Standardowe opony do pojazdów użytkowych w warunkach zimowych często osiągają kres swoich możliwości. Pomimo obecności etykiety M+S, ich przydatność jest ograniczona na drogach pokrytych śniegiem lub lodem. Z oponami zimowymi samochody ciężarowe mogą podróżować bezpieczniej i bardziej ekonomicznie. Najnowszą ofertę w tym zakresie zaprezentowały firmy Continental i Goodyear Dunlop.
W Europie wciąż nie ma jednolitych regulacji, dotyczących montażu opon zimowych w pojazdach użytkowych. Wymogi dotyczące opon ciężarowych na oś kierowaną, napędową i naczepę bardzo różnią się między sobą, dlatego firma Continental postanowiła zaprezentować zintegrowaną koncepcję opon zimowych na wszystkie osie.
Charakterystyka opon zimowych
Dzięki konstrukcji i wzorowi bieżnika opony zimowe Continental spełniają wymogi dla poszczególnych osi. Warunki te, to m.in. konieczność zapewnienia optymalnego prowadzenia i utrzymywania kierunku na osi przedniej, najlepsza trakcja i siła hamowania na osi napędzanej oraz wysoki poziom przyczepności w zakrętach i podczas hamowania na osi naczepowej. Zastosowanie opon zimowych na wszystkich osiach poprawia trakcję o nawet 40%. Co więcej, przy prędkości 50 km/h droga hamowania na śniegu skraca się o prawie 10 metrów.
Conti Scandinavia na wszystkie osie
Opona Conti Scandinavia na oś kierowaną charakteryzuje się połączeniem strukturalnego bieżnika z podłużnymi rowkami oraz mikrolameli. Efekt splatania się lameli zapewnia przyczepność na mokrej drodze. Wersja na oś napędową wykorzystuje udoskonalony wzór bloków, który pozwala na zachowanie wysokiego poziomu przyczepności. Stabilna konstrukcja lameli z trójwymiarowymi blokami umożliwia zastosowanie bieżnika o głębokości do 22 mm, zapewniając wysoką trwałość opony w warunkach zimowych. Linię Scandinavia uzupełniają opony do naczep. Dodatkowe bieżniki zimowe dobrze radzą sobie z przenoszeniem sił powstających przy hamowaniu i pokonywaniu zakrętów na śliskiej nawierzchni drogi.
Do 22.5-calowej opony do przewozów dalekobieżnych i dystrybucji Continental dołączył teraz nowe rozmiary: 17.5 oraz 19.5 cala. Warto wyróżnić oponę HTW 2 Scandinavia 445/45 R 19.5, zaprojektowaną specjalnie na potrzeby transportu ładunków o dużych gabarytach lub masie.
Z alpejskim znakiem
Specjalne opony zimowe produkowane przez Goodyear Dunlop dodatkowo (oprócz oznaczenia M+S) posiadają na ścianie bocznej znak alpejski, czyli symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF).
Od listopada 2012 r. symbol 3PMSF jest oznaczeniem dobrowolnym, świadczącym o tym, że zimowe parametry opon przeszły test standardu ISO. Regulacja UNECE nr 117.02 określa metodę badawczą, porównującą właściwości trakcyjne na ubitym śniegu między oponą referencyjną a testowaną. Aby zaliczyć test, produkt musi być lepszy od opony referencyjnej o co najmniej 25% w sześciu z dziesięciu kategorii badania. Opony ciężarowe, które zaliczyły test, mogą nosić oznaczenie 3PMSF i są oficjalnie klasyfikowane jako opony śniegowe do stosowania w trudnych warunkach zimowych. Opony ciężarowe ze znakiem 3PMSF są znacznie lepszym wyborem dla większości zimowych warunków drogowych niż opony oznaczone jedynie symbolem M+S. Firmy transportowe, których pojazdy zimą jeżdżą na obszarach zaśnieżonych, powinny stosować opony z oznaczeniem 3PMSF.
Wielosezonowe jak zimowe
Nieprzewidywalne warunki pogodowe w niemal całej Europie i coraz bardziej surowe wymagania wobec opon zimowych sprawiły, że zwiększyło się zapotrzebowanie na opony wielosezonowe. Trakcja na osi napędowej jest kluczem do utrzymania pojazdu w ruchu w okresie zimowym. Tym aspektem kierowano się przede wszystkim projektując nowe opony Goodyear KMAX i FUELMAX. Są to produkty wielosezonowe, a opony napędowe obu linii spełniają wszystkie wymogi stawiane oponom zimowym, posiadającym oznaczenia 3PMSF i M+S.
Zimowe najpierw na oś napędową
Pojazdy jeżdżące na obszarach, na których panują ostre warunki zimowe, powinny stosować specjalnie zaprojektowane ogumienie zimowe. Goodyear Dunlop ma w swojej ofercie pełną gamę takich opon, przeznaczonych przede wszystkim na osie sterujące i napędowe, ale także na osie naczep. Do zimowych opon na oś kierowaną należą Goodyear UltraGrip WTS i Dunlop SP 362. Wyróżniają się one otwartymi blokami bieżnika w kształcie litery Z oraz mieszanką, zapewniająca optymalne zachowanie w zakrętach i przenoszenie siły hamowania przede wszystkim w warunkach zimowych.
Opony zimowe należy zakładać w pierwszej kolejności na oś napędową. Zapewnienie możliwie najlepszej trakcji na tej osi jest kluczem do utrzymania mobilności zimą. Opony Goodyear UltraGrip WTD i Dunlop SP 462 zapewniają bardzo dobre właściwości trakcyjne i krótką drogę hamowania w zimowych warunkach, dzięki wysokim osiągom bieżnika, jego otwartej konstrukcji i innowacyjnej technologii 3D-BIS.
Specjalną zimową konstrukcję posiadają również oferowane przez Goodyear opony UltraGrip WTT do naczep. Znajdują one zastosowanie głównie w krajach skandynawskich. Spełniają one warunki oznaczenia 3PMSF.