Produkty takie jak żywność i leki wymagają przechowywania w określonej temperaturze, aby nie straciły swoich właściwości. Do tego potrzebny jest pojazd, na którym można polegać. Czy takim okaże się Scania P250 z zabudową chłodniczą Igloocar?
Jazdę próbną odbyliśmy ciężarówką z rozstawem osi 5.700 mm, który wydaje się najbardziej efektywny, jeśli chodzi o rozmiar zabudowy oraz dobre manewrowanie w wymagającym transporcie dystrybucyjnym.
Bez wysilenia
Silnik to 5-cylindrowa rzędowa, turbodoładowana (VGT) jednostka DC09 111 o pojemności skokowej 9,3 l, z wtryskiem bezpośrednim typu common rail. Rozwija moc 250 KM przy 1.900 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1.250 Nm w zakresie 1.000-1.350 obr/min. To najsłabsza jednostka napędowa z gamy 9-litrowych, ale dla pojazdu dystrybucyjnego wystarczająca. Stosunek mocy do momentu obrotowego jest jedną z zalet tej jednostki, pozytywnie wpływa na zużycie paliwa. W układzie oczyszczania spalin zastosowano układ recyrkulacji spalin (EGR), katalizator DOC, filtr cząstek stałych (DPF) i selektywną redukcję katalityczną SCR. Czyli mamy do czynienia z dość skomplikowanym osprzętem (Scania oferuje większe silniki z tej serii bez EGR, tylko z SCR).
Zdajmy się na automat
Skrzynia biegów - GR875 to 8-biegowa, dwuzakresowa przekładnia z jednym biegiem wstecznym i dwubiegowym reduktorem, przeznaczona głównie do ciężkich przewozów dystrybucyjnych. Wyposażono ją w Opticruise - automatyczny system zmiany biegów, z trybami pracy ekonomicznym i standardowym, które wybiera się pierścieniem na manetce. W trybie ekonomicznym prędkość maksymalna jest ograniczona o 4 km/h (standardowo 85 km/h). Jedyne, co można skrytykować to to, że zmiana biegów nie jest tak płynna jak w skrzyniach 12-biegowych. System Opticruise pozwala kierowcy na lepsze skupienie się na drodze, zwiększa komfort pracy i szybkość zmiany biegów w obciążonym pojeździe. Ogranicza zużycie podzespołów mechanicznych skrzyni biegów i pozwala uzyskać powtarzalne wyniki spalania dla wszystkich pojazdów floty (mniejsze odchylenia od średniej). Funkcja Kickdown zapewnia dynamiczne przyspieszenie w razie potrzeby.
Przełożenia dobrano do transportu dystrybucyjnego, ale ten samochód nadaje się i na dłuższą trasę, z tym że obroty nie należą wówczas do najniższych - około 1.450 obr/min przy 90 km/h na najwyższym biegu. Mimo to na trasie szybkiego ruchu można uzyskać niezły wynik zużycia paliwa, nawet około 18 l/100 km.
Kilku pomocników
W mieście raczej się nie przyda, ale na poza obszarem zabudowanym kierowca może skorzystać z tempomatu Scania Ecocruise, który dostosowuje prędkość przejazdu do topografii, odczytując dane o obciążeniu silnika i oszczędza około 1% ze zużycia paliwa w pofałdowanym terenie. Inaczej mówiąc - "odpuszcza" nieco na wzniesieniu. Tempomat ten jest aktywny jedynie w trybie Economy i, można powiedzieć, że jest namiastką przewidującego tempomatu Scania Active Prediction.
Asystent Hill hold pomaga przy ruszaniu pod górę - funkcja ta aktywuje się automatycznie po naciśnięciu pedału hamulca w nieruchomym pojeździe. Elektrohydrauliczny mechanizm sterowania automatycznym sprzęgłem jest jedynym w swoim rodzaju rozwiązaniem, zapewniającym wyjątkową precyzję włączania sprzęgła.
Hamulce tarczowe zapewniają skuteczne wytracanie prędkości. Wsparciem jest dekompresyjny hamulec silnikowy, aktywowany manualnie lub automatycznie.
Cicho wszędzie, miękko wszędzie...
Kabina CP16, czyli nieco przedłużona kabina dzienna zapewnia z jednej strony niską masę z drugiej zaś wystarczającą ilość miejsca dla kierowcy przy transporcie dystrybucyjnym. W prezentowanym pojeździe nie było leżanki, ale na życzenie nabywcy można ją zamontować. Nie będzie to pełnowymiarowe łóżko, ale przespać się można.
Silnik dobrze wyciszony, przednie i tylne zawieszenie pneumatyczne (W układzie regulacji poziomu ramy udogodnieniem jest pamięć dwóch poziomów) to nie tylko oszczędność, jeśli chodzi o wagę, ale również większy komfort jazdy. Męczący tryb pracy w dystrybucji żywności w tym przypadku jest w pewnym stopniu rekompensowany poprzez zawieszenie pojazdu jak również wyposażenie kabiny, które, jak na ten segment, jest dość bogate i zapewnia miłą atmosferę. Przykłady? Deska rozdzielcza wykończona miękkim materiałem, multifunkcyjna, obszyta skórą kierownica, radio medium, bluetooth, klimatyzacja automatyczna, fotel kierowcy z podłokietnikami, ogrzewaniem i regulacją tłumienia drgań, tapicerka z jasnego weluru, czy oświetlenie wnętrza Exclusive z podświetleniem podłogi i stopni wejściowych, elektrycznie podgrzewane lusterka, fotel kierowcy z podłokietnikami, ogrzewany i z regulacją tłumienia drgań.
Kamera zamocowana z tyłu pojazdu przekazuje obraz na monitor znajdujący się na desce rozdzielczej. Aktywizuje się automatycznie po włączeniu biegu wstecznego, można też włączyć stały podgląd. Na pewno z takim wyposażeniem jest bezpieczniej manewrować w ciasnych miejscach.
Uznanie należy się też za oświetlenie pojazdu, w którym występują m.in. światła dalekosiężne w osłonie przeciwsłonecznej i w zderzaku, spryskiwacze reflektorów, reflektory przeciwmgielne i światła do jazdy dziennej (LED). Z tyłu też zastosowano lampy diodowe (LED).
18 europalet w chłodzie
Zabudowa chłodnicza Igloocar to konstrukcja samonośna, klejona z płyt warstwowych typu "sandwich" izolowanych bezfreonową pianka poliuretanową (bez mostków cieplnych) z poszyciem zewnętrznym i wewnętrznym z laminatu poliestrowo-szklanego z żelkotem. Ściana przednia przystosowana jest do montażu agregatu chłodniczego (m. in. Carrier Supra).? Podłoga izolowana, pokryta arkuszem blachy ryflowanej, jest szczelnie spawana z kątownikiem z jednego arkusza tworząc tzw. wannę. Drzwi boczne jednoskrzydłowe na ścianie prawej mają szerokość 1.300 mm. Drzwi tylne dwuskrzydłowe, otwierane pod kątem 270 st., uszczelniane wielostopniowo, blokowane w pozycji otwartej, wyposażone są w zamknięcie pionowym-pojedynczym ryglem obrotowym. Klasa izolacji R wzmocniona - współczynnik przenikania ciepła K< 0,4 W/m2 K. Certyfiakt ATP - FRC. Komora ładunkowa mieści 18 europalet (ok. 45 m3). Masa zabudowy (bez wyposażenia dodatkowego) wynosi 2.550 kg.
Z platformą załadunkową Dautel
Samochód wyposażono w aluminiową, samopoziomującą się hydraulicznie platformę załadunkową typu N marki Dautel o nośności 2.000 kg w odległości 750 mm od końca zabudowy. Włącznik/wyłącznik windy montowany jest w kabinie pojazdu. Obsługę zewnętrzną zapewnia sterownik zewnętrzny, stosowany w windach Dautel od ponad 20 lat, montowany w skrzynce z tworzywa sztucznego z samozamykającą się pokrywą. Przydatne jest sterowanie nożne dwupunktowe. Jest to rozwiązanie opatentowane i używane od 20 lat, wykorzystujące czujniki zbliżeniowe. Ryzyko uszkodzenia przez najeżdżający na nie wózek paletowy jest znikome. Z przycisków nie wystają bolce. Wyposażona jest w dwa siłowniki podnoszące i dwa siłowniki zamykające (dwustronnego działania - odchylanie platformy jest wymuszone, dzięki czemu skraca się czas przygotowania windy do pracy). Siłowniki Dautel, dzięki zastosowaniu podwójnego uszczelnienia, oraz prowadzenia, jak i tłoczyska podwójnie chromowane na gorąco rzadko ulegają awarii.
Elementy stalowe są pokrywane grubą warstwą lakieru w kąpieli katodowej, metodą KTL. Platforma o ciężarze własnym 495 kg wyposażona jest też w rolki zabezpieczające. Podest ma wymiary 1.800 mm x szerokość zabudowy.
Podsumujmy. Dwuosiowa chłodnia może być dobrym środkiem transportu żywności zarówno dla pojedynczych małych przedsiębiorstw, jak również dla dużych firm flotowych. Niska masa własna samochodu to w efekcie około 7.600 kg ładowności, co jest bardzo dobrym wynikiem w tego typu transporcie (waga pojazdu 6.890 kg, zabudowa 2.550 kg, agregat 461 kg, winda 495kg). Walorem tego pojazdu jest oszczędny silnik, pneumatyczne zawieszenie i komfortowe wyposażenie w kabinie kierowcy.
Dopuszczalna masa całkowita (adm.)/zespołu pojazdów |
18.000/36.000 kg |
Ładowność |
7.600 kg |
Ładownia |
Chłodnicza Igloocar, ok. 45 m3 (18 europalet) z agregatem Carrier Transicold Supra 850 |
Wymiary ładowni - długość/szerokość/wysokość |
zewn. - 7.600/2.600/2.730 mm wewn. - 7.400/2.450/2.500 mm |
Rozstaw osi |
5.700 mm |
Silnik |
DC09 111 250, 9-litrowy, Euro 6 |
Moc maksymalna |
250 KM przy 1.900 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
1.250 Nm w zakresie 1.000-1.350 obr/min |
Skrzynia biegów |
GR875, zautomatyzowana (Opticruise), 8 przełożeń |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie/tylne |
Pneumatyczne |
Układ hamulcowy |
Tarczowy, hamulec silnikowy |
Wyposażenie pojazdu testowego, m. in.: blokada mechanizmu różnicowego, ABS, TC - system kontroli trakcji, Hill hold - system zapobiegający staczaniu pojazdu, aluminiowe obręcze kół, spoilery dachowy i boczne, spryskiwacze reflektorów, światła dalekosiężne w osłonie przeciwsłonecznej i w zderzaku, przednie światła przeciwmgielne, światła do jazdy dziennej (LED), urządzenie komunikacyjne C200 - Scania FMS, tempomat Ecocruise, centralny zamek zdalnie sterowany, elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane), kamera cofania, skórzana wielofunkcyjna kierownica, radio, klimatyzacja automatyczna, fotel kierowcy Medium, z podłokietnikami, ogrzewaniem i regulacją tłumienia drgań, fotel pasażera składany, welurowa tapicerka, radio, bluetooth, stolik składany po stronie pasażera. |