Ostatnio na rynku pojawiło się sporo nowych opon do naczep i przyczep. Swoje propozycje przedstawiły m.in. takie marki jak Continental, Michelin, Sava, Fulda i Pirelli.
Producenci obniżają opory toczenia, zwiększają przyczepność opon i ich trwałość.
Trzecia generacja opon Continental
Podczas 65. Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze, firma Continental zaprezentowała m.in. nowe opony naczepowe do transportu towarów. Opony Conti Hybrid zostały przeznaczone do użytku zarówno na drogach regionalnych, jak i krajowych. Konstruktorzy przeprojektowali bieżnik opony i skład mieszanki. W rezultacie otrzymano produkt o znakomitych właściwościach na mokrej nawierzchni i podczas hamowania, a także o niskich oporach toczenia i wysokiej żywotności mierzonej przebiegiem.
W 2015 r. na rynku pojawią się opony Conti Hybrid HT3 do przyczep i naczep. Opony Conti Hybrid zostały stworzone dla segmentu pojazdów o masie całkowitej od 12 ton i charakteryzują się dużą rezerwą przeciążeniową. Dostępny w rozmiarze 19,5 cala model Conti Hybrid HT3 przeznaczony jest do użytku w naczepach w transporcie regionalnym. Opony, które skonstruowano z myślą o specyficznych właściwościach naczep wytrzymują silne ruchy obrotowe w wąskich miejscach rozładunku spotykanych w transporcie dystrybucyjnym. Nadają się one również do podwozi pojazdów z kontenerami zwrotnymi lub z sektora wywozu śmieci.
Nowe, zaawansowane technologicznie opony Conti EcoPlus są przeznaczone do użytku głównie na autostradach i drogach ekspresowych. Charakteryzują się niskimi oporami toczenia. Opon HT3 można używać na każdej osi przyczepy. Jak zapewnia producent, wysoka jakość wykonania opon sprawia, że mogą się one przyczynić do redukcji poziomu zużycia paliwa nawet o 1,9 litra na 100 kilometrów w porównaniu z poprzednimi generacjami przy zachowaniu jednakowych przebiegów. Wynika to przede wszystkim z zastosowania nowych, polimerowo-gumowych mieszanek bieżnika i ścian bocznych oraz dwuwarstwowej konstrukcji "cap-base" i szczególnej struktury wzoru bieżnika.
Innowacyjna opona Michelin X Multi T
Gama opon Michelin X Multi poszerzyła się o model X Multi T, przeznaczony do naczep. Nowa opona zastępuje model XTE3.
Dzięki obniżeniu zużycia paliwa o 0,7 litra na 100 km i większej o 10 proc. trwałości bieżnika korzyści firm wybierających nową oponę X Mult T mogą być znaczące. Opona posiada oznaczenie M+S (błoto i śnieg), które potwierdza, że spełnia ona wymogi prawne regulujące transport w warunkach zimowych w Norwegii, Turcji i Rosji. Do najważniejszych innowacji w oponach X Multi T należy rozwiązanie zapewniające wzdłużną i poprzeczną przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni, dzięki specjalnej rzeźbie bieżnika, poprawiającej odprowadzanie wody i regularne zużycie bieżnika. Konstrukcja rowków i ich dłuższe krawędzie zapewniają panowanie nad pojazdem na mokrych nawierzchniach.
W bieżniku zastosowano innowacyjną mieszankę gumy o nazwie Carbion, która zmniejsza opory toczenia i zwiększa trwałość ogumienia. Przy tym samym obciążeniu (4500 kg), ciśnieniu (9 bar) i prędkości (100 km/h) nowa mieszanka opony ma o ok. 6°C niższą temperaturę roboczą od temperatury gumy poprzedniczki. Wiąże się z tym obniżenie oporów toczenia. Nowa mieszanka gumy charakteryzuje się również lepszą odpornością na otarcia podczas przemieszczania się ładunku, co jest szczególnie ważne dla opon na osiach wleczonych.
Mając na uwadze potrzeby przewoźników krajowych i regionalnych, Michelin oferuje dwie dodatkowe wersje opony X Multi T: MultiWay HD XZE - o większej nośności 10 ton na oś oraz Winter T - zaprojektowaną w celu zaspokojenia wymogu mobilności w trudnych warunkach zimowych.
Nowa opona X Multi T posiada klasę B w zakresie oporów toczenia (klasa wyżej od opon poprzedniej generacji) i hamowania na mokrej nawierzchni oraz generowaniem jednej fali dźwiękowej (emisja hałasu 69 dB).
Wszechstronna Sava Cargo 4
Sava Tires wprowadza na rynek nowy model opony do naczep - Cargo 4. Dostępne w najpopularniejszym rozmiarze 385/65R22.5, opony Cargo 4 oferują operatorom flot nową jakość w czterech aspektach: wszechstronności zastosowania, przyczepności na mokrej nawierzchni, trwałości i możliwości bieżnikowania. Cargo 4 zastąpi Cargo C3 Plus oraz uzupełni ofertę opon Sava Avant 4 na oś sterującą i Orjak 4 na oś napędową.
Nowa mieszanka bieżnika zapewnia lepszą ochronę przed wyszczerbianiem i wyższą odporność na uszkodzenia powodowane przez kamienie, dzięki czemu opona jest bardziej wszechstronna. Zastosowana mieszanka to także wyższa o 10% przyczepność na mokrej nawierzchni w porównaniu do poprzedniego modelu, dzięki czemu opona otrzymała w tym kryterium klasę B na unijnej etykiecie. To o klasę lepiej niż opona Cargo C3 Plus. Natomiast dzięki mniej nagrzewającej się warstwie wewnętrznej opona utrzymała klasę C w zakresie efektywności paliwowej oraz poziom 70 dB i symbol jednej fali jeśli chodzi o hałas zewnętrzny.
Zoptymalizowana konstrukcja karkasu lepiej chroni bieżnik i zapewnia dłuższą żywotność. W połączeniu z bardziej trwałą mieszanką bieżnika zapewnia oponie Cargo 4 zwiększone możliwości bieżnikowania. Dzięki tym cechom Cargo 4 jest wszechstronnym ogumieniem, nadającym się do stosowania w transporcie dalekobieżnym i regionalnym, a także na drogach gruntowych, na przykład na placach budowy.
Nowa opona uzupełnia najnowszą linię opon Sava do pojazdów ciężarowych, w skład której wchodzą opona na oś sterującą Avant 4 i opona na oś napędową Orjak 4.
Fulda Ecotonn 2 - dłuższe przebiegi i mniejsze spalanie
Fulda wprowadza do oferty opon ciężarowych nowy model do naczep - Ecotonn 2. Opona, dostępna w najpopularniejszym rozmiarze 385/65R22.5, ma zapewniać dłuższe przebiegi i niższe zużycie paliwa. Ecotonn 2 zastąpi model Ecotonn +. Za sprawą wzbogaconej mieszanki bieżnika i zoptymalizowanej konstrukcji osnowy nowa opona - w porównaniu z poprzedniczką - wyróżnia się wydłużonymi nawet o 10 proc. przebiegami, niższym oporem toczenia (o 7%), wyższą trwałością, a także możliwością bieżnikowania.
Nowa opona ma mieć dłuższą żywotność, dzięki zoptymalizowanej konstrukcji karkasu, mniej nagrzewającej się warstwie zewnętrznej osnowy i zwiększonej odporności na ścieranie. Nowe właściwości karkasu to uzupełnienie głównej zalety Ecotonn 2: większych możliwości bieżnikowania.
Znajduje to również odzwierciedlenie w unijnym systemie etykietowania opon. W porównaniu z poprzednim modelem, Ecotonn 2 jest o klasę lepsza w zakresie efektywności paliwowej - posiada obecnie klasę B. Pozostałe kategorie pozostają bez zmian: B w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni oraz 70 dB i symbol pojedynczej fali pod względem hałasu zewnętrznego.
Ecotonn 2 uzupełnia najnowszą linię opon Fulda do pojazdów ciężarowych, w skład której wchodzą także opony na oś kierowaną Fulda Ecocontrol 2 i Fulda Ecoforce - na oś napędową.
Pirelli ST:01 M+S: na cały rok
Pirelli wzbogaciło swoją ofertę opon do przyczep i naczep o model ST:01 M+S - całoroczną oponę przeznaczoną do średnio i długodystansowego transportu.
ST:01 M+S posiada dobrze znane cechy opon z serii:01, takie jak podwójna warstwa mieszanki bieżnika (DLTC), w pełni gumowany kord pasa (FRC), drutówka owinięta w fartuch (Bead Wrapped Chafer) (BWC). Sześciokątna drutówka (HBW), umożliwia maksymalną elastyczność przy zakładaniu opony, sprawia, że rekonstrukcja opony jest łatwiejsza, a także zapewnia stabilność cieplną, a tym samym trwałość.
Innowacje we wzorze bieżnika oraz ściany bocznej zostały zaprojektowane tak, by uczynić model ST:01 M+S jak najlepszą oponą całoroczną, przeznaczoną na drogi regionalne oraz na autostrady.
Układ rowków sprawia, że zostaje zatrzymanych mniej kamieni oraz brudu. Konstrukcja pomaga także zapobiegać poślizgom i poprawia ogólną przyczepność. Rowki w poprzek trzech kanałów poprawiają przyczepność w warunkach zimowych oraz na śliskich drogach. Wzmocnienia na ścianie bocznej zapewniają większą odporność na boczne uderzenia i przemieszczanie wokół barku opony. Wzór bieżnika zapewnia wreszcie równomierne zużycie i trwałość przez cały sezon.
W porównaniu z modelem ST:01, nowa ST:01 M+S zapewnia o 10% większą przyczepność na ośnieżonych i mokrych nawierzchniach, łatwiej też ją bieżnikować.