Prosperity marki Haldex w Polsce jest odzwierciedleniem ogólnej sytuacji w branży motoryzacyjnej - okresy dynamicznego wzrostu przeplatały się ze spadkami, okresami stabilizacji i spokojnego rozwoju.
W roku 2015 przypada jubileusz 20-lecia oficjalnej obecności marki Haldex w Polsce - jednego z trzech wiodących światowych producentów układów hamulcowych. Firma swoją działalność na rynku polskim rozpoczęła w sierpniu 1995 roku, jako Midland-Grau Sp. z o.o. W sierpniu 1998 roku nastąpiło przejęcie Midland-Grau przez firmę Haldex. Centrala szwedzkiej marki Haldex w Polsce reprezentuje interesy koncernu także w krajach bałtyckich (Litwa i Łotwa) oraz na Ukrainie i w Moładawii.
Na pierwszy montaż i na wymianę
Pierwotnie firma mieściła się w Wieluniu. W roku 2000 przeniosła swoją siedzibę do nowo wybudowanego obiektu w niedalekich Kowalach koło Praszki (Opolskie). Dziś trudno nie zauważyć okazałego, przeszklonego budynku, zlokalizowanego tuż przy trasie krajowej nr 45 z polską, szwedzką i firmową flagą na masztach.
- Wśród naszych pierwszych ważnych klientów były takie firmy jak: Zremb Wrocław czy Autosan - wspomina Marek Nawrocki - Dyrektor Generalny Haldex Sp. z o.o. - Na naszych oczach wyrastały potęgi innych producentów przyczep, naczep i nadwozi. Wszakże nasza firma mieści się w zagłębiu produkcyjnym przyczep i naczep. Dziś wielu z tych producentów kupuje urządzenia Haldex na pierwsze wyposażenie. Są to przede wszystkim układy pneumatyki hamulcowej, między innymi systemy ABS i EBS do przyczep i naczep, automatyczne dźwignie rozpieraków hamulcowych, a także urządzenia sterowania pneumatyką zawieszenia: jak zawory poziomujące, zawory osi podnoszonej czy zawory regulacji wysokości platformy.
- Rynek producentów pojazdów użytkowych jest dla nas bardzo ważny, ponieważ generuje on późniejsze zapotrzebowanie na części zamienne na rynku wtórnym - dodaje M. Nawrocki.
- Rynek wtórny, a więc sprzedaż części dla właścicieli pojazdów, firm transportowych, posiadaczy flot przyczep i naczep jest dla nas równie ważny - uzupełnia Mirosław Peciak - szef sprzedaży AM i doradca techniczny. Sprzedaż części na rynku wtórnym odbywa się poprzez istniejącą sieć hurtowni motoryzacyjnych, czyli największych dystrybutorów części w Polsce i Europie Środkowej, jak np. Inter Cars, Autos, Opoltrans czy Suder&Suder.
Sprzedają i doradzają
W siedzibie centrali w Kowalach mieści się m.in. dział handlowy, dział techniczny i magazyn części. Swego czasu był to główny magazyn zaopatrujący sieć handlową w kraju. Teraz towar trafia do odbiorców głównie z magazynu centralnego, zlokalizowanego we Francji koło Strasburga.
Poza obsługą handlową rolą centrali jest wsparcie techniczne dla klientów i serwisów prowadzonych przez niezależne podmioty (w sieci krajowej są już 84 takie placówki). Na porządku dziennym są porady udzielane telefonicznie przez pracowników działu technicznego. Systematycznie też organizowane są szkolenia w serwisach lub u klientów (zwłaszcza u producentów pojazdów), a także w centrali w Kowalach, gdzie urządzono specjalnie wyposażoną salę szkoleniową, która zapełnia się kilka razy do roku. Uczestniczą w nich też przedstawiciele dystrybutorów części oraz reprezentanci flot transportowych. Ze względu na zapotrzebowanie rynku szkolenia mają charakter techniczny lub produktowy.
- Badania ankietowe przeprowadzone przez niezależny instytut wśród klientów na świecie i w Polsce wykazały, że jako silną stronę marki Haldex postrzegają oni relację firmy z klientem, troskę o niego i wsparcie - informuje M. Nawrocki - doradztwo techniczne w latach 90-tych było szczególnie potrzebne młodym, rozwijającym się firmom. Dziś poziom wiedzy technicznej jest już nieporównywalnie wyższy, ale nadal szkolimy, doradzamy na bieżąco.
- Pomoc oferowana naszym klientom jest wielokierunkowa. Wykonujemy obliczenia układów hamulcowych dla konkretnego pojazdu i dostarczamy układy producentom, ale na tym nasza rola się nie kończy - dodaje M. Peciak. - Pomagamy przy pierwszej instalacji, jak również asystujemy przy badaniach homologacyjnych pojazdów.
Bez euforii, ale do przodu
- 20 lat oficjalnej obecności marki Haldex w Polsce to czas sukcesów i regresu, jak w całej branży motoryzacyjnej. Po latach boomu przyszedł kryzys, który nie oszczędził również naszej firmy. Zawsze jednak byliśmy związani z naszymi klientami, na dobre i na złe - wspomina M. Nawrocki. - Staraliśmy się razem przetrwać trudne momenty. Niejednokrotnie okazywało się, że wspólnie osiągaliśmy cel, dzięki naszej elastyczności, dostosowywaniu się do oczekiwań klienta. Owocowało to tym, że klienci byli wierni marce. Teraz rynek powoli odradza się, dostępne są korzystniejsze warunki kredytowania, z drugiej strony są problemy na Wschodzie i inne kłopoty przewoźników. Poza tym największy kryzys z 2007 roku był też lekcją dla przedsiębiorców, którzy dzisiaj są ostrożniejsi i nie inwestują na wyrost. Dlatego też nie liczymy na taką prosperity jak osiem lat temu, jednak jesteśmy dobrej myśli. Produkty Haldex cieszą się uznaniem na rynku, wprowadzamy do oferty nowe, zawansowane technologicznie urządzenia, które powoli przekonują do siebie klientów w Polsce.
Nagrody dla produktów Haldex na targach branżowych
* Zawór TrCM+ Safe Parking - I miejsce w kategorii "Bezpieczeństwo" na targach IAA w Hanowerze w 2010 r. * Zawór TEM Safe parking - I miejsce w kategorii "Wyposażenie" na targach Solutrans w Lionie w 2011. * Oprogramowanie do analizy sposobu użytkowania naczepy Fleet+ v. 3 - I miejsce w kategorii "Smart Trailer" na targach IAA w Hanowerze 2012.