Kamaz Polska, wydzielona struktura organizacyjna spółki Autobagi Polska - generalnego reprezentanta KAMAZ na terenie Polski systematycznie poszerza ofertę dostępnych podwozi z fabrycznymi gotowymi zabudowami.
Tym razem ofertę powiększa typoszereg dźwigów Ivanovets, dotychczas dostępnych w wersjach 16 oraz 25 ton na podwoziach 6x6. Od marca 2015 polski przedstawiciel Kamaza oferuje wszystkie możliwe konfiguracje od 16 do 50 ton na podwoziach 4x2, 6x4, 6x6 oraz 8x4.
W trakcie ponad rocznej dystrybucji, jedną z propozycji, która zdobyła największe uznanie klientów, jest podwozie Kamaz typ 43118 6x6 (B2130) z żurawiem Ivanovets KC 45717 AK-25.
Serwis na zawołanie
- Naszym celem jest zwiększenie dostępności dla klientów kompletnych pojazdów - podwozi Kamaz wraz z gotowymi zabudowami - powiedział Wojciech Traczuk, dyrektor handlowy Kamaz Polska. - Zarówno podwozie, jak i sama zabudowa są idealnie ze sobą zgrane. Nic tu nie jest dopasowywane czy zmieniane. W efekcie sprzedawane przez nas urządzenia zamontowane na fabrycznie produkowanych podwoziach spełniają wszelkie przepisy administracyjne obowiązujące w UE w obszarze mas, wymiarów i nacisków. Nasza firma podjęła też współpracę z firmą Europolift, która poszerzy nasz kanał dystrybucji oraz bazując na swoim doświadczeniu i zapleczu zadba o sprawny serwis gwarancyjny oraz pogwarancyjny. Naszym celem jest interwencja już następnego dnia po zgłoszeniu awarii.
Dzielny w terenie
Podwozie Kamaza 43118 6x6, cechuje się dzielnością terenową - wyposażone m.in. w wyłącznie pojedyncze, balonowe ogumienie o rozmiarze 390/95R20, ale również szersze 425/85R21, z centralnym pompowaniem oraz w dwubiegową skrzynię rozdzielczą.
Do napędu służy silnik Cummins ISB 6,7 E5 300 z turbodoładowaniem Holset, chłodzeniem powietrza doładowującego i układem paliwowym Bosch. Co ciekawe, identyczna jednostka napędza polskie autobusy Solaris Urbino, Solbus czy ciężarówki DAF oferowane na rynku holenderskim.
Produkowany w Wielkiej Brytanii silnik osiąga moc 300 KM oraz moment obrotowy 1.100 Nm. Napęd przenoszą jednotarczowe, suche sprzęgło SACHS, 9-biegowa (8+1 bieg wsteczny), mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF oraz wspomniana 2-biegowa skrzynia rozdzielcza.
Mosty napędowe zaopatrzono w trzy blokady mechanizmów różnicowych: międzymostową, kołową ("ostrą") i skrzyni rozdzielczej. Poza tym rama podwozia wyróżnia się tradycyjnym układem drabinowym, z podłużnicami i poprzeczkami, w pełni mechaniczne zawieszenie z przodu i z tyłu bazuje na resorach piórowych i z przodu dodatkowo na amortyzatorach. Kabina, może być z miejscem sypialnym lub bez. W standardzie komfort zapewnia klimatyzacja, niezależne ogrzewanie postojowe, pneumatycznie zawieszony fotel kierowcy.
Masa własna tego modelu z żurawiem wynosi 21.100 kg, dopuszczalna masa całkowita 21.600 kg, natomiast prześwit, wynikający m.in. z zastosowania pojedynczego, balonowego ogumienia wynosi aż 380 mm.
Z 25-tonowym żurawiem
Posadowiony na tym podwoziu żuraw Kc 45717 AK-25 to maszyna o udźwigu 25 t. W ofercie Kamaz Polska uzupełnił on dotychczas oferowany inny żuraw "Ivanowiec" - typ 35714 o maksymalnym udźwigu 16 ton.
Sterowanie pracą urządzenia odbywa się ręcznie z poziomu kabiny albo z przenośnego pilota za pomocą dwóch joysticków.
Kontrolne zużycie paliwa w czasie jazdy to około 35 l/100 km, a w czasie pracy żurawia 6-7 l/h z ładunkiem o masie do 8 ton i 9 l/h z ładunkiem o masie powyżej 8 ton.
Dla operatora urządzenia przewidziano nowo zaprojektowaną kabinę wyróżniającą się zaokrąglonymi kształtami i zaopatrzoną w regulowany fotel oraz w klimatyzację. Kabina występuje również w wersji odchylanej.
W trakcie pracy żurawia kabina ta automatycznie odchyla się do góry, co pozwala na lepszą kontrolę wykonywanych operacji przeładunkowych, tym samym podnosząc komfort i bezpieczeństwo realizowanych zadań.
Parametry techniczne i pracy żurawia AK-25 są przodujące w tej klasie sprzętu. Udźwigi w niektórych przypadkach są nawet większe niż dla analogicznych konstrukcji renomowanych konkurentów.
W produkcji ramienia oparto się na najnowszych technologiach i materiałach - stali o wysokiej wytrzymałości i relatywnie niskiej masie własnej, co - przy wykorzystaniu komputerowych technik projektowania - pozwoliło na optymalizację kształtów przy zachowaniu niskiej masy oraz wysokich parametrów użytkowych. Nie ma tu więc mowy o przewymiarowaniu, tak charakterystycznym dla wielu wcześniejszych rosyjskich wyrobów takiego rodzaju. Do tego pojazd w pozycji transportowej pozostaje zwarty - kompaktowy, gdyż wymiary wynoszą wtedy: długość 10.950 mm, szerokość 2.500 mm i wysokość 3.910 mm. Nie ma zatem ograniczeń w poruszaniu się po drogach publicznych, a jednocześnie kompletacja powoduje, że pojazd może być eksploatowany w ciężkim terenie. Ofertę dodatków uzupełnia bocian kratownicowy.
- Aby ułatwić procedurę zakupu proponujemy leasing fabryczny czy kredyt w procedurze uproszczonej, z pierwszą wpłatą już od 1% wartości auta - dodał W. Traczuk.. Pomagamy też w uzyskaniu dotacji czy symbolicznie oprocentowanych kredytów z UE. Jeśli chodzi o pojazd można wybrać długość gwarancji - Kamaz Polska udziela jej bez górnego limitu lat. Wyboru dokonuje klient.
Udźwig |
25 t - promień 3 m |
Maks. moment siły udźwigu |
84,8 Tm |
Kąt obrotu |
360 stopni |
Strefa pracy |
240 st. |
Maksymalna wysokość pod hakiem |
31,2 m |
Maks. wysokość pod bocianem |
39,9 m |
maksymalny wysięg w poziomie |
29 m |
maksymalny wysięg z bocianem |
31 m |
Prędkości podnoszenia ładunku |
7,4 do 40 m/min |
Prędkość wysuwu sekcji |
8,0 m/min |
Minimalna prędkość posadowienia ładunku |
0,2 m/min |
Maksymalne wysokości podnoszenia nad poziomem gruntu: |
przy podniesionej sekcji pierwszej 9,9 m, przy wysuniętych wszystkich sekcjach 30,7 m; specjalne przedłużenie zwiększa wysokość podnoszenia o kolejne 9 m |