MAN zaprezentował na tegorocznych targach w Hanowerze swój najnowszy pojazd flagowy TGX D38. Inżynierowie niemieckiego producenta opracowali nowy układ napędowy z wieloma funkcjami gwarantującymi efektywną eksploatację ciężarówki.
Serce układu stanowi nowy sześciocylindrowy rzędowy silnik D3876 o pojemności 15,2 litra. Nowy napęd pozwala na poszerzenie palety wersji TGX o klasy 520, 560 i 640 KM.
MAN zaprezentował na tegorocznych targach w Hanowerze swój najnowszy pojazd flagowy TGX D38. Inżynierowie niemieckiego producenta opracowali nowy układ napędowy z wieloma funkcjami gwarantującymi efektywną eksploatację ciężarówki.
Serce układu stanowi nowy sześciocylindrowy rzędowy silnik D3876 o pojemności 15,2 litra. Nowy napęd pozwala na poszerzenie palety wersji TGX o klasy 520, 560 i 640 KM.
Nowy silnik: niższe koszty eksploatacji
Nowy, sześciocylindrowy silnik rzędowy MAN D3876 o pojemności 15,2 l polecany jest do realizacji trudnych i wymagających zadań transportowych. Zastosowano w nim wiele rozwiązań konstrukcyjnych mających na celu obniżenie całkowitych kosztów eksploatacji pojazdu.
Silnik ten został wykonany na podstawie tej samej konstrukcji co znane silniki D20/D26. Jednak dążąc do uzyskania wysokiej mocy, niezawodności, oszczędnego zużycia paliwa, niskiej masy i prostej obsługi, w wielu grupach funkcyjnych zastosowano nowe technologie, m.in. system wtrysku Common-Rail trzeciej generacji o maksymalnym ciśnieniu 2.500 bar, poprawiający proces spalania. Pompa paliwa nowej generacji wymaga mniejszej mocy, przyczyniając się do redukcji zużycia paliwa.
Nowy silnik jest lżejszy o ok. 160 kg od najsilniejszej jednostki D28 V8 Euro 5, dzięki zastosowaniu wyjątkowo wytrzymałych materiałów.
Sprawdzone dwustopniowe turbodoładowanie zapewnia właściwe zasilanie silnika w powietrze do spalania w szerokim zakresie obrotów. Już przy 930 obrotach na minutę silnik D3876 zapewnia pełen moment obrotowy - odpowiednio 2.500 Nm (520 kM), 2.700 Nm (560 KM) i 3.000 Nm (640 KM.
Skrzynia biegów sprzyja oszczędzaniu
Pojazd TGX D38 we wszystkich wariantach może być wyposażony w skrzynię biegów MAN TipMatic 2. Dzięki funkcji Speed Shifting nowa skrzynia przełącza się szybciej między najwyższymi biegami: 10, 11 i 12. W efekcie możliwa jest na przykład szybsza redukcja biegów podczas jazdy pod górę, a tym samym skrócenie przerwy w dostawie siły napędowej. Pojazd zachowuje zatem większy pęd.
Funkcja EfficientRoll została zaprojektowana z myślą o odcinkach dróg z lekkim nachyleniem (łagodne zjazdy). TipMatic 2 wybiera wówczas pozycję neutralną, eliminując hamowanie silnikiem, a pojazd nabiera pędu, który może potem wykorzystać.
Idle Speed Driving z kolei wykorzystuje przy najniższych obrotach wysoki moment obrotowy silnika, dzięki czemu pojazd toczy się bardziej komfortowo i równocześnie zużywa mniej paliwa. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w przypadku pojazdów pracujących w trybie "stop and go" lub przy zbliżaniu się do rond. W takich sytuacjach pojazd porusza się przy prędkości biegu jałowego z zamkniętym sprzęgłem do momentu, w którym kierowca zacznie hamować.
Tempomat GPS
W modelu TGX D38 MAN prezentuje nowej generacji systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Sterowany GPS-em tempomat EfficientCruise rejestruje dalszy przebieg trasy wraz ze zbliżającymi się wzniesieniami i zjazdami i dokonuje optymalnej pod względem zużycia paliwa adaptacji prędkości. Na podstawie zapisanych w pamięci map identyfikuje wzniesienia i zjazdy. Dzięki temu pojazd może odpowiednio dostosować sposób jazdy do zbliżających się warunków na drodze, czyli świadomie zwiększyć pęd jazdy przed wzniesieniem, a pod koniec wzniesienia zredukować prędkość. Zastosowanie systemu pozwala zredukować zużycie paliwa nawet o 6%. Podczas jazdy pod górę EfficientCruise zapobiega redukcji, jeżeli uzna, że szczyt może być pokonany na dotychczasowym biegu.
Inne systemy wspomagania kierowcy
System awaryjnego hamowania EBA (Emergency Brake Assist) zapobiega lub łagodzi skutki kolizji wjechania w tył innego pojazdu. System EBA posiada zamontowany centralnie z przodu pojazdu radar, który rejestruje obiekty jadące z przodu i stojące na pasie ruchu. W przypadku, gdy kierowca nie zareaguje na przekazywane przez system ostrzeżenia, system EBA automatycznie uruchamia hamowanie awaryjne.
Do wyposażenia seryjnego TGX D38 należy także system stabilizacji toru jazdy ESP, obejmujący również sterowanie systemem hamowania naczepy lub przyczepy. Usprawniono system asystenta pasa ruchu LGS (Lane Guard System). Nowa kamera charakteryzuje się większą rozdzielczością, dzięki czemu może jeszcze dokładniej monitorować tor jazdy. Tempomat adaptacyjny (ACC) automatycznie dostosowuje prędkość do warunków i zachowuje bezpieczny odstęp za jadącym z przodu pojazdem.
Silniejszy system APM
Analogicznie jak w modelach EfficientLine MAN oferuje we flagowym modelu sprężarkę powietrza pracującą w zależności od zapotrzebowania. System Air Pressure Management (APM) w ruchu dalekobieżnym redukuje czas pracy sprężarki o 90% w porównaniu z pracującą bez przerwy tradycyjną sprężarką. To też przyczynia się do redukcji zużycia paliwa. Uwzględniając duże zużycie powietrza w pojazdach tej mocy, zamiast jednocylindrowego systemu APM przeznaczonego do mniejszych modeli, zastosowano system z dwoma cylindrami o pojemności 476 ccm. Dla bardzo ciężkich pojazdów firma oferuje trwałą sprężarkę powietrza o pojemności 720 ccm.
Zwalniacze o mocy do 600 kW
Hamulec silnikowy Exhaust Valve Brake (EVB) w modelu TGX D38 zapewnia moc hamowania do 340 kW. W ciężkich pojazdach z silnikiem D38 po raz pierwszy zastosowano jeszcze silniejszą wersję zwalniacza: Turbo EVB, o mocy 600 kW. Będzie on początkowo dostępny w pojazdach TGX D38 przeznaczonych do transportu ciężkiego, a następnie ma się pojawić w innych pojazdach. W TGX D38 hamulec silnikowy, intarder i hamulec główny, sterowane przez BrakeMatic, wzajemnie się uzupełniają. Intarder nowej generacji zapewnia moment hamowania 3.500 Nm i moc 500 kW.
Paleta wersji TGX D38
Pojazdy TGX są oferowane z kabinami XL, XLX i XXL, z różnymi konfiguracjami osi. Dostępne są ciągniki siodłowe oraz podwozia 4x2 z zawieszeniem resorowo-pneumatycznym i w pełni pneumatycznym. Pojazdy trzyosiowe 6x2, także z osią pchaną i wleczoną, mają większą całkowitą masę dopuszczalną. W wersji 6x4 z napędem na dwie osie zapewniono optymalną trakcję w ciągnikach siodłowych i w podwoziach trakcyjnych. Czteroosiowe pojazdy do transportu ciężkiego w konfiguracji 8x4/4 z dwoma napędzanymi osiami tylnymi są przystosowane do 41 ton masy całkowitej i 250 t masy całkowitej zestawu.
MAN TGX D38 jest polecany do obsługi dalekich tras o trudnej topografii terenu i przy pełnym obciążeniu 40 do 44 ton. Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów Direct Drive, zapewniającej wyjątkowo optymalne zużycie paliwa, mogą być przewożone w zestawach ładunki o całkowitej masie do 65 ton. W ruchu trakcyjnym model D38 ze skrzynią biegów Overdrive (OD) może pociągnąć do 65 ton ładunku. W wariancie pojazdu do transportu ciężkiego ze sprzęgłem WSK z przetwornikiem momentu i skrzynią biegów OD można zapewnić masę całkowitą zestawu do 250 ton.