Według EurotaxGlass's Polska początek 2015 roku był nadspodziewanie udany dla importerów nowych i używanych samochodów ciężarowych. Wyjątkowo lekka zima spowodowała, że nie było tradycyjnej ciszy na rynku wtórnym w styczniu i lutym, a samochody sprzedawały się w dobrym tempie, które nieznacznie spadło w kolejnych miesiącach.
Nadal poszukiwane są ciągniki siodłowe z przebiegiem poniżej standardowego - ocenia Marcin Kardas z Eurotax-Glass's Polska Sp. z o.o. - Z kolei dobre opinie na temat ekonomiki eksploatacji zachęcają przewoźników do zakupu nowych pojazdów Euro 6 Dodatkowo, spadający kurs euro i wciąż niskie ceny paliw poprawiają dostępność i obniżają koszty użytkowania samochodów.
- Trzeba jednak również pamiętać o wciąż zmiennej sytuacji gospodarczo-politycznej, która nie pozwala długofalowo planować inwestycji w tabor, a także o nadal nie rozwiązanym problemie płacy minimalnej w Niemczech i narzuconej przewoźnikom z innych krajów, co bardzo negatywnie wpływa na całkowite koszty transportu przez ten kraj - zaznacza M. Kardas. - Oznacza to, że rynek ciężarówek może podlegać w tym roku dynamicznym zmianom.
Niemieckie myto powyżej 7,5 t
W lipcu 2015 roku zostanie rozszerzona sieć dróg płatnych w Niemczech, a sam system od października będzie obejmował także pojazdy powyżej 7,5 t DMC - zapowiada przedstawiciel EurotaxGlass's. - Rację bytu stracą popularne w Polsce lekkie zestawy "podmytowe" o DMC 12 t. Może to wpłynąć na spadek i tak niewielkiego popytu na nowe pojazdy dystrybucyjne. Na rynku wtórnym prawdopodobnie dojdzie do roszad wartości wraz ze spadkiem popytu na pojazdy 7,5-12-tonowe.
Koniec zastoju w budowlance?
W branży budowlanej, po kilkuletnim zastoju i wraz z rozpoczęciem nowego sezonu inwestycyjnego oczekiwane jest ożywienie. Na razie jednak, według M. Kardasa, nic nie wskazuje na większe zainteresowanie pojazdami konstrukcyjnymi, a liczba ofert sprzedaży używanych wywrotek jest wyjątkowo mała. Skutkuje to stopniowym wzrostem ich wartości.
Polska piątym rynkiem
Patrząc na statystyki sprzedaży, rynek nowych ciężarówek w Polsce jest wyjątkowo stabilny. Do końca lutego sprzedano 2.678 pojazdów, co oznacza wzrost o 0,7% r/r. Polska zajmuje 5 miejsce w Europie, po Niemczech (11.887 szt., -1,8% r/r), Francji (6.183 szt., -19% r/r), Wielkiej Brytanii (4.099 szt., +33% r/r) i Hiszpanii (3.022 szt., +16,5% r/r). Wyraźnie widać trend wzrostowy na południu Europy, gdzie Hiszpania i Włochy notują większą sprzedaż. Cały rynek UE osiągnął poziom 43.541 pojazdów, czyli +4,4% r/r (wszystkie dane: ACEA).
Będzie rewolucja w transporcie
Przedstawiciel EurotaxGlass's zwraca uwagę, że w lutym 2015 r. Komisja Europejska znowelizowała dyrektywę 96/53/EG dotyczącą długości i wagi samochodów ciężarowych. Dopuszczone zostaną do ruchu międzynarodowego tzw. zestawy skandynawskie (długość 25,25 m), ale tylko między krajami, których wewnętrzne przepisy na to pozwalają. Przewóz kontenerów 45-stopowych będzie się odbywał bez zezwoleń. Zwiększono o jedną tonę dopuszczalną masę całkowitą ciężarówek elektrycznych oraz hybrydowych (w stosunku do wersji z silnikiem diesla). Wprowadzono również możliwość wydłużenia zestawów, ale dotyczyć to będzie wyłącznie kabin ciągników, co pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo (strefy kontrolowanego zgniotu) oraz zmniejszyć zużycie paliwa (poprawa aerodynamiki). Po akceptacji przez Parlament Europejski, kraje członkowskie UE będą musiały zatwierdzić ww. zmiany w ciągu 2-3 lat.
- Jeśli tak się stanie, ok. 2018 roku powinny zacząć pojawiać się na drogach zmodyfikowane pojazdy i zestawy drogowe - powiedział nam Pan Marcin. - Z pewnością oznaczać to będzie rewolucję w świecie transportu. Idea jest taka, żeby dwa zestawy przewiozły tyle, ile obecnie przewożą trzy. Na pewno bardziej przydatne okażą się mocniejsze, 500-600-konne silniki. Zacznie się tworzyć nowa kategoria pojazdów do transportu międzynarodowego. Dotychczas te z "międzynarodówki" w gruncie rzeczy nie różnią się od eksploatowanych w transporcie krajowym, dlatego jako używane często zmieniają swoją rolę. Już teraz można przewidzieć, że te mocne ciągniki i ciężarówki z długich zestawów raczej nie będą wchłaniane przez transport krajowy.
EurotaxGlass's...
... jest wiodącym europejskim dostawcą rozwiązań służących do identyfikacji i wyceny wartości rynkowej pojazdów oraz autorytetem w wydawaniu opinii o rynku pojazdów używanych dla firm konsultingowych, instytucji rządowych oraz mediów. Firma posiada długoletnią tradycję w zakresie obserwacji i monitorowania rynku motoryzacyjnego w Europie. Eurotax jest źródłem kompleksowych informacji dla klientów, firm kupujących i sprzedających samochody, producentów, importerów, ubezpieczycieli, banków, firm flotowych i leasingowych.