produkcja zakładom w Wörth pozwala na współdzielenie procesów produkcyjnych, zapewnia szybki dostęp do części i gwarantuje wysoką jakość montażu.
Unimoga można obecnie serwisować w 650 placówkach w ponad 130 krajach.