Po rozpoczęciu produkcji ciągników siodłowych CF i XF w pierwszej połowie ubiegłego roku DAF rozszerza obecnie ofertę pojazdów Euro 6 o kompletną gamę dwuosiowych, trzyosiowych i czteroosiowych podwozi pod zabudowę. Zaprezentowano je niedawno dziennikarzom z całej Europy w Verviers (Belgia).
Rosnąca liczba rejestrowanych pojazdów należących do segmentu podwozi pod zabudowę potwierdza ich znaczącą rolę na europejskim rynku samochodów ciężarowych.
Po rozpoczęciu produkcji ciągników siodłowych CF i XF w pierwszej połowie ubiegłego roku DAF rozszerza obecnie ofertę pojazdów Euro 6 o kompletną gamę dwuosiowych, trzyosiowych i czteroosiowych podwozi pod zabudowę. Zaprezentowano je niedawno dziennikarzom z całej Europy w Verviers (Belgia).
Rosnąca liczba rejestrowanych pojazdów należących do segmentu podwozi pod zabudowę potwierdza ich znaczącą rolę na europejskim rynku samochodów ciężarowych. W 2013 roku prawie 85,3 tys. podwozi pod zabudowę zostało zarejestrowanych w krajach UE 28+2 w kategorii powyżej 16 t, co w porównaniu z prawie 82 tys. pojazdów w 2012 r. oznacza wzrost o 4%.
Podwozia pod zabudowę 4x2
Nowe modele CF i XF Euro 6 4x2 przeznaczone są do dystrybucji regionalnej, krajowej i międzynarodowej. Oferta obejmuje wersje przystosowane do transportu chłodniczego, transportu towarów głębokiego mrożenia i przewozu ładunków o dużej objętości. Dostępne są podwozia dwuosiowe o masie całkowitej pojazdu 18 ton (w zależności od kraju) z możliwością tworzenia zestawów o łącznej masie 40 t. Dostępne modele mają rozstaw osi od 3,80 do 6,90 metra, a nawet do 7,30 m w przypadku podwozia CF do transportu ładunków o bardzo dużej objętości.
Podwozia 6x2 z osią wleczoną
Nowe 3-osiowe podwozia pod zabudowę serii CF i XF Euro 6 wyposażone w oś wleczoną wyróżniają się dużą nośnością. Model FAR z osią wleczoną i pojedynczymi kołami posiada oś wleczoną 7,5 t zamontowaną za osią napędową, o technicznej nośności 13 t. Dlatego właśnie modele CF oraz XF polecane są do krajowego i międzynarodowego transportu chłodniczego oraz transportu towarów głębokiego mrożenia, a także są przystosowane do przewożenia ładunków o dużej i bardzo dużej objętości.
Modele FAS są wyposażone w oś wleczoną o nośności 10 t, wyposażoną w koło bliźniacze, co zapewnia wysoki stopień stabilności, ważny w przypadku ładunków z wysoko zlokalizowanym środkiem ciężkości. Przykładem może być transport kontenerów wymiennych lub żywego inwentarza. Modele FAR i FAS 6x2 serii CF i XF są dostępne w wersjach z rozstawem osi od 4,20 do 5,90 m.
Oferta modeli CF i XF Euro 6 obejmuje także pojazdy wyposażone w skrętną oś wleczoną (FAN), która zapewnia większą zwrotność pojazdu. Dlatego nowy model FAN serii CF Euro 6 polecany jest do użytku w terenie zabudowanym, na przykład do wywozu odpadów czy transportu napojów.
Podstawa do zastosowań BDF
W nowych podwoziach zawieszenie pneumatyczne ECAS firmy DAF dostępne jest teraz z dodatkową wysokością podnoszenia również do osi przedniej, co powoduje, że podwozia 6x2 są dobrą podstawą do systemów wymiennej zabudowy, takich jak system BDF, który jest bardzo popularny w Niemczech i sąsiednich krajach. Nowe zawieszenie pneumatyczne umożliwia regulację wysokości przedniej osi w zakresie 280 mm, a tylnej - aż 285 mm. Zwiększone parametry przepływu powietrza pozwalają szybciej podnosić i opuszczać podwozie.
DAF oferuje teraz także kompleksowy zestaw fabrycznych rozwiązań BDF - fabrykę opuszcza kompletne podwozie wyposażone w ramę, zamki kontenerowe i kompletny układ elektryczny. Możliwa jest instalacja różnych wersji wymiennych zabudów o długości maksymalnie 7,45 m (wysokość załadunkowa: 1,32 m) oraz wersji odpowiednich do przewożenia kontenerów o długości do 7,82 m (wysokość załadunkowa: 1,12-1,32 m).
Podwozia 6x2 ze skrętną tylną osią kierowaną
Oferta produktów zostanie teraz poszerzona również o nowe podwozia pod zabudowę CF ze skrętną tylną osią kierowaną (FAG). Zostały one zaprojektowane specjalnie do zastosowań, które wymagają zarówno dużej nośności, jak i najwyższej łatwości poruszania się, takich jak śmieciarki ładowane od tyłu lub pojazdy przewożące nabiał. Oś skrętna o technicznej nośności 7,5 t jest zamontowana przed osią napędzaną o nośności 13 t.
Dwie osie napędzane do zastosowań ciężkich
Podczas prac nad modelami 8x4 (FAD) nowych podwozi pod zabudowę CF i XF Euro 6 szczególną uwagę poświęcono firmom, których pojazdy narażone są na trudne warunki eksploatacji, zwłaszcza w branży budowlanej i sektorze transportu specjalnego. Jako wyposażenie standardowe zaproponowano, sprawdzone już podwójne osie napędowe z ośmioma drążkami i zwolnicami w piastach, opracowane do częstej jazdy po nieutwardzonym terenie. Podwozie 8x4 jest zwykle wyposażone w wywrotkę, betonomieszarkę lub pompę do betonu albo jest wykorzystywane do innych ciężkich zadań.
Podwozie FAT 6x4 jest dostępne również w pojazdach CF Euro 6, które sprawdzają się np. w transporcie piasku i ziemi, kontenerów z odpadami, produktów rolniczych, betonu i zbiorników na odpady. Wersja 6x4 FAT dostępna jest z osią przednią o nośności 9 t oraz osiami tylnymi o nośności 26 t (DMC techniczna zestawu to 50 t).
Holenderski producent dostarcza również modele 8x4 i 6x4 Euro 6 w specjalnej wersji Construction własnego projektu. Zastosowane w nich "proste" osie zapewniają kąt natarcia 25 stopni i prześwit ponad powierzchnią gruntu wynoszący 40 cm.
Pojazdy czteroosiowe z osią podwójną lub potrójną
Oferta pojazdów czteroosiowych również obejmuje szeroki wybór modeli. Oprócz wersji z dwoma przednimi i dwiema tylnymi osiami dostępna jest konfiguracja z jedną osią przednią i trzema tylnymi.
Podwozia 8x2 z dwiema skrętnymi osiami kierowanymi
Nowość w rodzinie CF to czteroosiowe podwozia z dwiema skrętnymi osiami przednimi (8 lub 9 t) oraz osią wleczoną z - kołami bliźniaczymi (FAC) lub skrętną tylną osią kierowaną (FAX), zamontowaną za osią napędową.
Model z 10-tonową osią wleczoną umożliwia osiągnięcie masy całkowitej pojazdu 37 t i sprawdza się przy transportowaniu ciężkich maszyn przemysłowych, kontenerów ISO i na odpady oraz transporcie towarów sypkich i płynnych.
Czteroosiowy CF Euro 6 ze skrętną wleczoną osią tylną (7,5 t) również umożliwia osiąganie masy całkowitej pojazdu do 37 t, a jednocześnie zapewnia znakomitą zwrotność. Sprawdza się przy dystrybucji materiałów budowlanych, szczególnie jeżeli jest wyposażony w ciężki dźwig załadowczy zamontowany za kabiną.
Podwozia 8x2 z osią potrójną
Obecnie dostępne są również czteroosiowe podwozia Euro 6 z osią potrójną, przeznaczone przede wszystkim do zadań, w których wymagana jest bardzo duża nośność na tylnym zwisie, jak hakowce do transportu ciężkich kontenerów lub kontenerów na odpady.
Najnowsza seria pojazdów CF Euro 6 po raz pierwszy obejmuje model (FAQ), w którym tylna oś potrójna składa się ze skrętnej, kierowanej osi (8 t), napędzanej osi tylnej (13 t) i skrętnej osi wleczonej (7,5 t), co przy maksymalnej masie całkowitej pojazdu 36 t zapewnia dobrą zwrotność i łatwość poruszania się na niewielkich przestrzeniach. Sprawia to, że modele CF FAQ są często wykorzystywane do odbierania ciężkich odpadów, transportu ciężkich kontenerów lub jako pojazdy asenizacyjne.
W skład osi potrójnej podwozia czterokołowego FAK dostępnego w ramach serii CF i XF, wchodzi 7,5-tonowa skrętna tylna oś prowadząca, 13-tonowa napędzana oś tylna oraz 10-tonowa oś wleczona z podwójnymi kołami. Dzięki temu masa całkowita pojazdu może wynosić do 35,5 t. Zestaw FAK polecany jest m.in. do prac ciężkich w sektorze transportu kontenerów.
Wszechstronne podwozie pod zabudowę
W celu osiągnięcia najwyższej ładowności i łatwości mocowania zabudowy projektanci położyli nacisk na możliwie jak najlepszą konfigurację podzespołów w celu osiągnięcia płaskiego podwozia. Katalizator SCR i filtr cząstek stałych mogą być montowane fabrycznie w różnych miejscach, zależnie od sposobu eksploatacji pojazdu i zainstalowanej zabudowy. Dostępnych jest np. kilka wariantów miejsca montażu akumulatorów. Podwozia pod zabudowę, dzięki inteligentnemu rozmieszczeniu komponentów, umożliwiają montaż zbiorników paliwa o pojemności do 1.200 l, a także zapewniają wolną przestrzeń do 2,30 m, w której można zamontować zespoły pomp lub generatory.
Układy elektryczne i elektroniczne niezbędne do instalacji zabudowy są uporządkowane i oddzielone od tych odpowiedzialnych za funkcje pojazdu, co ułatwia pracę wytwórcom zabudów i zapewnia większą trwałość pojazdu.
Ponadto producent opracował wiele wariantów montażu zabudowy w zależności od jej rodzaju. Podwozie jest fabrycznie wyposażone w specjalny układ otworów oraz wsporniki mocujące zapewniające łatwiejsze mocowanie i wyższą trwałość pojazdu.