Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Nie tylko kierowcom jest łatwiej

AL-KO Kober od 21 lat w Polsce
22.05.2015 00:00:00
Dwadzieścia jeden lat temu powstała spółka AL-KO Kober, która jest jedynym w Polsce oddziałem niemieckiego koncernu o tej samej nazwie, działającego od 84 lat.
AL-KO zajmuje się produkcją min. elementów przyczep, podwozi AMC, urządzeń i wyposażenia typu "ogród + hobby" (m. in. kosiarki), urządzeń wentylacji i klimatyzacji, wyciągów, tworzyw sztucznych, akcesoriów samochodowych, sprężyn gazowych i komponentów przemysłowych.
Dzięki innowacyjnym technologiom, działaniu w wielu branżach, dzisiaj AL-KO jest międzynarodowym koncernem, w skład którego wchodzi 50 firm w Europie, Ameryce Północnej, Afryce, Azji i Australii. Największą grupę produktów - mającą 60-procentowy udział w obrotach firmy - stanowią elementy przyczep. Firma jest największym w Europie producentem podwozi i elementów lekkich przyczep samochodowych takich jak: zaczepy, osie, hamulce, urządzenia najazdowe, ramy, podwozia, kliny, koła podporowe, przyciągarki, itp. Produkty AL-KO biorące udział w ruchu drogowym, to rozwiązania o zaawansowanej technice, zapewniające wysoki komfort i bezpieczeństwo jazdy.
W Polsce od 21 lat
Spółka AL-KO Kober powstała w 1994 roku, wynajmując obiekt przy ulicy Nowosolskiej Poznaniu. W pierwszym roku działalności ograniczyła się do działu techniki pojazdowej. W roku 1995 jej działalność została rozszerzona o dział "ogród + hobby", rok później rozpoczęto montaż osi do przyczep (obecnie produkowane są tu osie do przyczep samochodowych o DMC od 750 kg do 1800 kg).
W grudniu 1999 oddano do użytku nowy własny obiekt firmy w Wysogotowie koło Poznania. Aktualnie firma zatrudnia w Polsce 25 pracowników i generuje roczną sprzedaż ok. 60 mln zł. Firma sprzedaje produkty dwóch działów: techniki pojazdowej i "ogród + hobby" do ok. tysiąca klientów w całej Polsce.
W tym czasie siedmiokrotnie AL-KO Kober Sp. z o.o. otrzymała nagrodę "Gazele Biznesu" w rankingu najbardziej dynamicznych małych i średnich firm. Z kolei pięciokrotnie, w tym również w bieżącym oku, została wyróżniona certyfikatem "Wielkopolska Jakość". W roku 2010 spółka została laureatem rankingu "Diamenty Forbesa 2010".
Aby w przyszłości jeszcze lepiej reagować na życzenia i potrzeby Klientów oraz Partnerów - zarząd globalnie działającej grupy AL-KO postanowił, aby trzy działy koncernu - Technika Pojazdowa, Ogród + Hobby i Technika Powietrzna miały strukturę bardziej przejrzystą i zrozumiałą.
Dlatego działy AL-KO Kober Sp. z o.o. - Technika Pojazdowa i Ogród + Hobby zostały podzielone na dwie firmy. Istniejąca firma (AL-KO Kober Sp. z o. o.) będzie nadal działać tylko w zakresie Ogród + Hobby, natomiast działalność Techniki Pojazdowej przejęła z dniem 04.05.2015 wyłącznie nowa spółka: AL-KO Technology Polska Sp. z o.o.
Przyczepy kempingowe pod kontrolą
Jednym z ciekawszych rozwiązań technicznych, oferowanych przez AL-KO jest elektromechaniczny system ATC (AL-KO Trailer Control) zwiększający stabilność jazdy z przyczepą kempingową. ATC potrafi już u źródła wyeliminować niebezpieczne kołysanie i wężykowanie przyczepy.
Kolejne urządzenie AL-KO, Mammut AMS, usprawniające holowanie przyczepy, to tzw. mover, pomocny przy manewrowaniu przyczepą w obszarach, gdzie nie ma wiele miejsca. Urządzenie najnowszej generacji, ważące 32 kg, pozwala na precyzyjne manewrowanie przyczepami kempingowymi o maksymalnej masie do 2,25 tony.
Dostawczaki na poduszkach i lekkich podwoziach
Do aut dostawczych najpopularniejszych marek AL-KO proponuje Air Top, system dodatkowego, tylnego zawieszenia powietrznego. Głównym jego zadaniem jest korygowanie możliwych różnic w obciążeniu pojazdu. Rezultatem jest pewniejsze trzymanie się auta na drodze. Stosowanie tej dodatkowej amortyzacji zalecane jest w autach do przewozu towarów delikatnych. Innym zadaniem jest umożliwienie podnoszenia progu ładunkowego.
Cenione na rynku są podwozia AL-KO AMC, stosowane w pojazdach kempingowych i użytkowych oraz w zabudowach specjalnych. Bazują one na cynkowanych, obniżanych i lekkich ramach oraz niezależnym zawieszeniu o szerokich rozstawach. Innowacyjna koncepcja zwiększa bezpieczeństwo, dynamikę jazdy oraz komfort. Dzięki tej technice możliwe jest zmniejszenie masy podwozia bez zakłócenia stabilności pojazdu.
Jak powiedział nam Jarzy Pawlaczyk, prezes AL-KO Technology Polska Sp. z o.o., firma korzysta z rozwiniętej sieci firm spedycyjnych i zamówione produkty już następnego dnia są u odbiorców.
Dwa pytania do Jerzego Pawlaczyka, Prezesa AL-KO Technology Polska Sp. z o.o.
- Panie Prezesie, które z produktów oferowanych przez AL-KO cieszą się największym powodzeniem w Polsce?
- Przede wszystkim podzespoły do przyczep użytkowych, czyli między innymi osie, urządzenia najazdowe. Dostarczamy je głównie producentom takich pojazdów, m.in. takim firmom jak Boro, Niewiadów czy Wiola... Rynek wtórny jest mniejszy, co poniekąd jest pochodną tego, że te podzespoły są bardzo trwałe i mało awaryjne.
- Jak ocenia Pan możliwości rozwoju tego rynku w Polsce?
- Nasz kraj jest coraz większym rynkiem, jeśli chodzi o przyczepy użytkowe, mniej popularne są u nas przyczepy kempingowe. Średnio rocznie rejestruje się w Polsce około 50 tysięcy nowych przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, w tym zaledwie około 200 kempingowych. Tak więc dominują przyczepy użytkowe. Produkcja takich pojazdów jest znacznie większa, ale znaczna część z nich trafia na eksport. W każdym razie widać, że jest duży potencjał, jeśli chodzi o rozwój tego rynku.
AL-KO Technology Polska Sp. z o.o. Wysogotowo, ul. Bukowska 10 62-081 Przeźmierowo tel. 61 816 3963 fax 61 816 19 80 e-mail: al-ko@al-ko.pl www.al-ko.pl
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.